Ellen Viseth Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 De elektriske båtene er fylt med batteripakker på 26 tonn – som i 20 Teslaer. Kan hurtiglade på ti minutter Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 (endret) Hvorfor viser dere bilde av "Baronen", "Baronessen" og "Huldra", når artikkelen dreier seg om "Kongen", "Dronningen" og "Prinsen" ? (korrigert) Endret 11. mai 2020 av J-Å 1 Lenke til kommentar
rusne Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Hvorfor står det «en ladeplugg med 2x1900 KW», men i de neste setningene 8 MVA og 2x2 MVA? Ikke alle vet at W = VA, og hva K og M står for. Hadde vært bedre om det stod 2x1,9 MW, 8 MW og 2x2 MW. Da er det litt lettere å skjønne hva dere snakker om. 4 Lenke til kommentar
Jørgen A. Sundt Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Bildet viser hurtigbåtene til Lysaker, Vollen og Slemmestad. Er det de som er blitt elektriske? Det er jo isåfall flott, for der "rant" vel bare dieselen gjennom motoren. 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Smart plugg! Her må vestlandet bare sette anbudene på pause og se om det ikke er lurt å låne noen idéer. 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 rusne skrev (2 timer siden): Hvorfor står det «en ladeplugg med 2x1900 KW», men i de neste setningene 8 MVA og 2x2 MVA? Ikke alle vet at W = VA, og hva K og M står for. Hadde vært bedre om det stod 2x1,9 MW, 8 MW og 2x2 MW. Da er det litt lettere å skjønne hva dere snakker om. Tipper det er fordi laderne er DC og DC oppgis i effekt, W (spenning * strøm), mens transformatorer oppgis i tilsynelatende effekt, VA, (spenning * strøm * cos phi) fordi der kan strøm og spenning være i "utakt". Men det ville kanskje vært enklere for mange om man brukte en enhet. 2 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 12 hours ago, rusne said: Hvorfor står det «en ladeplugg med 2x1900 KW», men i de neste setningene 8 MVA og 2x2 MVA? Ikke alle vet at W = VA, og hva K og M står for. Hadde vært bedre om det stod 2x1,9 MW, 8 MW og 2x2 MW. Da er det litt lettere å skjønne hva dere snakker om. Fordi dette er Teknisk Ukeblad, og folk kan slå opp dette selv om de ikke husker benevningen fra ungdomskolen/v.g.s.. Likeledes med mobilnettet, så skriver man om HLR-en, når den gikk ned hos en av mobiloperatørene for noen år side, og ikke "en dings gikk i stykker i mobilnettet.", det er for NRK, VG og Dagbladet. 1 Lenke til kommentar
MrQunard Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Ref. artikkelen: https://www.tu.no/artikler/de-elektriske-batene-er-fylt-med-batteripakke-pa-26-tonn-som-i-20-teslaer-kan-hurtiglade-pa-ti-minutter/491764 "De elektriske båtene er fylt med batteripakker på 26 tonn – som i 20 Teslaer" 26 000 kg delt på 20 = 1300 kg. https://enrg.io/tesla-battery-weight-overview-all-models/ Batteripakken i Model S (85 kWh) veier ca. 540 kg Batteripakken i Model 3 veier ca. 480 kg Batteripakken i Model X (100 kWh) veier ca. 770 kg Batteripakken i Roadster (200 kWh) veier ca. 833 kg 26 000 kg delt på 480 kg = 54 Tesla Model 3 26 000 kg delt på 833 kg = 31 Tesla Roadster Det mer riktige å si er at det tilsvarer i alle fall 40 Teslaer. 2 MWh = 2 000 kWh à tilsvarer 20 stk. 100 kWh batteripakker fra Tesla, så ift lagringskapasitet så er det riktig. Men setningen henspeiler på vekten - og det stemmer ikke. Selv om dette er ren avskrift fra pressemeldingen, er det lov å forvente fra et teknisk medie som TU at man sjekker med kalkulatoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå