Gå til innhold

Pentium 4 @ 5.25 GHz !

maestr0

Anbefalte innlegg

Mange flytende gasser har lav temp. Det er ikke noe veldig spesielt med nitrogen. Sett gass under trykk...vips så er den flytende + lavere temp. Kjøleskap, frysere og varmepumper bruker dette prinsippet.

Litt of topic...men men!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange flytende gasser har lav temp. Det er ikke noe veldig spesielt med nitrogen. Sett gass under trykk...vips så er den flytende + lavere temp. Kjøleskap, frysere og varmepumper bruker dette prinsippet.

Litt of topic...men men!

Ehrrmmm :ermm:

Det er ikke noe som heter flytende gass... Vann er jo ikke f. eks "flytende vanndamp"

Et stoff er et stoff og nitrogen er tilfeldigvis i gassform ved "vanlig varme" men hvis nitrogenen fryses ned til -196 celsius blir den flytende og dermed komprimert... alt som går fra flytende til gass form ekspanderer eksremt og omvendt... jern har jo også et smelte punkt nermere 1200 celsius tror jeg... og et fordampningspunkt... og da får du jerngass... Varme er rett og slett bare elektroner som snurrer rund kjernen.. jo mere fart på elektronene jo mere varme... jo fortere elektronene går rund jo mere ekspanderer stoffet... akkurat som jernbane skinner blir "lengere" om sommeren ekspanderer et stoff så mye at det blir lettere enn lufta, f.eks vann som koker og blir til vanndamp

Har du noen gang ristet på et flaske propan gass? den har så høyt kondenseringspunkt at hvis du rister på den hører du gassen "skvulpe" og flaska blir kald, mange "flytende gasser har lav temp" som du skriver... det er rett og slett for at ved lavere tempraturer blir gasser flytende... "Sett gass under trykk...vips så er den flytende + lavere temp" eller kjøl ned gass og vips er den flytende... gidder ikke å skrive mer nå...

Og ja både kjøle-/fryseskap bruker kompressor prinnsippet... trodde ikke det var kompressor i varmepumpe.. men jeg kan jo ta feil :p

Hmm det der ble mye mer rotete enn det julebrurrusede lille hodet mitt tenkte det ville bli :blush:

Endret av So
Lenke til kommentar
hvis du stikker handa di nedi flytende nitrogen og tar handa opp igjen kan du knuse den i små biter med hammer hehe den knuses som glass lol
prøv selv, kjøp litt, stapp hodet til en kamerat nedi i et par sekunder, for så å ta det opp igjen å knipse på det.. skallen hans knuser akkurat som glass.. (slik som i T2 :D)

Pfff... Har dere noen gang sett hvordan vorter fryses ned med flytende nitrogen? q-tip'en dyppet i nitrogen holdes inntil vorta i flere sekunder, og alt som har skjedd er at den har blitt 'litt' kald! Den blir aldri frossen (altså stivfrossen), og husk at vorta er i direkte kontakt med væske som er -196°C kald!

Varmen fra kroppen utjevner temperaturforskjellen veldig raskt, og det strømmer jo hele tiden 37°C varmt blod gjennom kroppsdelen. Nitrogenet nærmest huden fordamper nesten øyeblikkelig.

Så jeg tviler sterkt på at det å stikke hånda nedi en beholder med flytende nitrogen fører til noe særlig mer enn en sviende/brennende følelse de første sekundene. Det tar nok en stund før hele hånda er gjennomfrossen, og så kald at den kan 'knipses i stykker'. Ihvertfall har du god tid til å tenke tanken "Det er lurt å trekke hånda mi tilbake før jeg må finne en ny måte å runke på."

Og til So og dere andre som tror at man produserer flytende gasser ved å kjøle dem ned: Det er feil. De komprimeres. Grunnen til at gassene er 'kalde' når de kommer ut av trykkbeholderen (kjenn f.eks. på en lighter, er den kald?), er at trykket utenfor er så mye lavere, og da vil gassen ekspandere. Og for å ekspandere, så må gassen ha energi. Denne energien tar den som varmeenergi fra omgivelsene, som gjerne er fingrene dine, eller vorta di.

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd å putte hånden ned i en beholder med flytende nitrogen. Gikk bra det, men det var ikke mange millisekundene den var nedi. Det går bra fordi nitrogenet nærmest huden fordamper og skaper et isolerende lag.

Men: Ikke hold hånden nedi i lengre tid..hånden vil ikke bli så kald at det er mulig å knuse den..(fordi det hele tiden strømmer inn nytt, varmt blod), men det er fullt mulig å pådra seg noen skikkelige forfrysninger.

Lenke til kommentar
Jeg har selv prøvd å putte hånden ned i en beholder med flytende nitrogen. Gikk bra det, men det var ikke mange millisekundene den var nedi. Det går bra fordi nitrogenet nærmest huden fordamper og skaper et isolerende lag.

Men: Ikke hold hånden nedi i lengre tid..hånden vil ikke bli så kald at det er mulig å knuse den..(fordi det hele tiden strømmer inn nytt, varmt blod), men det er fullt mulig å pådra seg noen skikkelige forfrysninger.

Det er ikke 1.april i dag tror jeg! :green:

Lenke til kommentar
blacktower: Passet fint at du kom og underbygget teorien min! ;) Men var det ikke passe ubehagelig å ha hånda der?

Niks. Hvis jeg ikke husker helt feil var det faktisk deilig. Litt kjølig kanskje..men nesten som om den svevde på en luftpute. Hmm..det er ganske lenge siden, så jeg husker ikke helt.. :roll: Noe i den duren ihvertfall.

Lenke til kommentar

Atrax: Som sier at jeg sier at flytende nitrogen produseres ved hjelp av å kjøle det ned...

-Anbefaler deg å lese litt bedre før du sier noe som helst for jeg sa ikke at det er det som er metoden man bruker...

-Tror faktisk ikke jeg brukte ordet produserte noen gang.

Innrømmer at innlegget var rotete, men hvordan du klarte å lese det i innlegget finner jeg rart :ermm:

Lenke til kommentar
Et stoff er et stoff og nitrogen er tilfeldigvis i gassform ved "vanlig varme" men hvis nitrogenen fryses ned til -196 celsius blir den flytende og dermed komprimert...

Det utsagnet der tok jeg som at du trodde det var slik flytende nitrogen ble produsert, siden du sa at nitrogenet blir komprimert når det 'fryses'. Og det at du sier at gassen fryses, sier meg at du ikke visste hvordan komprimert gass fremstilles, siden det er svært lite hensiktsmessig å kjøle ned nitrogen på den måten for at det skal oppi en beholder som komprimert gass.

Når du i tillegg bruker uttrykk som "vanlig varme", tyder det på at du ikke hadde hele roen på det du snakka om.

Og jeg har heller ikke påstått at du brukte ordet 'produserte'. Som sagt var det bare slik innlegget ditt ble oppfatta.

Lenke til kommentar

Endelig noen som faktisk vet hva de snakker om. Har faktisk gjort det selv, det er ungen umiddelbar fare, men det er ikke noe som bør gjøres over tid. Da er det bedre å helle det i hånda. Da kjenner du følelsen, og det fordamper også rimelig raskt, slik at du ikke får frostskader; som kan forekomme dersom kan dypper hånda i en kar med N i flytende form.

Lenke til kommentar
blacktower: Passet fint at du kom og underbygget teorien min! ;) Men var det ikke passe ubehagelig å ha hånda der?

Niks. Hvis jeg ikke husker helt feil var det faktisk deilig. Litt kjølig kanskje..men nesten som om den svevde på en luftpute. Hmm..det er ganske lenge siden, så jeg husker ikke helt.. :roll: Noe i den duren ihvertfall.

Jeg skjønner ikke hvem som fikk deg til å stappe hånda nedi heller jeg da... Hvis en fyr hadde kommet til meg og sagt at det er helt ufarlig, og at jeg bare må prøve, så har jeg sett litt rart på han :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det må være dyrt for flytende nitrogen. Men kan hvem som helst få kjøpt det?

Er ganske farlig hvis det havner i feil hender  :ermm:

Er flytende nitrogen så fryktelig farlig da? Fryktelig morsomt ja, men farlig? Husker en kamerat som la det på tunga, kom damp ut av nesa hans, så passe komisk ut :p (sikkert ikke sunt å gjøre det i lengden men)

lissom ja, flytende nitrogen holder en temperatur på -196 grader, hvis du stapper fingern nedi det så kan du bare kakke den mot benken og den knuses i 1000 splinter, tviler på at han pakka d på tunga...

Lenke til kommentar

Jeg får unndkylde om jeg skrev flytende gass. Det som er riktig å si er vel at nitrogen skifter fra å være en flyktig gass til væske form ved et visst trykk. DETTE GJELDER ALLE GASSER! Jeg har fine(generelle) grafer på når dette skjer(trykk) om noen skulle være spesielt interessert.

Så må jeg bare kommentere han som mener at man kjøler ned gass for å få den flytende :laugh: ...Jeg vet ikke om det er mulig, men jeg vet helt sikkert at det i 99,99999% av tilfellene brukes trykk. Dette er nyttig når man skal transportere store mengder gass som feks oksygen\karbondioksid(sykehus\oppdrettsanlegg), eller i kjøle\varmekretser.

Et sitat fra hydro som selger gasser i flytende form:

http://www.hgc.hydro.no/no/products_servic...yice/index.html

"Karbondioksid blir levert til våre kunder i flytende form, komprimert gass i gassflasker/pakker og som tørrisskiver/pellets."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...