Redaksjonen. Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Derfor trenger den nye el-fergen på Smøla dieselaggregat Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Bra av faktisk å komme med fakta, men "– Siden de aller fleste el-fergene er hybridferger" Hvorfor kalles disse da El-ferger og ikke hybrid-ferger? Er det grønnvasking på gang eller er media slepphendte med terminologien? TU, dere er ekspertene på teknologi, hvorfor bruker dere feil begrep i denne saken? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 failern skrev (1 time siden): Bra av faktisk å komme med fakta, men "– Siden de aller fleste el-fergene er hybridferger" Hvorfor kalles disse da El-ferger og ikke hybrid-ferger? Er det grønnvasking på gang eller er media slepphendte med terminologien? TU, dere er ekspertene på teknologi, hvorfor bruker dere feil begrep i denne saken? Så langt jeg kan se, er ikke Ampere en hybridferje. Den har muligens et nødaggregat. Finner det merkelig om nye ferjer skal ha dobbelt sett av maskineri, altså dieselmotor/generator som er kraftig nok til drifte skipet uten tilført strøm til batteriene fra annen kilde og elmotorer/batterier. En slik løsning må bli uforholdsmessig dyr! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Jeg synes nødaggregat er helt på sin plass på sjøen. Hensikten skal selvsagt ikke være at det er mye i bruk, men at det kan brukes til nød og da kan man akseptere lavere ytelse og marsjfart, samt til sjeldne langturer som f.eks når anbudet for neste periode vinnes av en annen og ferga må flyttes. Eller når det er strømbrudd, eller når noen er i havsnød osv. 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden): Så langt jeg kan se, er ikke Ampere en hybridferje. Den har muligens et nødaggregat. Finner det merkelig om nye ferjer skal ha dobbelt sett av maskineri, altså dieselmotor/generator som er kraftig nok til drifte skipet uten tilført strøm til batteriene fra annen kilde og elmotorer/batterier. En slik løsning må bli uforholdsmessig dyr! Hvordan vet du dette? Batterier er dyrt og til marin bruk er det kjempedyrt. Det jeg har hørt er at det er 10-gangeren per kWh sammenlignet med for eksempel elbiler. Så det vil ikke svare seg økonomisk å doble eller tredoble kapasitetet i tilfelle rottefelle. Med et aggregat så har man også redundans. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Ferjer blir også flyttet på når de må inn til større reparasjoner eller bytte ferjekai, og da er det ikke alltid praktisk med kun el Skal de flyttes lengre strekker på kun el. så må de innom andre kaier å lade, og det vil fort koste mer enn hva dieselmotoren koster, pluss at det er en trygghet for både selskap og de som jobber på ferjen, at de kommer seg i land på egenhånd skulle ferjen gå tom for strøm 2 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Simen1 skrev (40 minutter siden): Jeg synes nødaggregat er helt på sin plass på sjøen. Hensikten skal selvsagt ikke være at det er mye i bruk, men at det kan brukes til nød og da kan man akseptere lavere ytelse og marsjfart, samt til sjeldne langturer som f.eks når anbudet for neste periode vinnes av en annen og ferga må flyttes. Eller når det er strømbrudd, eller når noen er i havsnød osv. Dem har jo allerede en en annen dieselmotor for å drive ferje til slike "nødstilfeller", som det forøvrig er mange av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Simen1 skrev (1 time siden): Jeg synes nødaggregat er helt på sin plass på sjøen. Hensikten skal selvsagt ikke være at det er mye i bruk, men at det kan brukes til nød og da kan man akseptere lavere ytelse og marsjfart, samt til sjeldne langturer som f.eks når anbudet for neste periode vinnes av en annen og ferga må flyttes. Eller når det er strømbrudd, eller når noen er i havsnød osv. Du blander sammen nødaggregat og ekstra kapasitet. Nødaggregat skal stå for strøm til lamper, radio, fifi, ror etc. Ekstra kapasitet er i praksis dobbelt opp av kraftforsyning. Litt ekstra batterier (adskilt i separate systemer selvfølgelig) ville vært mer enn godt nok og driftsikkert. Det virker ikke å være en eneste grunn til å doble opp i kraftforsyningen bortsett fra: uname -l skrev (1 time siden): Hvordan vet du dette? Batterier er dyrt og til marin bruk er det kjempedyrt. Det jeg har hørt er at det er 10-gangeren per kWh sammenlignet med for eksempel elbiler. Så det vil ikke svare seg økonomisk å doble eller tredoble kapasitetet i tilfelle rottefelle. Med et aggregat så har man også redundans. Med dette sier du at batteridrift på båter ikke er liv laga? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Svenske elfergen endte jo opp på å kjøre på "nødløsningen" I et halvt år nesten. Om den ikke fremdeles kjøres slik. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 oophus3do skrev (20 minutter siden): Svenske elfergen endte jo opp på å kjøre på "nødløsningen" I et halvt år nesten. Om den ikke fremdeles kjøres slik. Tror ikke du skal grave i det der 1 Lenke til kommentar
DH4L940I Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Hybrid løsning er installert på alle el-fergene unntatt Ampere. Begrunnelsen er at sambandet skal holdes åpent ved langvarig strømstans, enkel transport til verft for vedlikehold og at ferger kan flyttes til lengre samband ved behov. Det er nok og litt frykt, siden Ampere hadde så mange kanselleringer i starten. I kontraktene stilles det krav til min andel strøm til fremdrift, normalt 95-98 % Disse kravene gjelder normalt ikke første år i kontraktsperioden på 8-12 år for å kunne ha nok tid til å bygge nye ferger og å etablere lade-infrastruktur. Så er innafor å si at fergesambandet er elektrifisert, selv om fergene egentlig er hybrider. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 DH4L940I skrev (37 minutter siden): Hybrid løsning er installert på alle el-fergene unntatt Ampere. Begrunnelsen er at sambandet skal holdes åpent ved langvarig strømstans, enkel transport til verft for vedlikehold og at ferger kan flyttes til lengre samband ved behov. Det er nok og litt frykt, siden Ampere hadde så mange kanselleringer i starten. I kontraktene stilles det krav til min andel strøm til fremdrift, normalt 95-98 % Disse kravene gjelder normalt ikke første år i kontraktsperioden på 8-12 år for å kunne ha nok tid til å bygge nye ferger og å etablere lade-infrastruktur. Så er innafor å si at fergesambandet er elektrifisert, selv om fergene egentlig er hybrider. Helt riktig metode. Det blir som hybrid biler. Det er mye billigere å installere en forbrenningsmotor for de få unntakene i stedet for å ha et batteri som skal dekke alle eventualiteter. Det spiller ingen rolle om båten bruker noe diesel et par ganger i året. CO2 utslipp ved produksjon av batteri er så høyt at totalen blir mye lavere allikevel. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Trestein skrev (3 timer siden): Helt riktig metode. Det blir som hybrid biler. Det er mye billigere å installere en forbrenningsmotor for de få unntakene i stedet for å ha et batteri som skal dekke alle eventualiteter. Det spiller ingen rolle om båten bruker noe diesel et par ganger i året. CO2 utslipp ved produksjon av batteri er så høyt at totalen blir mye lavere allikevel. Nei det spiller ingen rolle med det ekstra dieselforbruket. Problemet er at det koster noen millioner ekstra og tar noe plass og må driftes (selv om det brukes lite). Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 Ketill Jacobsen skrev (8 minutter siden): Nei det spiller ingen rolle med det ekstra dieselforbruket. Problemet er at det koster noen millioner ekstra og tar noe plass og må driftes (selv om det brukes lite). Et diesel aggregat på noen hundre kilowatt koster mye mindre enn et 2 MW batteri. En slik motor går typisk 20 000timer før den trenger større arbeid. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Dubious skrev (20 timer siden): Ferjer blir også flyttet på når de må inn til større reparasjoner eller bytte ferjekai, og da er det ikke alltid praktisk med kun el Skal de flyttes lengre strekker på kun el. så må de innom andre kaier å lade, og det vil fort koste mer enn hva dieselmotoren koster, pluss at det er en trygghet for både selskap og de som jobber på ferjen, at de kommer seg i land på egenhånd skulle ferjen gå tom for strøm Når ferjer skal flyttes kan de ha en mobil generator om bord. En mobil generator kan også være backup i tilfelle strømbrudd på land. De gamle hurtigrutene hadde den kun en hovedmotor om bord (til fremdrift) og var i drift ca femti år, stort sett uten problemer! Lenke til kommentar
5CJ56A5D Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Se Michael Moore's film : "https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE" Miljøfanatikernes kjempebløff. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Rettere kalt Michael Moores kjempebløff Han leter fram noen skrekkeksempler, intervjuer noen hippier som er mot all menneskelig aktivitet på kloden og generaliserer det. Lenke til kommentar
5CJ56A5D Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 @Simen1: Det du skriver er vel ytterligere et eksempel på hvordan klimafanatiker , eller kanskje jeg skal være litt snillere å si "miljøentusiaster" tar lett på sannhetsinnholdet av det de skriver. Lenke til kommentar
5CJ56A5D Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Faktum er at Michaele Moore til tross for hvor avslørende det er det som han viser, så tok han ikke med de verste aspektene av det "miljøbevegelsen" driver på med. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 5CJ56A5D skrev (22 timer siden): Faktum er at Michaele Moore til tross for hvor avslørende det er det som han viser, så tok han ikke med de verste aspektene av det "miljøbevegelsen" driver på med. Hele filmen er veldig skuffende og en skulle tro den var laget fossilindustrien da filmen er full av løgner og forvrengninger. Jeg har fortsatt tro på Michael Moore og han burde enten komme med liste av korreksjoner eller lage en ny versjon av filmen. Slik filmen nå er, er den en skandale til tross for at den forfekter en del bra tanker og kommer med velbegrunnet kritikk av storkapitalen. Om noen går god for denne filmen, så sier det det meste om mangel på kunnskaper (eller mangel på interesse for å slå ned på alle feilaktighetene i filmen). 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå