lømmel Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Hei! Jeg bestilte en skjerm på Elkjøp for snart to uker siden. Da jeg kjøpte den, var den på tilbud til like under 7k, vanligvis ligger den på 10.5k. De ringte meg i dag og sier de ikke kan levere, da den er utsolgt. Den var ikke utsolgt når jeg kjøpte den, og jeg fikk beskjed om at den var reservert på lager. Han jeg snakket med på tlf. prøvde å tilby meg en annen skjerm, men den har ikke G-sync, som er en av funksjonene jeg var ute etter. Han ga inntrykk av at det var det eneste alternativet, hvis ikke kunne de ikke levere og ville kansellere kjøpet. Jeg mener å ha hørt at man har rett på tilsvarende vare eller bedre, stemmer det? De har en annen skjerm som har det jeg er ute etter, men den er en del dyrere enn den jeg kjøpte på tilbud. Kan jeg kreve å få den i erstatning? Hvis ikke, kan jeg kreve å få tilsvarende rabatt på den som den jeg først kjøpte? Så altså, hvilke rettigheter har jeg? Eller er jeg på Elkjøps nåde om de vil yte meg service eller ikke? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Dekningskjøp bør være mulig. Altså kjøpe tilsvarende vare i en annen butikk som kan levere den, og kreve mellomlegget av Elkjøp. https://www.dinside.no/okonomi/far-3400-kroner-fordi-varen-var-utsolgt/67440358 2 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Litt gammel artikkel, men synes det er en lignende problemstilling. https://www.google.com/amp/s/www.dinside.no/okonomi/far-3400-kroner-fordi-varen-var-utsolgt/67440358/amp Finner du samme skjerm et annet sted? Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Den er jo til salgs nå og det står at de har den på lager. Lenke til kommentar
lømmel Skrevet 5. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2020 De ringte meg opp for en times tid siden å sa at de ikke kunne levere. Men jeg ser jo at det har den i to butikker, så jeg skjønner ikke helt problemet. Kanskje det er for mye jobb for dem å sende ut... Og jeg sa jeg skulle sjekke opp litt først, da jeg ikke var fornøyd med alternativet de ville gi meg. Og takk for linker, det var det jeg mente jeg hadde hørt. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Nei nei nei. Her kan du si at de får kontakte den butikken som har skjermen på lager og få den sendt til deg asap. 1 Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Du har krav på rett vare (lik eller like bra) levert til deg uten masse ekstra arbeid (ulempe) så ville henvist til det i forbrukerkjøpsloven i en e-post, og ringt dem for at de skal se e-posten med en gang. Så har du det skriftlig. Lenke til kommentar
lømmel Skrevet 5. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2020 Dette ser ut til å bli en slitsom affære. Butikken som har den på lager, vil ikke sende den uten at jeg kjøper den på nytt fra de(tydeligvis engen øknonomi) til full pris. Elkjøp sentralt vil ikke ta ansvar, siden jeg bestilte levering til butikk lokalt, så har det blitt deres ansvar. Og hvis de må kjøpe varen fra en annen butikk i systemet til fullpris, så ser jeg ikke for meg at de er særlig villige til å løse problemet heller. Jeg har en bekjent som jobber i den butikken, som lovet meg at han skulle se på det i morgen, men det lover ikke godt. Moralen må i hvert fall være at man bør bestille levering på post når man handler på nett fra elkjøp.no hvis ikke så skyver de ansvaret over på hverandre... Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 De må fortsatt forholde seg til forbrukerkjøpsloven. Hvor de dekker kosten internt må være deres problem, og ikke ditt. Men ser jo at det kan ta tid å få gjennomslag.... Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Her er det viktig å skille på om du har kjøpt varen på nett, for å få den sendt til butikk, eller reservert den på nett for å skulle betale i butikk. Det som avgjør er om du betaler varen på nett eller i butikken. Dersom den er betalt på nett, er det deg likegyldig hvordan de fikser det men du har krav på det du har kjøpt. Om du bare har reservert, så er avtalen med den konkrete butikken, og da kan det bli annerledes. Dersom de ikke kan levere, så har du muligens (sjekk det opp) krav på å gjøre dekningskjøp hos en helt annen butikk. Kan jo nevne det, og se om de ikke synes det er bedre å heller å ordne det selv 1 Lenke til kommentar
lømmel Skrevet 5. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2020 ovstebo skrev (6 minutter siden): Her er det viktig å skille på om du har kjøpt varen på nett, for å få den sendt til butikk, eller reservert den på nett for å skulle betale i butikk. Det som avgjør er om du betaler varen på nett eller i butikken. Dersom den er betalt på nett, er det deg likegyldig hvordan de fikser det men du har krav på det du har kjøpt. Om du bare har reservert, så er avtalen med den konkrete butikken, og da kan det bli annerledes. Dersom de ikke kan levere, så har du muligens (sjekk det opp) krav på å gjøre dekningskjøp hos en helt annen butikk. Kan jo nevne det, og se om de ikke synes det er bedre å heller å ordne det selv Kjøpt og betalt på nett, som jeg har gjentatt flere ganger til kundeservice, men de insisterer på at det er butikken som sitter på ansvaret. Noe jeg synes er veldig rart når de faktisk jobber i kundeservice for kjeden. Det er ganske frustrerende at de nekter å ordne opp når en butikk har den på lager. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Har du fortalt dem at du da ønsker å gjennomføre et dekningskjøp hos en annen bedrift? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 På tilbud skriver de ofte "så langt lageret rekker". Gjaldt dette for denne annonsen? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 khammerat skrev (21 timer siden): De ringte meg i dag og sier de ikke kan levere, da den er utsolgt. Den var ikke utsolgt når jeg kjøpte den, og jeg fikk beskjed om at den var reservert på lager. Har du mottatt ordrebekreftelse? Lenke til kommentar
lømmel Skrevet 6. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2020 Corp Por skrev (1 minutt siden): På tilbud skriver de ofte "så langt lageret rekker". Gjaldt dette for denne annonsen? Nei, ikke som jeg kunne se. Varen hadde 20+ på lager når jeg bestilte tidlig torsdag, og når jeg så på nettsidene mange timer senere, hadde de fortsatt varen inne. Jeg har uansett ordrebekreftelse med reservert vare. NoTrace skrev (8 minutter siden): Har du fortalt dem at du da ønsker å gjennomføre et dekningskjøp hos en annen bedrift? Har nevnt at jeg vil ha krav på å få det dekket, men foreløpig så har de bare flyttet ansvaret videre i systemet. Lenke til kommentar
lømmel Skrevet 6. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2020 mobile999 skrev (Akkurat nå): Har du mottatt ordrebekreftelse? Ja. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Det medfører at Elkjøp har en dårlig sak. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Husk skjermbilder av varen på lager osv. Lenke til kommentar
lømmel Skrevet 6. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2020 L/-R~ skrev (3 minutter siden): Husk skjermbilder av varen på lager osv. Det har jeg ikke, da det er snart 14 dager siden jeg kjøpte skjermen. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 khammerat skrev (15 minutter siden): Det har jeg ikke, da det er snart 14 dager siden jeg kjøpte skjermen. Men nå for eksempel, siden den er på lager igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå