Redaksjonen. Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Vegvesenet vil ha mer effektive ladere til elferger Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 (endret) "De løsningene vi har sett har ikke fungert godt nok." Savner forsøk med bytte av batteri. Kanskje en løsning som vil fungere godt i praksis. Løsningen går ut på at fergene utstyres med 2 batterier på hver sin lastebil. Når fergen kommer til anløpsstedet kjører en bil på land for å lade, og den andre kjører om bord med oppladet batteri. Fergene må utstyres med eie felt på fergelemmen for batteriskifte, slik at ikke det blir konflikt med om bord og i landkjøring. Når fergene etter hvert får automatisk billettering, er det for fergeselskapet å koste lastebilsertifikat på en matros. Endret 6. mai 2020 av aanundo Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Ja, jeg har også etterlyst den løsningen. Jeg tror den må automatiseres, enten med en selvkjørende lastebil, eller en container som kommer inn fra siden. Jeg har også tro på noe tilsvarende for godstog på Nordlandsbanen og lignende strekninger. Det er et hurtigbåtkonsept som baserer seg på denne løsningen, jeg håper de kommer videre. Firmaet heter Transportutvikling AS. 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) Quote – Rederiene klarer å holde rutetabellene på grunn av størrelsen på batteriene og fordi fergene har ekstraløsninger med biodrivstoff. Nei, de greier å holde rutetabellene med elferger fordi rutene har blitt kraftig redusert i frekvens. Så å påstå at elferger klarer å holde rutetabellene er allerede en løgn. De greier å holde en redusert rutetabell. Om de bruker alternativt drivstoff. Så om vi antar at lade-effektiviteten må økes med 20-30% bare for å komme opp på et nivå som kreves for å holde ruten til en gammel ferge, er vi nok nærmere sannheten. Endret 7. mai 2020 av likferd Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) Det som er krystallklart er at det mangler ethvert incentiv i markedet for å ta i bruk driftssikre ladeløsninger. For eksempel har den induktive ladingen som er avbildet i artikkelen lengre tilgjengelig ladetid pr anløp enn andre løsninger, ingen kontakter som er utsatt for slitasje, den er hermetisk lukket mot sjøsprøyt og har stor toleranse for at ferja beveger seg i forhold til landsida under lading. Investeringskostnaden kan være noe høyere, men vedlikeholdskostnaden er lavere enn for andre løsninger. Driftssikkerhet / oppetid på laderen er i en helt annen klasse enn plugg og pantograf, og den er autonom. Men ingen av disse momentene (som kanskje er interessante for Vegvesenet, rederiet og passasjerene) er det minste interessante for den parten som faktisk velger ladeløsning for enhver kontrakt : Verftet, som tilbyr sin løsning som en pakke. Der er det en eneste ting som gjelder, og det er investeringskostnad ombord i ferja. Billigste løsning vinner, og her ender vi passasjerer opp med billigst i ordets verste forstand. Nedetid for vedlikehold og feil i tilkoblinger er ikke med i beregningen. Vegvesenet kan uttrykke skuffelse så mye de vil, hvis de ikke lager konsesjonskrav som legger vekt på driftssikkerhet og at det skal lades ved hvert eneste anløp så ender vi opp hver gang med at verftets billigste løsning mhp. investeringskostnad ombord velges. Endret 7. mai 2020 av 0QE8JCM8 Lenke til kommentar
johnrixn Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 En batteripakke på hjul trenger ikke å være større enn en liten varebil, men den vil være tung. En pakke på 1MWh vil måtte veie 6-7 tonn, men trenger neppe å være mer enn 4-5 meter lang. Den kan lages enkel, den trenger for eksempel ikke fjæring, bare styring, noen små elektriske framdriftsmotorer og bremser. Ei fergestrekning vil trenge tre batteripakker, en på hvert fergeleie og en i bruk ombord i ferga. Dette vil eliminere behovet for en ekstra batteribuffer på land for å avlaste nettet. Batteripakkene trenger heller ikke å hurtiglades. Ser man bort fra tiden som går med til selve batteriskiftet, vil batteriene stå til lading 2/3 av tiden og brukes ombord i ferga 1/3 av tiden. Batterivogna kunne gjøres selvkjørende og lades innendørs på land og tilkobles under tak i en docking ombord. I tillegg må man ha en liten batteripakke (100kWh?) for å drive systemene i ferga mens batteribyttet foregår. Jeg kan ikke tenke meg noe transportmiddel der forholdene ligger bedre til rette for batteribytte enn nettopp bilferger. Hvis overfarten tar 25 minutter og ferga ligger ved kai i 10 minutter, vil batteriene kunne stå til lading i en hel time, for så å brukes i 25 minutter under overfarten. Dette må jo være mer gunstig enn dagens regime med hurtiglading mens ferga ligger til kai. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 I stedet for å standardisere laderne, kan en sette opp en standard (eller flere) for regularitet. Altså tilbyder av lader må garantere en viss regularitet (et minimum av bomladinger). For flymotorer garanterer produsentene for drivstofforbruket. Brukes mer enn forventet må produsentene ut med erstatninger. Vegvesenet og bransjen bør komme sammen og bli enige en regularitetsstandard. For strikt standard blir for dyrt, for løs standard er ikke akseptabelt for Vegvesenet. For laderbransjen er dert svært viktig å ha produkter med en fornuftig regularitet om de vil lykkes på sikt med teknologien og på verdensmarkedet. Foreløpig har laderprodusenter vist sin inkompetanse på ladere til biler (se Elbilforum) og Tesla har på den annen side vist at det er mulig å ha stabile ladere som fungerer i hverdagen. (både teknikk og betalingsformer). 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Ketill Jacobsen skrev (1 time siden): I stedet for å standardisere laderne, kan en sette opp en standard (eller flere) for regularitet. Altså tilbyder av lader må garantere en viss regularitet (et minimum av bomladinger). For flymotorer garanterer produsentene for drivstofforbruket. Brukes mer enn forventet må produsentene ut med erstatninger. Vegvesenet og bransjen bør komme sammen og bli enige en regularitetsstandard. For strikt standard blir for dyrt, for løs standard er ikke akseptabelt for Vegvesenet. For laderbransjen er dert svært viktig å ha produkter med en fornuftig regularitet om de vil lykkes på sikt med teknologien og på verdensmarkedet. Foreløpig har laderprodusenter vist sin inkompetanse på ladere til biler (se Elbilforum) og Tesla har på den annen side vist at det er mulig å ha stabile ladere som fungerer i hverdagen. (både teknikk og betalingsformer). Eller evt et maksimum av bomladinger... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå