Gå til innhold

Masse trøbbel med batterier og lading. Slik løste Trondheim elbuss­problemene [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han legger til at linjene 12 og 25, som er de to linjene med elbusser, er de to busslinjene med mest fornøyde kunder, tross utfordringene med oppstarten av de elektriske bussene.

 

Det er jo det viktigaste. Nøgde kundar tek bussen i staden for bilen. Med betre regularitet er det endå fleire som tek bussen. Energieffektive elbussar er jo svært stillegåande og komfortable samanlikna med energisløsande diesel- og gassbussar, og det set passasjerane pris på.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

EXO6LNHX0AEF1e_?format=jpg&name=900x900

Som Sverige viser i Uddevalla og Vattenfall nå nylig, så blir det vanskelig med store batterier i perioder med lite strøm. Der ble dem nødt til å prioritere, og det endte med at el-bussflåten måtte splittes der enkelte busser ikke kunne bli ladet. Flere ruter ble kansellert. Dermed er det fint at man kombinerer både BEB og FCEB's. Noe direkte fra kraftnettet, mens resten fra lagret energi med energi hentet fra den motsatte skalaen når man har et overskudd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

EXO6LNHX0AEF1e_?format=jpg&name=900x900

Som Sverige viser i Uddevalla og Vattenfall nå nylig, så blir det vanskelig med store batterier i perioder med lite strøm. Der ble dem nødt til å prioritere, og det endte med at el-bussflåten måtte splittes der enkelte busser ikke kunne bli ladet. Flere ruter ble kansellert. Dermed er det fint at man kombinerer både BEB og FCEB's. Noe direkte fra kraftnettet, mens resten fra lagret energi med energi hentet fra den motsatte skalaen når man har et overskudd. 

Kilde på dette?

Lenke til kommentar
9 hours ago, oophus3do said:

I mellomtiden så annonserer Ballard til stadighet over 95% punktlighet i sine hydrogen-busser. Kan nok virke som om det er enklere å lade batteriene jevnt over hele dagen vs pantografer og spor i veibanen. 

Nå er det vel ikke punktlighet som er problemet med hydrogenbusser, men heller kostnader og sikkerhet.

Ellers synes jeg også at det er litt merkelig å gå for pantografer som krever så stor nøyaktighet. Det burde vært mulig å bruke en slags robotarm, eller lange trolleybussarmer. I Bergen skal det komme trolleybusser som går delstrekninger på batteri. Jeg ser det er flere som har slike løsninger, også med automatisk tilkobling under kjøring eller ved et kort stopp. 

https://youtu.be/8W0AcsCJ4ac

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
J-Å skrev (9 minutter siden):

Nå er det vel ikke punktlighet som er problemet med hydrogenbusser, men heller kostnader og sikkerhet.

Sikkerheten må da være i orden siden hele kloden har dem rullende allerede her og der. Kostnadene er dyre nå før masseproduksjon slik man ser i absolutt alle andre segmenter også, men det blir billigere ved skala. Det er nok av analyser å ta av som viser priskostnader ved skala som faktisk blir billigere enn batterier ved skala. Jo større flåte på batterier jo dyrere blir det jo med infrastruktur, mens det er motsatt med H2 som koster mye initialt mens det blir billigere ved oppskalering. 

Sånn sett så burde batteri-bussene ta de rutene hvor man ikke trenger slike løsninger som pantografer som jo gjennom flere prosjekter nå har vist seg vanskelig. Rekkeviddeforlengere som H2 passer bedre i disse tilfellene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 5.5.2020 den 16.31):

Det er nok av analyser å ta av som viser priskostnader ved skala som faktisk blir billigere enn batterier ved skala.

Hvorfor skal vi ta den påstanden seriøst når du ikke gidder oppgi kilde for tabellene du poster her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal vi ta den påstanden seriøst når du ikke gidder oppgi kilde for tabellene du poster her?

Enda et tilfelle av selektiv hukommelse. Kilder har du fått mange ganger. Vil du ha et eksempel igjen? 

https://blog.ballard.com/zero-emission-bus-france?utm_campaign=Bus&utm_content=128319896&utm_medium=social&utm_source=twitter&hss_channel=tw-274720233

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Enda et tilfelle av personangrep. 

Enda et tilfelle av grunnen til at du har selektiv hukommelse. Du spør om link, får den og unngår å prate om den. Senere kommer du med samme påstand om at jeg ikke gir deg kilder. Løgn alt sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Enda et tilfelle av grunnen til at du har selektiv hukommelse. Du spør om link, får den og unngår å prate om den. Senere kommer du med samme påstand om at jeg ikke gir deg kilder. Løgn alt sammen. 

Enda et personangrep ja..hvor mange er det i kveld?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke tabellen du postet tidligere i tråden her. Dessuten er dette bare en bloggpost, rapporten fås ved henvendelse..

For øvrig interessant hvordan bloggposten ikke nevner drivstoffkostnader.

Det er linker i kilden, har du kikket lengre ned enn at du er på Ballards egne sider? Det er ikke akkurat en blogg laget av folk som tjener på å lyve til aksjonærer med tall som lett kan undersøkes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Og der er vi på personangrep nr..4? Eller er det 5? Gidder ikke telle.

Rapporter dem istedenfor å trolle er du grei. Jeg må få ha lov til å påpeke løgn, slik at den ikke får stå her ukorrigert. 

Vil du diskutere tema, og kilden du etterspurte så hver så god. Nå bryter du bare forumets retningslinjer. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 5.5.2020 den 14.43):

EXO6LNHX0AEF1e_?format=jpg&name=900x900

Som Sverige viser i Uddevalla og Vattenfall nå nylig, så blir det vanskelig med store batterier i perioder med lite strøm. Der ble dem nødt til å prioritere, og det endte med at el-bussflåten måtte splittes der enkelte busser ikke kunne bli ladet. Flere ruter ble kansellert. Dermed er det fint at man kombinerer både BEB og FCEB's. Noe direkte fra kraftnettet, mens resten fra lagret energi med energi hentet fra den motsatte skalaen når man har et overskudd. 

Hvor har du hentet denne tabellen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (19 minutter siden):

Hvor har du hentet denne tabellen?

Hva står det øverst der? Samt får du hint i bunnen også. Kilden får du finne selv, da jeg ikke orker. Så du får velge å lete, eller bortforklare med en stråmann om du vil det. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...