Gå til innhold

Hva er forskjellen på ATI 8500 og 8500LE osv...

Anbefalte innlegg

Har en kammerat som skal kjøpe seg ny maskin. Han skulle kjøpe seg et GeForce3 Ti200, men disse kortene forsvinner jo fort fra webshoppene.

Lurte nå på ATI som alternativ. Der har ikke jeg god nok peiling til å hjelpe ham. Så jeg spør dere!

Hva er fosrkjellen på et ATI8500 og et ATI8500LE?

Er det klokkefrekvensen på GPU og RAM? Er det i så fall mulig å overklokke et LE-kort til vanlig 8500?

Er det stor ytelseesforskjell på kortene?

Er ATI7500 er alternativ? Eller er dette stort sett for kontorbrukere? Han skal bruke maskinen endel til spilling! Hvordan er disse kortene til spill?

HVA er bests av et 7500 og et 8500LE?

(kortene han vurdere er de som kan kjøpes fra

http://www.flexi-data.no dvs Hercules dersom valget lander på ATI basert!)

Er disse GeForce4 MX kortene noe tess?

Maskinen han skal kjøpe ellers er:

AMD XP1700+

WD 60GB HDD

MSI Pro2-RU

Hansol 705 skjerm 17"

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-03-06 16:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst kan jeg si at den eneste forskjellen på Radeon 8500 og Radeon LE er at orginal kjører 275/275, og LE kjører 250/250. Alle funksjoner (Truform, Smoothvision osv.)er også med på LE. LE kan greit overklokkes til orginal med vanlig kjøling, har jeg hørt. Jeg har selv orginal, og den er overklokket til 295/295 uten problemer. Skal prøve høyere, men har ikke tid til masse eventuelt rot nå.. :smile:

Radeon 7500 er et helt annet produkt. Det støtter ikke noen av de nye funksjonene til R8500, og er rett og slett foreldet. Det er på nivå med GF2 PRO, men så er også prisen deretter. Radeon 8500LE ville vært et mye bedre kjøp, selv om det er endel dyrere.

Når det kommer til spørsmålet om ATi eller 3.håndsleverandører, ville jeg helst ha satset på ATi. De har mye bedre 2d-kvalitet, og har ofte også bedre tilbehør til sine kort. Jeg vet f.eks at Hercules ikke legger med DVI-VGA overgang med sine kort, noe som ATi gjør.

Når det kommer til GF4 MX ville jeg vært litt forsiktig. Disse kortene er langt fra noe moderne eller avanserte. De kan vel kalles overklokkete GF2 kort. De støtter ikke noen av de nye teknologiene som GF4 Ti ELLER GF3 kortene støtter. De har nok grei ytelse for sin pris, men kan ikke måle seg med f.eks GF3 eller Radeon 8500.

Mitt råd er altså: Kjøp Radeon kort, men hvilken type eller merke, er det bare lommeboken som bestemmer. Vil du ha et meget prisfornuftig og greit kort, kjøp Hercules Radeon 8500LE. Vil du ha topp ytelse, rå 2d og masse funky ekstrafunksjoner, kjøp ATi Radeon 8500

Amd AthlonXP 1600+ @ 1466 MHz(XP 1700+)

Msi K7T 266a PRO2

ATI Radeon 8500 64DDR @ 295/590

512mb ddr cl 2.0

40 GB Western Digital 7200 rpm

Chieftec Dragon Midi-tower(sølv) 340W

Creative SB Live! 5.1

Creative PlayWorks 3500

[ Denne Melding var redigert av: dominizer på 2002-03-06 17:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 17:23, dominizer skrev:

Når det kommer til spørsmålet om ATi eller 3.håndsleverandører, ville jeg helst ha satset på ATi. De har mye bedre 2d-kvalitet, og har ofte også bedre tilbehør til sine kort. Jeg vet f.eks at Hercules ikke legger med DVI-VGA overgang med sine kort, noe som ATi gjør.

Å påstå at ATI har bedre 2D enn andre leverandører av Radeon kort er ganske drøy. Spesielt med tanke på at ATI selv har produsert en del av korta som er solgt under et annet navn.

Det med DVI-VGA overgangen tror jeg stemmer, men på selve korta er forskjellen liten/ingenting. Skal man kjøpe et Radeon8500LE kort bør man få tak i et som har 3.6 og ikke 4ns RAM og selvsagt skal man passe seg for LELE korta som er klokka 230/230 og ikke 250/250.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 17:23, dominizer skrev:

Når det kommer til GF4 MX ville jeg vært litt forsiktig. Disse kortene er langt fra noe moderne eller avanserte. De kan vel kalles overklokkete GF2 kort. De støtter ikke noen av de nye teknologiene som GF4 Ti ELLER GF3 kortene støtter.

Stemmer virkelig dette? Høres merkelig ut...

Noen andre synspunkter på denne saken? (noen som sier seg enig?)

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-03-06 17:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 17:59, Kenny000 skrev:

Stemmer virkelig dette? Høres merkelig ut...

Noen andre synspunkter på denne saken? (noen som sier seg enig?)

Stemmer det. GF4MX korta er skikkelig elendige. Det er jo flott for OEM produsentene. Nå kan dem stappe inn et GF4MX kort og skryte av at det er et GF4 kort, men det er jo imho nesten svindel. Se på disse grafene så skjønner du prisen på korta.

Lenke til kommentar

Høres ikke bra ut, men han som skal kjøpe kortet hadde egentlig tenkt å kjøpe et GF3Ti200, MX460 kortet ligger jo ikke så veldig langt under dette kortet på testene...

Spesielt med tanke på prisen på kortene. Han ønsker nemlig ikke å bruke over 2000 kroner på skjermkortet!

Lenke til kommentar

Å påstå at ATI har bedre 2D enn andre leverandører av Radeon kort er ganske drøy. Spesielt med tanke på at ATI selv har produsert en del av korta som er solgt under et annet navn.

Det med DVI-VGA overgangen tror jeg stemmer, men på selve korta er forskjellen liten/ingenting. Skal man kjøpe et Radeon8500LE kort bør man få tak i et som har 3.6 og ikke 4ns RAM og selvsagt skal man passe seg for LELE korta som er klokka 230/230 og ikke 250/250.

På ATi sine orginale kort står det "Built by ATi", men på andre sine, f.eks Hercules, står det "Powered by ATi"... Så de kortene er ikke bygget av ATi, men de bygger på samme teknologien. Men jeg tror uansett at Harcules og andre har dårligere 2d enn ATi. Jeg mener å ha lest dette et sted, men husker ikke hvor.

Det er nok ikke store, vanvittige forskjeller i 2d uansett hvilke kort du velger, men ser du endel på film og DVD på pc'en, er det meget kjekt å ha et kort som gir slik god 2d.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 18:27, dominizer skrev:

På ATi sine orginale kort står det "Built by ATi", men på andre sine, f.eks Hercules, står det "Powered by ATi"... Så de kortene er ikke bygget av ATi, men de bygger på samme teknologien. Men jeg tror uansett at Harcules og andre har dårligere 2d enn ATi. Jeg mener å ha lest dette et sted, men husker ikke hvor.

Dette varierer litt, men ATI har lagd noen av korta som er solgt under andre navn, hvertfall under Club3D. Disse er produsert og ikke bare powered by ATI. Så jo, det finnes ATI kort solgt under andre navn. Club3D er eneste jeg kan bekrefte da, men at det gjelder noen av de mange andre vil jeg også tro

Lenke til kommentar

Dette varierer litt, men ATI har lagd noen av korta som er solgt under andre navn, hvertfall under Club3D. Disse er produsert og ikke bare powered by ATI. Så jo, det finnes ATI kort solgt under andre navn. Club3D er eneste jeg kan bekrefte da, men at det gjelder noen av de mange andre vil jeg også tro

Sjekk denne siden. Det er en liste over ATi's partenere, som produserer produkter "Powered by ATi" http://www.ati.com/support/partner/list.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...