Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kompressor kit..


PaulMV

Anbefalte innlegg

Eg har ikkje bil enda, og kan ikkje mekke motor,

men eg lurer på sånn ca. kva det vil koste å få

installert kompressor og alt nødvendig som høyrer

til vil koste på ein vanlig bil..

Nokon som veit kven som driver med sånt? Vil

helst ha websider til folk som driv med dette, for

å sjå kva det koster og kva biler dei gjør det på..

..siden eg bare er interessert i priser

og slikt for forskjellige biler for øyeblikket, og veit

derfor ikkje heilt kva eg er ute etter..

 

Setter pris på alle svar :)

 

(virka detta heilt idiotisk?? <- Nei, vent..ikkje svar på det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

En kompressor er en kostbar sak som i utgangspunktet ikke kan monteres på en hvilken som helst motor. En Turbo med Intercooler vil derimot være en mye billigere løsning enn en kompressor.

 

Jeg antar at du er ganske ung, og ikke bemidlet med penger, så du kan kjøpe en hvilken som helst bil.

 

Den dagen du har din nyinnkjøpte bil stående på "tunet", kan du stille samme spørsmål en gang til. Det er dessverre ikke så lett å svare på dette spørsmålet i dag da du ikke antyder hvilken bil du ønsker å kjøpe på sikt.

 

I mellomtiden kan du en titt på hvordan en Turbo fungerer.

 

turbo-plumbing.gif

 

Mer om Turbo, Rakettmotorer, Wankel og alt annet som rører seg bare det får "suppe" kan du les om HER

 

edit:leif

Endret av BråStopp
Lenke til kommentar

Et kompressorkit er IKKE nødvendigvis noe dyrere enn et turbokit og kan monteres på så og si alle motorer. En kompressor drives mekanisk via reimdrift og har normalt et lavere trykk (og oppnår det raskere) enn et turbokit. Ergo trenger man ikke senke kompresjon i motoren i samme grad som med turbo (med mindre man kjører lavtrykksturbo). Man trenger da heller ikke å bytte ut manifold og eksosanlegg for å få korrekt mottrykk. Dersom det derimot er snakk om å ettermontere en lavtrykksturbo, vil det være rimelig likt prismessig, men da vil igjen kompressoren være bedre pga. mer effekt fra bunn av. Uansett er konseptene like.

 

Igjen er det forskjeller som nevnt tidligere på hva slags bil man kjøper. F.eks ligger kompressorkit til BMW fra 20.000 og oppover. Kit til Mustangen min får jeg fra rundt 30.000 og oppover. Da snakker vi om bolt-on kit som typisk rundt 40% ekstra effekt og tar drøye 10 timer å installere uten noen særlige forkunnskaper. Da er også alt med helt fra kraftigere bensinpumpe til de minste skruene.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar!

I teorien veit eg korleis både turbo og kompressor gjør,

har lest om både korleis motor og turbo fungerer på howstuffworks

allerede..

Kor mykje vil eit vanlig kompressorkit utgjøre

ca 40% på ein vanlig 2liters motor, eller gjelder det bare 5liters

V8 monstre??

 

Eg veit ikkje kvifor eg vil ha kompressor forran turbo, men slik

er det bare :)

Er det mykje billigere med turbo?

 

Ved montasje av turbo/kompressor, må ikkje eg ha chip for å

øke innsprut i motor da? Må chipper loddes inni den motorstyringsboksen,

eller er det sokkler for IC'en (chippen)?

 

Ja, er ung, 18år, har ikkje penger :) og håper på å ha tatt lappen om såfall 2-3 måneder (eit ######

å kjøre i bergen :( )

Lenke til kommentar

jeg vet ikke nøyaktig prisen .. men jeg vet om noen som monterer kompressor på biler

eller da bare et merke og modell

 

Lexus i Oslo monterer Kompressor fra TTE på Lexus IS200 hvir du bestiller

(den kompressoren gir 32% mer effekt ut av motoren)

 

 

Alt fra TTE kan bare bestilles gjennom Toyota forhandlere eller Lexus i Oslo

prisen vet de ..

(men de har bare kompressor for IS200)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
F.eks ligger kompressorkit til BMW fra 20.000 og oppover. Kit til Mustangen min får jeg fra rundt 30.000 og oppover. Da snakker vi om bolt-on kit som typisk rundt 40% ekstra effekt og tar drøye 10 timer å installere uten noen særlige forkunnskaper.

Say what??

 

Har du en url eller lignende til noen som selger slike kit til bmw?

 

40% økning?? dvs 240hk på en 325.. så kommer sport kam 15hk ut ifra original motor, luft filter 5-10hk, effekt anlegg 0-5hk, trim chip 12hk i oppå der igjen.

Blir en økning på litt over 100hk det..

 

Da begynner vi å snakke.

Hvordan blir det med slitasje på råder/stempler og ikke mindst drivverk?

Lenke til kommentar

Ifølge esstuning.com som selger kompressorsatser til BMW, koster billigste settet 5295,- dollar. Dvs ca 37000,- med en dollarkurs på 7. Å montere en turbo er langt mindre arbeid enn folk tror. Jeg har selv bygd om til turbo på tre motorer, nemlig sierra 2l is, bmw's 1.8l fra -88 og golf gti 8v.

 

Med en billig donorbil trenger det ikke koste fletta. Du trenger riktignok en som kan å sveise, samt litt hjelp fra nærmeste Tess-sjappe, men.. :)

 

Og ikke misforstå, jeg har ingenting imot kompressor, det er bare det at det er så dyrt.. Derimot er det enklere å få bilene godkjent med kompressor pga utslippsverdiene.

Lenke til kommentar

luftehullet er der for å få klemme mest mulig luft ned i kompressoren hvor luften blir ytterligere komprimert. Teknikken med å presse luft inn i luftfilteret (noe disse luftinntaka gjør) har vært brukt av pontiac i mer enn 30 år gjennom deres Ram Air system

Lenke til kommentar

Ja, du kan bruke begge deler samtidig, men det er oftest dyrt og komplisert. Brukes til tider på konkurransebiler, men det er liksom ikke noe vits i en gatebil. :)

 

Mange amcarer har gassermotor og luftfilteret plassert helt oppe på motoren. For å gi filteret tilgang på kald og frisk luft, laget de ofte scoop på panseret. Du trenger ikke nødvendigvis ha kompressor for å gjøre nytte av huv-scoop. Nyere biler har som oftest en liten trakt bak en av frontlyktene eller i grillen som samler opp litt luft og sender den inn i luftfilterboksen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Når man får turbotrykk, kan man jo pent justere med størrelsen på turbo-huset..

 

Ellers så skal man ikke akkurat tulle med lavtrykksturbo heller, og de har trykk nesten like fort som kompressor.

 

Når man skal bygge om, er dette uansett egentlig mest snakk om smak og behag. Prisen er jo og ett tema, men vil tro at det går mye ut på ett.. dyrt er det uansett ;)

 

Selv holder jeg dog en knall på høytrykksturbo.. er vel strengt talt bare i 1.gir man MÅ vente på trykket..(med mindre man er redd for å dra ut gira på bilen.. :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...