Adrax Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 Er det egentlig noe krav for å få et stempel i boka av et verksted? Kan f.eks. kunden be verkstedet om å ikke bytte girolje og dieselfilter for det skal kunden gjøre selv, og fremdeles få et stempel i serviceboka? Har akkurat kjøpt en 12 år gammel bil som var på 220.000 km service for 1 år siden og der ble det kun skiftet oljefilter og motorolje, selv om intervallet for blant annet bytte av dieselfilter og girolje var på 220.000 km. Likevell sto det et stempel om at bilen hadde vært inne på service.. Det er også hoppet over intervall av differensialolje-skifte 2 ganger på de 12 årene. Det er litt urovekkende siden differensialen på bilen jeg har kjøpt er sårbar hvis ikke olja blir byttet ved hver intervall.. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 Min erfaring er at bare et fåtall er til å stole på. Og typisk det du nevner, diff, gir, kjølevæske, er ting det utrolig ofte slurves med. Du finner de som gjør dette etter boken, eller tilogmed overgår boken, men de begynner å bli sjeldne. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 Jeg har pleid å fylle inn selv der jeg har byttet olje&filter etc, mest for å huske selv hva jeg har gjort når. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 Typisk vil service-heftet være den einaste dokumentasjon som du har, men som all anna dokumentasjon så er ikkje dokumentasjonen særleg mykje meir truverdig enn truverdigheita til den som dokumenterer. Ein skal heller ikkje være for rask med å hevde at det er useriøse aktørar som signerer ut i service-heftet utan at heile servicen er utført (Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity). Det er nok like ofte manglande opplæring som gjer at det blir gjort feil. Teknisk sett så kan ein argumentere at bilen vært inne til service om det er bestilt servicetime og bilen har blitt rulla inn på verkstedet sjølv om det ikkje har blitt utført arbeid, så at enkelte bilverksted reknar det som "nært nok" sjølv om ein ikkje har skifta olje er ikkje så overraskande. Utan at eg veit det så reknar eg med at du vil også sjå litt forskjellig praksis mellom merkeverksted og andre verksted. Eit merkeverksted vil nok oftare nekte å stemple service-heftet med mindre dei sjølv har utført alt arbeid. Både fordi merkeverkstedet då veit kva arbeid som har blitt utført, korleis det har blitt uftørt og kva kvalitet på delar/olje som har blitt brukt. Bilmekanikaren på hjørnet vil nok i større grad være rund nok i kantane til å stole på kundar som oppgir at dei vil utføre enkelte delar av arbeidet sjølv. Eit råd kan være å dokumentere dobbelt opp ved at du også sjølv dokumenterer kva som har blitt gjort på bilen (ein slik dokumentasjon kan være nyttig ettersom du også får notert ned dato for anna vedlikeholdsarbeid utanom service, som til dømes dato for peiling og etterfylling av olje, registrering av andre verkstedbesøk, osv). Det at du sjølv dokumenterer kva vedlikehold som har blitt gjennomført på bilen vil dessverre heller ikkje være 100% påliteleg då du som kunde ofte har begrensa muligheit til å kontrollere at mekanikaren faktisk har gjort det som er kryssa av i serviceheftet. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. mai 2020 Del Skrevet 14. mai 2020 Et seriøst verksted vil ikke stemple en full service i boka om det ikke er utført. Hvis det er utført "service" fordi det er en bekjent av verkstedeier sin bil, så vet man jo aldri. Lite trolig at et seriøst verksted hopper over punkter som gjelder oljeskift, da det er mye penger å hente. La oss si at et verksted kjøper inn 1000 liter med olje og får en pris på kanskje 100 kr inn. Da selger de gjerne den ut igjen for 300 kr litern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå