Redaksjonen. Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Volkswagen øker investering i batterifabrikk 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 VW er det mest solide og langsiktige vi har av elbilprodusenter og her viser de atter engang hvor dedikerte de er. Lenke til kommentar
Hermod Svendsen Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Vi heier på VW og Northvolt! 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Slenger meg med på heiingen! Sitat Northvolt satser på batterikjemien NMC811, hvor bokstavene står for grunnstoff og tallene står for forhold; åtte deler nikkel, en del mangan og en del kobolt. Jeg vil bare legge til at tallene er oppgitt i vektprosent og gjelder kun katoden i cellene, noe som utgjør i underkant av halvparten av vekta til en battericelle. NMC811 råstoffene skal være relativt billige pga lite kobolt, men er vanskeligere å produsere. Dvs. det krever mer avanserte maskiner og utstyr for å holde urenheter unna, deriblant luftfuktighet, før cellene lukkes hermetisk. Det forskes iherdig på koboltfrie katoder, anoder med silisium og faste elektrolytter, men det er litt lengre frem i tid enn at Northvolt kunne satset på det fra starten av. Derfor NMC811 nå i starten. Regner med de har i baktankene at fabrikken skal kunne modifiseres til nye batterikjemier senere. 3 Lenke til kommentar
Yngvar Monstad Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 LiFePO4-kjemien som Nissan bruker i 1.gen Leaf er koboltfri. Men det er ikke sikkert energitettheten er god nok i 2020? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 23 minutes ago, Yngvar Monstad said: LiFePO4-kjemien som Nissan bruker i 1.gen Leaf er koboltfri. Men det er ikke sikkert energitettheten er god nok i 2020? Meg bekjent brukte de LMO, (Litium ManganOksid) ikke LFP, de er koboltfrie og i likhet med LFP har de langt lavere energitetthet som i det store og hele diskvalifiserer de i nye elbiler. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 JØI skrev (3 timer siden): VW er det mest solide og langsiktige vi har av elbilprodusenter og her viser de atter engang hvor dedikerte de er. Tja, vi får se. VW har jo hatt mange store løfter om elbil-satsning ganske mange år tilbake uten at det skjedde noe særlig. Vi får håpe at dette er enda et tegn på at de faktisk tar elbiler alvorlig. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 hekomo skrev (7 minutter siden): Tja, vi får se. VW har jo hatt mange store løfter om elbil-satsning ganske mange år tilbake uten at det skjedde noe særlig. Vi får håpe at dette er enda et tegn på at de faktisk tar elbiler alvorlig. Nå har vw solgt 2400 el golfer biler i Norge i 2020. Tesla har tilsaman solg halvparten? Vet ikke helt hva du vil her. Er det ikke bedre å lage el biler folk vil ha? Det er vel bare basehopping som gir mere kortvarig glede enn en bil som går 0-80 på 2 sek. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Trestein skrev (3 minutter siden): Nå har vw solgt 2400 el golfer biler i Norge i 2020. Tesla har tilsaman solg halvparten? Vet ikke helt hva du vil her. Er det ikke bedre å lage el biler folk vil ha? Det er vel bare basehopping som gir mere kortvarig glede enn en bil som går 0-80 på 2 sek. Norge er et lite land i verden. Jeg snakker om verdensmarkedet. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 hekomo skrev (17 minutter siden): Norge er et lite land i verden. Jeg snakker om verdensmarkedet. Om det er laget 100 000 e golfer så er det 46 000 registrert i Norge. Da vil jeg påstå at Norge er et rimelig stort marked for e golf. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 hekomo skrev (8 timer siden): Tja, vi får se. VW har jo hatt mange store løfter om elbil-satsning ganske mange år tilbake uten at det skjedde noe særlig. Vi får håpe at dette er enda et tegn på at de faktisk tar elbiler alvorlig. Ja... Det er jo bare for gøy at det står 30 000 VW ID.3 1st klar til å leveres i fra sommer av. Dt er jo bare for gøy at ID.4 kommr til jul. Det er jo bare for gøy at alle andre selskap i grupperingen kommer med avarter på MEB i samme tidsrom. Det er jo bare for gøy at det skal komme 2 nye og/eller basert på MEB hvert år fremover. Hvordan kan fysisk produksjon av både batterier og biler være bare løfter? Når sluttet eksisterende fysiske produkter å være handling? Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 Nei, det er helt riktig som Yngvar skriver at 1.gen Leaf har LiFePO4 kjemi. Forresten en veldig holdbar kjemi. Kjører 8-9.året nå med 10% reduksjon. Men den har litt for lav energitetetthet. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 10% reduksjon på 8-9 år er bedre enn gjennomsnittet. Jeg ser ofte sånne til salgs med 20-30% reduksjon. Da har de kjørt over 100kkm. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 (endret) 1 hour ago, Junkers said: Nei, det er helt riktig som Yngvar skriver at 1.gen Leaf har LiFePO4 kjemi. Forresten en veldig holdbar kjemi. Kjører 8-9.året nå med 10% reduksjon. Men den har litt for lav energitetetthet. Har du noen referanse på hvilke modeller det gjelder. Alt jeg finner, selv veldig tidlige batterier og nissans egne infosider, sier LMO.https://www.energy.gov/sites/prod/files/2014/02/f8/2011_nissan_leaf_fs.pdfhttps://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/li_ion_ev.html Siden LFP har en helt annen cellespenning (3.2V vs. 3.7V for LMO) ville et bytte bety et annet antall celler for samme spenning. Endret 12. mai 2020 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 Vi heier på ALLE som bidrar til det grønne skiftet. ? Go VW AG! Samtidig som vi velger det soleklart beste alternativet selv. ? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 (endret) Junkers skrev (3 timer siden): Nei, det er helt riktig som Yngvar skriver at 1.gen Leaf har LiFePO4 kjemi. Forresten en veldig holdbar kjemi. Kjører 8-9.året nå med 10% reduksjon. Men den har litt for lav energitetetthet. Du er på bærtur. Leaf-modulene har nominell spenning på 3,8V mens LiFePO4 har 3,2V. Leaf har 96 celler i serie og lades til 394V maks (lett å lese ut på CAN-bus). Det går dårlig med LiFePO4 ;). Tidlig Leaf har LiMn2O4 .https://qnovo.com/inside-the-battery-of-a-nissan-leaf/ Endret 12. mai 2020 av Jens Kr. Kirkebø 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 Har VAG VW løst problemet med å få tak i utviklere som faktisk kan lage software for elbilene sine? Når kommer det en app som er så avansert at man kan slå på varmeapparatet, som faktisk fungerer? Hightech er tydeligvis vrient i deutchland... 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 Ano__Nym skrev (46 minutter siden): Har VAG VW løst problemet med å få tak i utviklere som faktisk kan lage software for elbilene sine? Når kommer det en app som er så avansert at man kan slå på varmeapparatet, som faktisk fungerer? Hightech er tydeligvis vrient i deutchland... https://www.linkedin.com/pulse/volkswagens-transformation-tech-company-full-swing-christian-senger/?trackingId=xZ6ntTdI5%2BXlVM5kWHxYRA%3D%3D De lager et eget firma for formålet og er godt i gang. Ting tar tid når som artikkelen skriver man snakker om 100 millioner linjer av kode. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 Ano__Nym skrev (40 minutter siden): Har VAG VW løst problemet med å få tak i utviklere som faktisk kan lage software for elbilene sine? Når kommer det en app som er så avansert at man kan slå på varmeapparatet, som faktisk fungerer? Hightech er tydeligvis vrient i deutchland... Registreringsstatistikken for mai er spennende lesning med flere "kamper i kampen" som det heter på fotballspråket. VAG-gruppens e-tron har foreløpig solgt 202 biler, men e-golf følger hakk i hæl med 166 og har med 15 leverte i dag vind i seilene for en sluttspurt. Klarer den gamle traveren å fravriste e-tron tittelen som Norges mest solgte elbil i femte måned på rad? Følg med til slutt! En lignende internkonkurranse finner vi over dammen med den hotte Model 3 som har solgt 5 stykk. Men hva skjer? Jo, den pålitelige arbeidshesten og konsernsøster Model X leder med hele 6. Her er ingenting avgjort før klokka slår 12 den 31. mai. Dette blir intenst spennende til siste minutt! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 (endret) Ano__Nym skrev (8 timer siden): Har VAG VW løst problemet med å få tak i utviklere som faktisk kan lage software for elbilene sine? Når kommer det en app som er så avansert at man kan slå på varmeapparatet, som faktisk fungerer? Hightech er tydeligvis vrient i deutchland... BMW active e som ble laget i 2011 hadde telefonappstyring av varmeapparat. Så det finnes tyske ingeniører som har gjort dette for 10-år siden. Kanskje de fremdeles ikke er pensjonert, eller kan ta en jobb hos vw for å spe på pensjonen. ActiveE comes with all the standard ConnectedDrive[clarification needed] features including navigation, Sirius satellite radio, Google Local Search and Send-to-Car functionality, and a range of connected apps that normally come in higher-spec models. Also included with the ActiveE is a reworked BMW MyRemote application for the smartphones that allows remote locking and unlocking, horn and headlamp activation, and GPS-based CarFinder that allows the user to find the E within 1 km (0.62 mi). The smartphone app also allows the user to find charging stations, get range information and pre-heat or cool the car to help extend the range.[9] Endret 13. mai 2020 av Trestein 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå