Gå til innhold

Fikse eller kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

Jeg hjelper noen venner med data av og til, og har kommet over et lite dillema. Har reinstallert en gammel PC med winXP etter kompabilitetsproblemre med spill og annet. I julen har de så vært ute å kjøpt seg logitech ratt og et par spill, Fifa football 2004 og et eller annet kult bil spill (jeg husker ikke hvilket...)

SÅ, nå ringer de til meg og vil ha hjelp. Jeg har vært på stedet og forsøkt å få liv i sakene uten hell også. Fifa spillet lar seg rett og slett ikke legge inn. På slutten spør det etter en cd (2) og godtar ikke den alikevel. Bilspillet går hakket som bare f.. og har en merkelig lyd når det kjøres. Det lar seg heller ikke av en eller annen grunn kjøres med annet enn keyboard selv om det kjenner igjen og responderer på ratt i innstillingene. Jeg begynner nå å tro at denne maskina har sett sine beste dager, og at den ikke takler presset. Probbet er at de ga ganske mye for sakene for et par år siden, og har egentlig aldri brukt det noe særlig i det hele tatt.

Maskinspekken så langt jeg har funnet ut er:

Abit KT7a, 128Mb ram

Amd Athlon 800Mhz

Rage Fury Pro/Xpert 2000 Pro 32Mb skjermkort

Et greit lydkort såvidt jeg kunne se, så ikke så godt etter på det egentlig.

Er dette noe å oppgradere, eller skal man rett og slett bytte det ut? Hvisom, hva kan og bør man oppgradere her for å få et bra resultat.

Skal man bygge opp noe nytt, hva kan da være den mest moderate konfigurasjonen? De vil helt sikkert ikke bruke så mye grunker til dette heller :-/

Håper noe snille sjeler kan hjelpe meg med dette.

Trondern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hjelper noen venner med data av og til, og har kommet over et lite dillema. Har reinstallert en gammel PC med winXP etter kompabilitetsproblemre med spill og annet. I julen har de så vært ute å kjøpt seg logitech ratt og et par spill, Fifa football 2004 og et eller annet kult bil spill (jeg husker ikke hvilket...)

SÅ, nå ringer de til meg og vil ha hjelp. Jeg har vært på stedet og forsøkt å få liv i sakene uten hell også. Fifa spillet lar seg rett og slett ikke legge inn. På slutten spør det etter en cd (2) og godtar ikke den alikevel. Bilspillet går hakket som bare f.. og har en merkelig lyd når det kjøres. Det lar seg heller ikke av en eller annen grunn kjøres med annet enn keyboard selv om det kjenner igjen og responderer på ratt i innstillingene. Jeg begynner nå å tro at denne maskina har sett sine beste dager, og at den ikke takler presset. Probbet er at de ga ganske mye for sakene for et par år siden, og har egentlig aldri brukt det noe særlig i det hele tatt.

Maskinspekken så langt jeg har funnet ut er:

Abit KT7a, 128Mb ram

Amd Athlon 800Mhz

Rage Fury Pro/Xpert 2000 Pro 32Mb skjermkort

Et greit lydkort såvidt jeg kunne se, så ikke så godt etter på det egentlig.

Er dette noe å oppgradere, eller skal man rett og slett bytte det ut? Hvisom, hva kan og bør man oppgradere her for å få et bra resultat.

Skal man bygge opp noe nytt, hva kan da være den mest moderate konfigurasjonen? De vil helt sikkert ikke bruke så mye grunker til dette heller :-/

Håper noe snille sjeler kan hjelpe meg med dette.

Trondern

Alternativ 1: BRENN DEN GAMLE! Kjøp nytt.

Alternativ 2: Bruk den som "office" maskin, kjøp ny.

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar
Alternativ 1: BRENN DEN GAMLE! Kjøp nytt.

Alternativ 2: Bruk den som "office" maskin, kjøp ny.

God Jul :xmas:

Er det så dårlig?

Frykta egentlig det men....

Kan noe sånt som det her være ok?

MSI K7N2GM-IL Hovedkort Socket A, Bulk - nForce2IGP/MCP2,m-ATX,VGA,LAN, Firewire

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz - Socket A 333MHz bus, 512KB Barton

EKL Blade XP Controlled Socket A - (20704001041) opp til AMD XP3200+

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 - 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC333MHz)

Seagate Barracuda 7200.7 120GB - IDE ATA/100 2MB cache 7200RPM

Klippa ut fra Komplett...

Trondern

Lenke til kommentar

Dette kan jo oppgraderes, slik at dagens spill blir noenlunde spillbare, men det er uansett ett utgått system.

F.eks. 256mb SDRam ekstra samt ett nytt grafikkort (GeForce Ti4200 skal være mer enn bra til denne pc'en).

Prosessor kan du bare glemme å oppgradere da dette mest sannsynlig er ett SLOT-A Hovedkort og ikke Socket A som dagens prosessorer bruker.

1000-1500 spenn, og maskinen vil kunne vare noen måneder til, men har de tenkt å bruke den til spilling framover, er det nok ingen vei utenom å kjøpe ny pc.

Lenke til kommentar

Hovedkortet er socket A, last ned siste bios her

Kjøp denne (spør om han er interessert i å selge) CPU`en fra bruktmarkedet og dette skjermkortet, også fra bruktmarkedet. Videre trenger du litt mer minne, f eks disse, igjen fra bruktmarkedet.

Som du skjønner er stikkordet "brukt". Får du det til en billig penge er det ikke dumt. I den siste round-up`en hos THG kommer GF4Tixxxx slettes ikke dårlig ut, absolutt et godt kjøp.

EDIT: leif

Endret av jag
Lenke til kommentar
Hovedkortet støtter cpu opptil 1,2ghz !!

Feil det støtter faktisk opptil 1,4 (også 133 versjonen)!

EDIT: forandra litt, var klønete forklart

Ok, dette høres kanskje bra ut...

Dette bør bli en brukbar oppgradering som kan brukes fremover ikke sant? Er ikke helt stiv i disse greiene her, selv ennå, selv og jeg kan skru litt :blush:

Lenke til kommentar

Tenkte litt over denne saken... du sier at de ikke har brukt pc'en noe særlig til spill så kanskje den billigste oppgraderingen ville vært å ta en tur innom bruktsjappa og kjøpt FIFA 2000 til dem som de kan spille istedetfor 2004?

De ser sikkert ikke forskjell på grafikken alikevel.

Lenke til kommentar
Tenkte litt over denne saken... du sier at de ikke har brukt pc'en noe særlig til spill så kanskje den billigste oppgraderingen ville vært å ta en tur innom bruktsjappa og kjøpt FIFA 2000 til dem som de kan spille istedetfor 2004?

De ser sikkert ikke forskjell på grafikken alikevel.

:D

De har allerede Fifa 2002 :-) Som funker på maskina...... Den 11år gamle gutten er fotball gal...... Sikkert faren hans også, selv om han ikke bor der...

trondern

Lenke til kommentar

I bunn og grunn, ja. I forhold til det de er vant med nå er det nok som natt og dag... Det er en forhåpentligvis billig og god løsning som kommer til å gi glede et år eller to til.

Hvis du skulle ende opp med en 1,4 GHz tordenfugl så husk en god vifte.

Lenke til kommentar
I bunn og grunn, ja. I forhold til det de er vant med nå er det nok som natt og dag... Det er en forhåpentligvis billig og god løsning som kommer til å gi glede et år eller to til.

Hvis du skulle ende opp med en 1,4 GHz tordenfugl så husk en god vifte.

Takker for mye og god hjelp her i forumet. Jeg er imponert over hjelpe villigheten til folket her.

Trondern

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...