maxijoker Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 (endret) Hallo folkens. Jeg har et LED måleinstrument, dette kan måle likestrøm, opptil 5 amper (bildet viser 3.0 A, men mitt instrument er påstemplet 5.0 amper). Instrumentet koples inn i serie med minus tilkoplingen. Jeg har forstått det slik at det i instrumentet står en "shunt" motstand. Gjennom denne går den negative strømmen, og det oppstår et fall av spenningen over denne og det skal være denne spenningen som blir en mal, ett tall for hvor mye strøm instrumentet vil måle til en hver tid. Nå vil jeg måle opp til 50 A, gjennom det samme måleinstrumentet, og da tror jeg det vil være nødvendig med en ekstra "shunt", og som vil tåle denne maksimale strøm gjennom kretsen. Jeg vil trenge hjelp til å regne ut hvilken motstand den nye shunt motstanden må/kan være i ohm, samt et svar om denne shunt bør/skal stå i serie med oppkoplingen, eller i parallel kopling til eksisterende shunt? Måleområdet, i spenning for dette måleinstrument er fra 3.8 volt DC til 30.0 volt. Noen her inne med kunnskap? Vennligst skriv svar... Endret 11. mai 2020 av maxijoker Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 Jeg tror ikke det er mulig å beregne. Jeg ville bare kjøpt en 75mV shunt og testet om det blir riktig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 (endret) I mitt hode trenger du en shunt som er 1/10 av den du har. Displayet ditt vil da vise 5.0A når strømmen faktisk er 50.0A. Endret 29. mai 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 29. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2020 Er med på 1/10's ohm. Men eksisterende shunt er loddet fast til dobbeltsidig PCB. Vil det være en ide å få målt eksisterende shunt motstand? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 Enten det eller måle spenningen over den ved en kjent strøm. Da kan du regne ut motstanden. Vil tro det er veldig lav ohm og da trenger du et veldig bra ohm-meter. Billige multimetre er som regel ekstremt unøyaktige under ca. 10 ohm. Du må til og med ta motstanden i ledningene til probene med i beregning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå