Gå til innhold

Historiske elbilandeler i koronarammet bilmarked


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, hekomo said:

Uten noe produksjon siden mars så spørs det vel hvor mange biler Tesla får levert ut i Europa den næmreste tiden.

Nei de selger jaggu lite nå. Var jo nylig en stor prisøkning også. Vet av mange som ser på alternativer i disse tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

Uten noe produksjon siden mars så spørs det vel hvor mange biler Tesla får levert ut i Europa den næmreste tiden.

Ja, ser ut til at det blir svært lavt salg i Norge/Europa helt til august/september.

Man må anta de produserer kun for USA ved Fremont i resten av dette kvartalet, ettersom det er det de kan få levert dette kvartalet, og de er fortsatt avhengig av å ha best mulig finansielle resultater. De begynner trolig å produsere europabiler rundt første uken av juli, og så er det 4-6 ukers leveringstid.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Nei de selger jaggu lite nå. Var jo nylig en stor prisøkning også. Vet av mange som ser på alternativer i disse tider.

Det var i Noreg prisen steig.  Sidan norsk økonomi er gjennomsyra av olje, går kronekursen i dass saman med oljeprisen.  Dermed går prisen på alle importvarer opp.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne føyer seg inn i rekken av artikler om registreringstall der de tas direkte til inntekt for det kortsiktige sentimentet i inneværende måned, uten å ta høyde for at bilene er bestilt mange måneder i forveien. Nå og de siste par år er det jo nettopp det som er de viktigste faktorene til at elbil-tall skiller seg ut. Forhåndsbestillinger til lanseringer (f.eks. e-208) og leveringer i bolk (f.eks. Tesla på båt) gjør at tallene tilsynelatende "skyter i været" eller "stuper", alt etter hvilken klikk-vennlig vinkel som passer den aktuelle måneden. Dette har blitt påpekt en rekke ganger. TU skal jo være de gode, hvorfor løfter dere ikke blikket litt fra klikk-tåka?

Korona-stengte Tesla-fabrikker medfører ikke lav levering nå, men det kommer til å medføre lav registrering til sensommer/høst. Da spår jeg at det kommer artikler om at elbilsalget "stuper" mens vi går tilbake til normal hverdag. Hvis TU går i den fella da så sier jeg opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
50 minutes ago, uname -l said:

LOL, her er hva aksjeeierne i Tesla-fanbloggen Cleantechnica trekker frem for å bevise at en Model 3 er mye bedre enn enn BMW 3-serie.

image.png.9755d455687fc434aa708d283eb3db0a.png

Var teit av dem å dele opp det der ja.

Burde vært nok med en egen "entertainment" kategori eller noe.

Utrolig kjekt med YouTube i bilen da, har blitt noen timer med det mens man venter på trege folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento Mori skrev (16 timer siden):

Audi solgte 832 av e-tron i april her i Norge. En markant nedgang fra mars, men likevel over 25 % flere enn antall solgte Model 3 i Storbritannia og Tyskland.

Tesla har jo kun en fabrikk som leverer til hele verden (unntatt Kina), og den har som nevnt vært stengt siden mars. Audi har vel fabrikker i Europa, og de har vel også delvis åpnet? Det er ikke så rart det selges lite Model 3 i Europa når det er null produksjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

LOL, her er hva aksjeeierne i Tesla-fanbloggen Cleantechnica trekker frem for å bevise at en Model 3 er mye bedre enn enn BMW 3-serie.

image.png.9755d455687fc434aa708d283eb3db0a.png

Selv om det var merkelig å gå så i detalj på infotainment (de kunne tatt det under ett og samme punkt), så er det jo også ganske uredelig av deg å klippe vekk det andre som går på ytelse, pris m.m.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Selv om det var merkelig å gå så i detalj på infotainment (de kunne tatt det under ett og samme punkt), så er det jo også ganske uredelig av deg å klippe vekk det andre som går på ytelse, pris m.m.

Aksjeeierne kunne tatt med bremser da. Som at en BMW M3 stopper på under 100 fot fra 60 mph, mens en Tesla Model 3 trenger 133 fot.

Men klart, kjøper man en sportsbil så er kanskje Youtube viktigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, uname -l said:

Men klart, kjøper man en sportsbil så er kanskje Youtube viktigere.

Er Model 3 en sportsbil da?

Performance utgaven er jo litt sporty, men ellers vil jeg ikke kalle det en sportsbil.

BMW M3 er mere sportsbil.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Aksjeeierne kunne tatt med bremser da. Som at en BMW M3 stopper på under 100 fot fra 60 mph, mens en Tesla Model 3 trenger 133 fot.

Men klart, kjøper man en sportsbil så er kanskje Youtube viktigere.

Man kunne sikkert tatt med mye rart, men poenget mitt var vel at din fremstilling av saken ikke akkurat var særlig redelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Man kunne sikkert tatt med mye rart, men poenget mitt var vel at din fremstilling av saken ikke akkurat var særlig redelig.

Uredelig er vel Cleantechnica som har konstruert listen jeg hentet eksempler fra. Men folk får vel selv vurdere hvor komplett den er og om den er utfyllende nok til å trekke følgende konklusjon:

"but it’s hard to understand why anyone comparing the two models would end up choosing the 3 Series."

Her er den fulle komplette listen fra Cleantechnica slik at folk kan se om hekomos påstand om uredelighet holder mål. Merk at ved siden å kunne tegne kruseduller på en skjerm mens man sitter og lader så mener Cleantechnica det er et stort pluss at man kan betale $7000 for noe som ikke har materialisert seg på 5 år. Og neppe vil(FSD).

image.png.bfc2ed9fc3a2bc486384d4e9d59ad074.png

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cleantechnica er Tesla aksjeholder som bruker bloggen sin for å jasse opp markedet. Når man ser på rekorden av nyregistrerte aksjonærer som kun holder Tesla så ser det ut til å fungere. 220,000 nyregistreringer ble jo en rekord som nok vil holde en stund. Det overgår  .com perioden og viser hvem en typisk aksjonær er i dette. Individuelle holdere er en større bit av kaken enn fond.... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Uredelig er vel Cleantechnica som har konstruert listen jeg hentet eksempler fra. Men folk får vel selv vurdere hvor komplett den er og om den er utfyllende nok til å trekke følgende konklusjon:

"but it’s hard to understand why anyone comparing the two models would end up choosing the 3 Series."

Her er den fulle komplette listen fra Cleantechnica slik at folk kan se om hekomos påstand om uredelighet holder mål. Merk at ved siden å kunne tegne kruseduller på en skjerm mens man sitter og lader så mener Cleantechnica det er et stort pluss at man kan betale $7000 for noe som ikke har materialisert seg på 5 år. Og neppe vil(FSD).

image.png.bfc2ed9fc3a2bc486384d4e9d59ad074.png

Forskjellen er at CT lager en liste over ting de synes er viktige, og mener at dette gjør at Model 3 er mye bedre. Du klipper ut en liten del av dette og gir et falskt bilde av meningene deres. Altså - de ytrer en mening, du sprer usannheter om hva de ytrer. Skjønner du nå?

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Cleantechnica er Tesla aksjeholder som bruker bloggen sin for å jasse opp markedet. Når man ser på rekorden av nyregistrerte aksjonærer som kun holder Tesla så ser det ut til å fungere. 220,000 nyregistreringer ble jo en rekord som nok vil holde en stund. Det overgår  .com perioden og viser hvem en typisk aksjonær er i dette. Individuelle holdere er en større bit av kaken enn fond.... 

Det er jo bra at mange har så stor tro på selskapet at de blir aksjonærer. Dette er ganske enestående. Det er ikke veldig mange selskaper som skaper så stor entusiasme.

Det viser seg jo også at de "profesjonelle analytikerne" har hengt langt etter når det gjelder å forstå selskapet. Det virker dog som flere og flere begynner å skjønne mer nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...