Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man utsettelse på Eu kontroll fortsatt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Før fikk man jo en ekstra måned på seg til å utføre EU kontroll, og enda en måned etter det om bilen fortsatt ikke var godkjent.

Er det slik enda?

Har en bil som jeg ikke rekker å få ordnet til fristen så greit å vite om jeg bare skal levere skiltene eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (8 minutter siden):

Heisann!

Før fikk man jo en ekstra måned på seg til å utføre EU kontroll, og enda en måned etter det om bilen fortsatt ikke var godkjent.

Er det slik enda?

Har en bil som jeg ikke rekker å få ordnet til fristen så greit å vite om jeg bare skal levere skiltene eller ikke.

Du er ikke nødt til å levere skiltene. Men blir du stoppet, eller om myndighetene har en kontroll, vil de bli inndratt. Og da påbeløper et ekstra gebyr på noen tusenlapper når du skal hente de ut igjen. Ved frivillig innlevering er det gratis å hente skiltene.

Helt ærlig så hadde jeg gamblet på å la bilen stå med skilter uten å bruke den, og kjørt den til eu-kontrollen når den dagen kom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kajac said:

Du er ikke nødt til å levere skiltene. Men blir du stoppet, eller om myndighetene har en kontroll, vil de bli inndratt. Og da påbeløper et ekstra gebyr på noen tusenlapper når du skal hente de ut igjen. Ved frivillig innlevering er det gratis å hente skiltene.

Helt ærlig så hadde jeg gamblet på å la bilen stå med skilter uten å bruke den, og kjørt den til eu-kontrollen når den dagen kom. 

Hmm, så om man blir stoppet etter fristen på tur til EU kontroll så kan det gå greit?

Det er en gammel pickup som aldri kjøres på veien, kun til frakt av ting ut og inn av skogen så neppe store sjans for å bli stoppet. Men ønsker jo å være lovlydig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (44 minutter siden):

Hmm, så om man blir stoppet etter fristen på tur til EU kontroll så kan det gå greit?

Det er en gammel pickup som aldri kjøres på veien, kun til frakt av ting ut og inn av skogen så neppe store sjans for å bli stoppet. Men ønsker jo å være lovlydig.

Om det går greit kommer an på kontrolløren. Om du kan vise til at du faktisk har avtale på eu-kontroll, og tidspunkt og hvor du befinner deg "stemmer" med dette, har jeg hørt om flere som har fått kjøre bilen til kontrollen. I verste fall blir bilen avskiltet, og du trenger prøveskilter for å komme deg videre. Pluss selvfølgelig gebyr for å hente skiltene ut igjen. 

Complexity skrev (39 minutter siden):

Er det strenge krav med baklys forresten?

Må jeg ha riktig lys til riktig bil? Eller kan jeg sette på en baklykt fra en annen bil bare den har tilsvarende lys?

IMG_20200505_131754__01.jpg

Er det blinklyset du tenker på der? Godt mulig du kan slippe igjennom ved å montere noe sånt som dette på støtfangeren f.eks. Mange eldre amerikanske biler som ble solgt i norge fikk slike stygge, uoriginale lys klasket på da de originale røde blinklysene ikke var godkjent i norge. Også sett dette på nyere amerikanske biler som fremdeles bruker røde blinklys bak, blant annet en splitter ny Ford Raptor jeg så her for et års tid siden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Snylter said:

Blir du stoppet med en bil som ikke har vært til kontroll innen fristen blir bilen avskiltet, så enkelt er det.

Tro hva er det de legger i transporteres da?

Vil tro folk kan missforstå det og kjører med bilen til verkstedet..

2020058248_112324.png

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Kajac said:

Om det går greit kommer an på kontrolløren. Om du kan vise til at du faktisk har avtale på eu-kontroll, og tidspunkt og hvor du befinner deg "stemmer" med dette, har jeg hørt om flere som har fått kjøre bilen til kontrollen. I verste fall blir bilen avskiltet, og du trenger prøveskilter for å komme deg videre. Pluss selvfølgelig gebyr for å hente skiltene ut igjen. 

Er det blinklyset du tenker på der? Godt mulig du kan slippe igjennom ved å montere noe sånt som dette på støtfangeren f.eks. Mange eldre amerikanske biler som ble solgt i norge fikk slike stygge, uoriginale lys klasket på da de originale røde blinklysene ikke var godkjent i norge. Også sett dette på nyere amerikanske biler som fremdeles bruker røde blinklys bak, blant annet en splitter ny Ford Raptor jeg så her for et års tid siden. 

Tenkte egentlig å bare bytte hele lykta med lykta til en henger eller noe. lykta på andre siden er ikke noe bedre stand.

Men fant originale lykter på eBay til par hundrelapper så tror det ordner seg.

Takker for svar iallefall :)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Tro hva er det de legger i transporteres da?

Vil tro folk kan missforstå det og kjører med bilen til verkstedet..

2020058248_112324.png

Jeg har hørt konkrete eksempler på at politiet har latt folk kjøre til eu-kontrollen når de faktisk blir stoppet PÅ VEI til kontrollen. Men vil tippe dette blir vurdert utifra kjønn og hvor medgjørlig politiet er. Det er uansett en risiko man tar. Jeg har selv kjørt en bil til både kontroll og etterkontroll flere måneder etter fristen gikk ut, men ble ikke stoppet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Tenkte egentlig å bare bytte hele lykta med lykta til en henger eller noe. lykta på andre siden er ikke noe bedre stand.

Men fant originale lykter på eBay til par hundrelapper så tror det ordner seg.

Takker for svar iallefall :)

Det går fint an å få tak i brukte deler på bilopphuggerier i Norge og. 

Husk at det er moms fra første krone på alt du handler på Ebay nå. 

Vurdere å sette på ei baklykt fra en tilhenger er jalla og vel så det. Har man ikke råd til å gjøre det ordentlig, så får man heller bare parkere bilen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Opelduude said:

Det går fint an å få tak i brukte deler på bilopphuggerier i Norge og. 

Husk at det er moms fra første krone på alt du handler på Ebay nå. 

Vurdere å sette på ei baklykt fra en tilhenger er jalla og vel så det. Har man ikke råd til å gjøre det ordentlig, så får man heller bare parkere bilen. 

Er bare så mye enklere å bestille å få noe levert enn å dra på huggern, selv om det koster mer.

Pluss vanskelig å få betalt hos slike gjennom firma, men eBay går greit.

Bilen er i skogen 99% av tiden og ingen vil se den eller bry seg om utsende på den. Om den har lykt fra en henger går helt fint, bare den kan frakte utstyr inn og ut fra skogen og er lovlig i bruk :p

Planen var å hugge bilen, men var ikke så ille feil på den som antatt så prøver å få skviset ut to år til.

Men takker for tips.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...