lada1 Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 (endret) OK, jeg er ikke imot korona-støtten til bedrifter. Man gjør så godt man kan for å opprettholde status quo. Og det kan man jo forstå. Imidlertid, når jeg ser lister over hvem som får støtte, så dukker det opp tanker om at mye av dette overlever man godt foruten. Er det flere som får slike tanker? Hva mister du om Taxfree Retail Norge forsvinner? ( https://www.dn.no/handel/koronaviruset/travel-retail-norway/taxfree-gigant-har-fatt-mest-i-koronastotte/2-1-798340 ). Og hva med reiselivs-bedrifter, barer, nattklubber, restauranter? Jeg vil neppe savne noe om slikt forsvinner en periode. Kapitalismen på speed trenger avrusning uansett. Og jeg tenker at mye av slik virksomhet eksisterer bare fordi folk har penger som de må bruke. Og jeg får også svarte tanker om at slikt bare må forsvinne straks folk lukker igjen lommeboka. Slikt vil uansett dukke opp straks folk igjen når penger mellom hendene. Jeg synes at det er OK at det offentlige hjelper folk med å ha et meningsfult liv, men må man være avhengig av å være ansatt som f.eks. servitør i en restaurant for å ha en meningsfult liv? Er det ikke bedre måter å hjelpe folk til å leve meningsfult? Jeg tror at mange av jobbene som forsvinner ifm korona-krisa, er jobber som mange ville ha forlatt dersom de hadde anledning til det. Kanskje de fleste som jobbet for f.eks. Stordalen sine hoteller, slettes ikke er så interessert i jobben sin og å bo der de bor (egenlig)? De brukte store deler av livet sitt på noe dritt? Endret 6. mai 2020 av lada1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Jeg er for at Norge hjelper bedrifter økonomisk som trenger det i denne perioden. Det opprettholder arbeidsplasser, som er nødvendig for at norge skal gå rundt. Skulle alle de som sliter økonomisk gå konkurs, så blir det ufattelig mange arbeidsledige på markedet, da blir det veldig vanskelig og komme seg tilbake i arbeidslivet på kort sikt, da det er flere som er ute etter mange av de samme stillingene. Men altså kun de som virkelig trenger det, ikke de som allerede har milliarder på bok som de kan ta av. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 6. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2020 4 hours ago, Merko. said: Jeg er for at Norge hjelper bedrifter økonomisk som trenger det i denne perioden. Det opprettholder arbeidsplasser, som er nødvendig for at norge skal gå rundt. Skulle alle de som sliter økonomisk gå konkurs, så blir det ufattelig mange arbeidsledige på markedet, da blir det veldig vanskelig og komme seg tilbake i arbeidslivet på kort sikt, da det er flere som er ute etter mange av de samme stillingene. Men altså kun de som virkelig trenger det, ikke de som allerede har milliarder på bok som de kan ta av. Har ikke noe problem med ditt politisk realistiske utgangspunkt. Imidlertid, føler du ikke at noe er galt/dumt når en slik skal være avhengig av å produsere ting/"verdier" man kan kan klare seg godt foruten? Og at folk skal være nødt til å bruke så mye tid og energi på å produsere slikt som en kan unnvære - og som ofte er skadelig? Jeg mener at verden hadde blitt et bedre stde om f.eks. reiselivet ble redusert til noen få prosent av hva det var før pendemien - forutsatt at en følte seg sosialt trygg. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 lada1 skrev (9 minutter siden): Jeg mener at verden hadde blitt et bedre stde om f.eks. reiselivet ble redusert til noen få prosent av hva det var før pendemien - Hvordan blir verden et bedre sted med mindre reiseliv? Mange land er avhengig av turisme, også Norge. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 (endret) 6 hours ago, lada1 said: OK, jeg er ikke imot korona-støtten til bedrifter. Man gjør så godt man kan for å opprettholde status quo. Og det kan man jo forstå. Imidlertid, når jeg ser lister over hvem som får støtte, så dukker det opp tanker om at mye av dette overlever man godt foruten. [...] Og hva med reiselivs-bedrifter, barer, nattklubber, restauranter? Jeg vil neppe savne noe om slikt forsvinner en periode. Jeg er generel motstander av bailout-løsninger i diverse kriser og ettersom jeg så godt som aldri bruker barer, nattklubber eller restauranter, er det også noe jeg fint kan leve uten, men siden det ikke er pga dårlig styring fra bedriftens side, men istedet et statlig pålegg om å ikke drive forretning, så må staten også trå til om vi fortsatt skal ha et næringsliv etterpå; for hvem vil satse og starte bedrifter når staten fra den ene dag til den andre kan bestemme seg for å dra vekk hele fundamentet? Så derfor mener jeg staten har en forpliktelse overfor de bedrifter staten holder på å ødelegge, uansett om jeg selv trenger de produkter eller tjenester de tilbyr. Endret 6. mai 2020 av tigerdyr Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 lada1 skrev (6 timer siden): Hva mister du om Taxfree Retail Norge forsvinner? Det er noe umusikalsk med at dette firmaet trygler og ber om hjelp nå, når de i de siste årene har tatt ut utbytte i 100-millioners klassen. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/milliardbutikk-far-sju-millioner-i-korona-penger-1.15003994 Lærte vi ingenting av finanskrisen i 2008? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 1 hour ago, failern said: Det er noe umusikalsk med at dette firmaet trygler og ber om hjelp nå, når de i de siste årene har tatt ut utbytte i 100-millioners klassen. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/milliardbutikk-far-sju-millioner-i-korona-penger-1.15003994 Lærte vi ingenting av finanskrisen i 2008? Hva mener du? Skulle ikke eierne få lønn eller er det kun vanlige ansatte som fortjener lønn for sin innsats? Hva har det iøvrig å gjøre med at staten pålegger nedleggelse av arbeidet og således må anses som ansvarlig for problemerne det medfører? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 tigerdyr skrev (17 minutter siden): Hva mener du? Skulle ikke eierne få lønn eller er det kun vanlige ansatte som fortjener lønn for sin innsats? Hva har det iøvrig å gjøre med at staten pålegger nedleggelse av arbeidet og således må anses som ansvarlig for problemerne det medfører? Alle skal selvfølgelig få lønn for sin innsats. Men nå er det i praksis jeg og deg (staten) som betaler for denne krisen. De som tidligere har tatt ut store utbytter kan sitte å ruge på pengene gjennom krisen uten at de trenger å bidra noe som helst, mens staten tar regningen for stengte bedrifter og den vanlige arbeiders tap av inntekt. Det skurrer. Lenke til kommentar
Storm_Eagle Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Merko. skrev (16 timer siden): Jeg er for at Norge hjelper bedrifter økonomisk som trenger det i denne perioden. Det opprettholder arbeidsplasser, som er nødvendig for at norge skal gå rundt. Skulle alle de som sliter økonomisk gå konkurs, så blir det ufattelig mange arbeidsledige på markedet, da blir det veldig vanskelig og komme seg tilbake i arbeidslivet på kort sikt, da det er flere som er ute etter mange av de samme stillingene. Men altså kun de som virkelig trenger det, ikke de som allerede har milliarder på bok som de kan ta av. Men kunne det ikke ha blitt gjort på en annen måte enn å gi dem penger? Hva med å f.eks midlertidig endre konkurs regler, og fryse lån slik at de kan starte opp igjen når dette er ferdig uten å måtte direkte betale dem i mellomtiden? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Storm_Eagle skrev (37 minutter siden): Men kunne det ikke ha blitt gjort på en annen måte enn å gi dem penger? Hva med å f.eks midlertidig endre konkurs regler, og fryse lån slik at de kan starte opp igjen når dette er ferdig uten å måtte direkte betale dem i mellomtiden? Det blir vanskelig når de må uansett ut med utgifter til driften av bygget, husleie ol. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 7. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2020 16 hours ago, Merko. said: Hvordan blir verden et bedre sted med mindre reiseliv? Mange land er avhengig av turisme, også Norge. Du ignorerte premisset mitt: "- forutsatt at en følte seg sosialt trygg". Krig og ulykker kan også være bra dersom alternativet er arbeidsledighet som skaper masse sult og sykdom fordi samfunnet ignorerer grunnleggende behov for alle og vil holde folket under slave-lignende betingelder. Slik kan man lage seg stråmenn ? Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 7. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) On 5/6/2020 at 2:02 PM, failern said: Alle skal selvfølgelig få lønn for sin innsats. Der er jeg prinsippielt uenig. Eksempel: Soldater får vel ikke lønn som behøver å stå i forhold til innsatsen? Og de fleste som satser på idrett går i tap. Og satser du på noe risikabelt og som er veldig langt fra samfunns-kritisk/nyttig - så burde du seile din egen sjø. F.eks. bloggere som fremmer kosmetiske operasjoner på rumpa - bør ikke de henvises til å tigge om sosial-støtte på linje med mange andre? Ifølge mange blåruss så er alt som enkelte vil kaste penger på (og som mottaker tjener på) "nyttig" og bevaringsverdig ? Jeg liker å følge NASDAQ/Oslo børs og kan kan i prinsippet bruke mye tid og energi på day-trading - men burde denne aktiviteten vurderes som bevaringsverdig dersom jeg har tjent mye på dette de siste åra? Det kunne jo hende at mine eventuelle tap skyldes nedstengningen? Stråmann: bedre enn sex-arbeid? ? Jeg mener at det bør innarbeides i en beredskapsplan hva som bør få støtte i en krise (krig nede i Europa, bøykott, stopp i skips-tyrafikk, pandemi, omfattende terrorisme, atom-ulykker, finans-krise, cyber-krise etc). Taxfree-butikker, reiseliv og rumpe-bloggere bør ikke prioriteres på linje med grunnleggende forsyninger etc. Så har man noe å forholde seg til. Imidlertid, alle bør forsøkes sikres et minimum og ikke behøve å tigge om sosial-støtte på 5-6000 kr/mnd. Da oppnår man fleksibilitet - i motsetning til dagens kompliserte og kontroversielle system for støtte - der lobby-virksomhet og høye rop gjerne spiller en rolle? Endret 8. mai 2020 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå