The Avatar Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 aanundo skrev (41 minutter siden): Med folk om bord kan en slippe ankeret, dersom faren for å havne i fjæresteinene er stor. Automatikken vil neppe bruke denne løsningen, for da kan et feil signal føre til at ankeret blir slept når det ikke bør slippes. Poenget er at denne type vurderinger er ikke mulig for et datasystem å gjøre, og vil neppe bli det heller. Kva framtidas datasystem kan få til veit vi lite om i dag. Tilsvarande veit vi lite om det er sannsynlegheit fare for at autmatikken gjer feil og slepp ankeret utan at det er nødvendig, kontra sannsynlegheita for at ein av mannskapet slepp ankeret fordi ein kjem borti knappen med eit uhell, trykker på feil knapp eller feilvurderer situasjonen. Og jo meir ein sikrer seg mot at ankeret skal blir senka på grunn av ein feil, jo meir komplisert og tidkrevande blir det å utføre operasjonen når ankeret skal sleppast. aanundo skrev (41 minutter siden): Tenker på videoen fra 1980, hvor en person i Japan styrte rullestolen med stemmen sin. Det dukket opp et firma i Norge som trodde de hadde funnet opp dette på 90-tallet, men fortsatt styrer en ikke rullestolen med stemmen. Grunnen til at ein har gått vekk frå stemmestyring er at det er meir effektivt å bruke joystick eller sugerør til å kontrollere rullestolen nøyaktig. Å gi stemmekommande "snu litt til venstre" tek både to sekund å uttale og er i tillegg vanskeleg å tolke ettersom ordet "litt" er udefinert. Verden går framover, og sjølv om teknologi kan svikte med katastrofalt utfall så skjer det så skjeldan at det er verdt det. Vi bruker f.eks. elektriske blinklys på bilar i dag som er avhengig av at både ratthendelen, releet og lyspæra fungerer for at andre trafikkantar skal vite kvar du har tenkt å køyre. Men det er tross alt betre enn alternativet som er å vifte med arma ut av vindauget for å indikere kvar du vil køyre. 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 aanundo skrev (49 minutter siden): Poenget mitt er at det med roret er bare ett av 1000-en vis av mulige sensorfeil, og kortfeil i datasystemet. Med folk om bord kan en slippe ankeret, dersom faren for å havne i fjæresteinene er stor. Automatikken vil neppe bruke denne løsningen, for da kan et feil signal føre til at ankeret blir slept når det ikke bør slippes. Poenget er at denne type vurderinger er ikke mulig for et datasystem å gjøre, og vil neppe bli det heller. Tenker på videoen fra 1980, hvor en person i Japan styrte rullestolen med stemmen sin. Det dukket opp et firma i Norge som trodde de hadde funnet opp dette på 90-tallet, men fortsatt styrer en ikke rullestolen med stemmen. Forklaringen er ganske enkel, ved at sikkerheten ikke er god nok. Kommer det en lyd fra omgivelsene, som ligner på det som er innprogrammert, så reagerer rullestolen og en ulykke er et faktum. Elektronikk er sårbare greier, og PC-en vi brukte for å styre lys og varme kunne ikke brukes i nærheten av kontaktorer, da elektromagnetisk støy trigget elektronikken. Høye spenninger, høy varme, vann og salt skaper alle store problemer for elektronikk. Nå har disse systemene vert i bruk i mangen år. De kalles dynamisk posisjonskontroll. Det ligger store supplybåter tett oppunder plattformer i Nordsjøen hver dag. Alle disse er computer styrt og har vert det i mangen år. Eneste forskjellen blir at man flytter koordinater båten skal ligge på. At man skal kunne droppe anker etter spesifikke kombinasjoner av feil tror jeg ikke blir et stort problem. Feil på en eller to sensorer vil ikke kunne gi slike utfall. Det som kan bli problem er total systemsvikt eller blackout. Dette er også tatt hensyn til på supplybåter der halve båten kjøres uavhengig av den andre ved kritiske situasjoner. Man må også ha fokus på drivstoff mengde ombord. Ofte kan værendringer gjøre at drivstofforbruk blir mye høyere. Da må skipet kunne avbryte og kunne velge en alternativ havn. Skal man ha noe realisme i dette må det lages egne traseer og egne havner for dette. Båtene skal lastes og losses. Kunnskaper som kapteiner og styrmenn har om båtens stabilitet og styrke kan ikke erstattes av sjauerne. Havnene må ha kunnskap om lasting og lossing. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 aanundo skrev (På 8.5.2020 den 13.53): Automatikken vil neppe bruke denne løsningen, for da kan et feil signal føre til at ankeret blir slept når det ikke bør slippes. Dette løses ganske greit med trippel-redundans og votering. Jeg tror du har mistet oversikten over utviklingen sånn ca. for 30 år siden. Dette er standard nå innen mange domener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå