Gå til innhold

Forsvaret, studere eller jobb?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Funderer på hva jeg skal gjøre til høsten. Har tre valg, ta ett år i Luftforsvaret, starte med studier (dvs rett etter vgs), eller jobbe ett år. Først og fremst var tanken min å ta ett år i Forsvaret i en annen avdeling, men siden den var full når jeg hadde sesjon, var Luftforsvaret ledig. Dog, vet jeg at jeg relativt lett kan få fri fritak om jeg ønsker. Er redd for å ha havne i Vakt og sikring, eller rett og slett en kjedelig stilling. Samtidig er sjansen for å bli dimittert tidlig i rekrutten stor nå pga. telefon-sesjon. Derfor vurderer jeg ganske sterkt å forsøke meg på et fritak, også fordi jeg føler jeg mangler den gnisten som muligens trengs for å skulle slite seg gjennom det å stå opp tidlig osv... 

Kan dra å studere med en gang, enten i Tromsø, Oslo eller min egen hjemby. Derimot er jeg litt skeptisk til å dra å studere med engang uten å ha særlig egenkapital, hvor jeg blir nødt til å leve av studielånet. Ikke det at jeg ikke vil klare det, det skal gå helt fint, men jeg tenker heller å forsøke å ha en viss egenkapital så jeg faktisk kan investere en viss andel av studielånet istedenfor. Utenom det har jeg ingen problemer med å studere med en gang.  

Et annet interessant aspekt er at jeg har en viss sjanse til å bli akseptert til skoler som for eksempelvis LSE, Sciences Po og de bedre Liberal Arts Collegene i USA (hvor jeg også er kvalifisert for ett stipend som gjør at skolepengene per år havner på mellom 5-10K dollar). Er disse skolene såpass mye "verdt" at jeg burde ta sjansen på å vente ett år så søke dit? Da er jeg selvfølgelig klar over at det må tas opp ekstra lån, da totalsummen ved å gå på disse skolene er hinsides. Ønsker en studieopplevelse som baserer seg på friluft, og gjerne snø og ski. Skjønner selvfølgelig at jeg ikke kan være så kresen på det at snø er et must element. Dette med en liten"by tenker jeg skal være fullt oppnåelig derimot, og det å studere i utlandet er også noe som fascinerer meg svært mye. (typ 200 000 maks, helst under 100 000, og så liten som mulig)  

Videre er jeg såpass usikker på det å starte et studie uten å ha særlig til egenkapital, at jeg vurderer sterkt å finne meg fast jobb i ett år. Vet at jeg ikke kommer til å tjene betraktelig "nok", men det er en start om jeg for en høy nok stilling. Dette er klart en stor sjanse å ta pga korona-situasjonen og manglende kvalifikasjoner. Ønsker derfor litt input, ikke noen fasit selvfølgelig, men tenker det er såpass mange aspekter ved dette at det er fint å ha noen ekstra meningsfeller som ser på det mer objektivt kanskje. Uansett, takk for alle svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med tidlig jobb er at du fort blir vant med det hvis du bruker penger. Sparer du opp og klarer å være nøktern kan det funke. Du høres ut som en frisjel så tror neppe førstegangstjeneste er noe som er en win-win situasjon. Det kan være greit for ansvar og modning og det går som regel greit så lenge du er fornuftig. Det er uansett bare ett år og greit å ha på CV. Sivilforsvaret er en mulighet. Utdannelse er som regel den beste investeringen og høres ut som du har noen fordeler der.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å kombinere Forsvaret og studier? God utdanning, sikker jobb, tjener penger under utdanning og ikke minst: Lederutdanning og gode framtidsutsikter etter "arbeidsplikten" din ;)

Endret av comadore
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kort om luft: kjenner enkeltpersoner som har tatt Medic-kurs i forsvaret og likt det godt etter rekrutten på Madla sammen med Sjø. Medics kan havne på sykestuer over hele landet, jobbende med leger og sykepleiere der, eller i tropp på Sessvollmoen (sånn var det i mi ti i alle fall) som trener på å være sanitet i felt. Utenom disse er det fort vakt/sikring luft trenger vernepliktige til. Ikke helt kategorisk riktignok, men sjansen er høy.

Utdanning i forsvaret må man konkurrere hardt om. Hvis du ikke allerede er i form, så blir det kort tid igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Et par innspill:

1. Du sier du ikke er særlig motivert for å stå opp tidlig. Det er garantert lettere å stå opp tidlig i forsvaret enn om du studerer, samtidig som du nok må stå opp relativt tidlig når du studerer også. 

2. Jeg har både begynt første året av en grad i utlandet, og tatt grad i Norge med utveksling. Utveksling vil kunne være et godt kompromiss for deg som er ufattelig mye mer økonomisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angåande luftforsvaret:
Eg ville ikkje bekymra meg så mykje for det å måtte stå opp tidleg, det gjeld i all hovudsak berre under dei 6-8 vekene som rekruttperioden der du blir pressa litt ekstra. Etter at du er ferdig med rekrutten og startar på fagopplæringa eller ordinær teneste så vil du få ei meir ordinær arbeidstid, du skal tross alt jobbe saman med yrkesmilitære som har ordinær arbeidstid.
Når det gjeld kva teneste du får og kor spennande den er så varierer det mykje frå person til person kva ein helst vil. Vakt og sikring er til dømes ei populær teneste etterrsom det er der du får mest våpenopplæring med forskjellige våpen og kampteknikkar.
Andre vil foretrekke å være flyoperasjonssoldat ettersom det er ein kontorjobb og andre vil være meir ute i telt og søker seg til f.eks. teneste som ingeniørsoldat.
Generelt så er det også verdt å merke seg at ettersom det er såpass få som faktisk gjennomfører fyrstegongsteneste i dag så betyr det at det er få soldatressursar tilgjengelege som kan settast til unyttig arbeid.

Angåande det økonomiske:
Det å være i fyrstegongsteneste er ikkje så ille økonomisk sett. I tillegg til at du ikkje treng å bruke pengar på mat eller husleige så får du 5 000 kr i måneden i tillegg til 33 000 kr når du dimmer, tilsaman 93 000 kr på 12 månedar. Dette er skattefritt.
Dersom du tek deg ein butikkjobb så må du rekne med at du får tarifflønn på 24 013 i måneden eller 288 156 kr i året. Av dette må du typis skatte 55 543 kr, då står du igjen med 232 616 netto per år. Trekk vi ifrå 9510 kr i måneden som er SIFO sitt referansebudsjett for månedleg forbruk så står du igjen med at du realistisk sett kan klare å spare opp 118 496 kr på eit år om du har sjølvkontrollen til det.
Økonomisk sett så lønner det seg å jobbe, men kor mykje det lønner seg kjem i stor grad ann på kor flink du er til å ikkje bruke pengane du tener på unyttige ting og kva bu og levekostnadar du ender opp med å få. Det skal også nemnast at lønnseksempelet mitt tek utgangspunkt i fulltidsstilling med dagarbeid, ved kveldsskift så vil du få nokre kroner ekstra per time men det vil også gi høgare skattetrekk.

Når det gjeld det med å spare seg opp pengar slik at du kan investere litt av studielånet ditt så må du vege dette opp mot kva det kostar deg å utsette utdanninga eit ekstra år. For kvart år du blir forsinka i utdanninga så mister du eit år med høg inntekt, så du må finrekne på kva som lønner seg. Det å bruke til saman fire år på å ta ei eit arbeidsår og ein bachelorgrad, eller å ta tre år med studiar direkte.
Du vil tross alt tene dobbelt så mykje med ein bachelorgrad samanlikna med ein butikkjobb (i bruttolønn).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...