Gjest 4c60c...49c Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 Lang historie kort har et familiemedlem sluttet eller trappet kraftig ned på bruk av anti-depressiva etter å ha brukt dette i 15-20 år. Jeg opplever at vedkommende nå lett tar til tårene, er lunefull, humørsvingninger, vanskelig å ha med å gjøre og generelt virker deprimert. Vedkommende har stort sett alltid vært slik, men jeg opplever at den siste tiden har det vært verre enn noensinne og det går utover alle rundt vedkommende. Er det naturlig å tro at dette kan være en bivirkning som følge av å slutte på anti-depressiva (SSRI)? Og i så fall er eneste løsning å begynne på igjen/trappe opp igjen dosen? Jeg nevnte dette for vedkommende for noen måneder tilbake, men det ble avvist. Forøvrig er det symptomatisk at vedkommende alltid skylder på alle andre for sine problemer. Anonymous poster hash: 4c60c...49c Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 Det ligger litt i ordet antidepressiv behandling. Fjerner du behandlingen, fjerner du anti, da gjenstår depressiv. Det er ikke riktig å kalle nåværende tilstand for en "bivirkning", siden ordet i sin rette betydning dreier seg om utilsiktet (skade)virkning som følge av en behandling. Siden det ikke beskrives hvilken type depresjon vedkommende har i utgangspunktet, er det umulig å si om vedkommende bør begynne med antidepressive igjen. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 Tja, der kan jo være snakk om seponeringssyndrom om man har slutter brått og kraftig. Burde kanskje han en plan om nedtrapping over tid. Dette skal kun gjøres i samråd med ens lege. Lenke til kommentar
Gjest aaeb6...81f Skrevet 18. mai 2020 Del Skrevet 18. mai 2020 Det kan ta flere år å komme seg etter man slutter. Medikamentene er grusomme i seg selv. Et alternativ er å begynne igjen, og det ikke noe mål å være uten om bivirkningene ikke er for ille. Anonymous poster hash: aaeb6...81f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå