Gå til innhold

Overklokkingseventyret som aldri kom...

Judaz

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg begynner å bli deprimert nå og jeg håper noen som kanskje har litt mer kompetanse og erfaring kanskje kan hjelpe meg litt.

I jula skal man ha det litt gøy og det ble i den forbindelse innkjøpt en del hardware jeg hadde tenkt å leke meg med, bl.a. et Radeon 9800Pro. I julegave fra kjæresten min fikk komplett vannkjølingsett med radiator, vifte, pumpe og vannblokker GPU, chipset og cpu. Fikk også Dremel til jul så nå skulle moroa begynne.

Jeg hadde fra før av et Gigabyte 7N400 Pro2, et påkostet hovedkort som jeg alltid har vært veldig fornøyd med både på utstyr og ytelse, en XP2500+ og 2x512 MB ram. Med min noe ekstreme luftkjøleløsning greide jeg fint og helt stabilt å klokke dette CPU til 2310Mhz (210 x 11) uten problemer, med vcore ca. 1.74V. Prøvde jeg å øke vcore ytterligere (1,78 er maks på dette kortet) ble cpu svært varm og jeg lot det derfor ligge inntil en bedre kjøleløsning var på plass.

Da jeg fikk vannkjølinga så jeg med en gang at jeg måtte bytte hovedkort, da alle Gigabytekort desverre mangler monteringshull. Jeg hadde lyst til å komme igang fortest mulig og tok det første og beste hovedkortet jeg kom over som kunne tilfredstille mine krav (som egentlig bare var nForce2 Ultra400 chipset og monteringshull). Valget falt på et Epox 8RDAE, siden jeg også har hørt mye positivt om Epox hovedkort for entusiaster og overklokkere. Med muligheter for effektiv kjøling og å kunne stille vcore mer eller mindre fritt var jeg svært optimistisk før jeg begynte.

Skuffelse nr. 1:

Jeg begynnte på 200x11 (2200Mhz) og jobbet meg oppover. Økte fsb i steg på 2-5 Mhz og økte vcore til maskina tilsynelatende var stabil. Greide å kjøre 3DMark/PCMark på cpu hastighet 2496 Mhz (208 x 12) med vcore på ca. 1,8V. For å tyne maskina litt ekstra, satte jeg igang Prime95 Torture Test. Hardware failure allerede ved test 1, så jeg økte vcore et hakk til. Temperaturene var fortsatt fine, max. 43 grader ved 100% cpu load. Det samme skjer på nytt, så jeg begynner å jobbe meg nedover igjen på samme måte som jeg jobbet med opp. Til slutt står jeg på 200x11 igjen, 150Mhz lavere enn maks stabil overklokk på gigabyte hovedkortet med samme chipset, men den kræsjer fortsatt i Prime95 :(

Etter et par dager med eksperimentering, forskjellige drivere, biosoppgradering osv. virker det for meg som om det er fsb frekvensen som er problemet, på 190x12,5 (2375Mhz) er nemmelig Prime95 helt stabilt. Jeg prøver derfor å øke spenninga på chipset, men heller ikke dette gir resultater.

Skuffelse nr. 2:

Gigabyte's nForce2 hovedkort har kommet svært godt ut ytelsesmessig i de testene jeg har lest, men jeg trodde faktisk ikke det var så store forskjeller mellom hovedkort med sammebrikkesett. Likevel; 3DMark2k1,3DMark2k3,PCMark2k2, SuperPi osv. på 2496Mhz på Epox kortet klarer faktisk ikke å matche resultatene på 2310Mhz på Gigabyte kortet (selv med mye raskere minnetiming på Epoxkortet). Så vidt jeg kan se er forskjellens størst i SuperPi. Skal det være sånn da?

Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg litt videre, for nå begynner jeg å miste litt troen på meg selv. Har jeg gjort noe galt noe sted? Har jeg ødelagt noe? Har jeg valgt et dårlig hovedkort, eller har jeg bare vært uheldig? Jeg er forberedt på kanskje å måtte kjøpe nytt hovedkort igjen, men jeg har brukt skremmende mye penger på hardware i det siste og vil helst ha noen gode råd før jeg går videre. Mange kommer nok til å foreslå Abit NF7-S, men jeg er litt skeptisk. Har hatt dårlig erfaring med Abit tidligere og ser fra tester på nettet at dette kommer dårlig ut ytelsesmessig sammenlignet med mange andre nforce2 kort.

Jeg beklager at dette ble litt langt, men jeg ville prøve å beskrive problemene mine så nøyaktig som mulig, kanskje blir det lettere for en mer erfaren overklokker å gi meg noen gode råd. All hjelp, tips og råd mottas med glede og på forhånd en stor takk :-)

- Judaz -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NF7-S, v2.0 og/eller høyere vdimm/vcore vil nok hjelpe siden CPUèn

klokker så bra med lav spenning, men du bør regne med at

CPU spenningen må du øke mer for å komme videre, 1.8v er

ikke nok, tror du må opp i 1.95-2.1v for å få max ut av CPUèn..

Og chipsett volten må nok opp med 0,2-0,3v !

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Du skriver ikke hvilken ramtype og modell du har ?

Ps. ikke bli deprimert, CPUèn klokker allerede meget bra  ;)

Det står i signaturen hans :roll::)

Og ja prosessoren klokker allerede bra, synes ikke resultatet ditt er noe å være skuffet over, min XP2500 klokker mye dårligere :(

selv om jeg riktignok bare har luftkjøling...

Endret av KarateK|d
Lenke til kommentar

Har to Twinmos brikker, en med Twinmos og en Winbond chip. Har prøvd de hver for seg og sammen i både enkel og dobbel minnekanal, men har egentlig utelukket minnebrikkene som hovedproblem. Disse klokker faktisk overaskende bra, og fungerer faktisk bra i dual-channel med ganske stramme timings, bare ikke like høye frekvenser.

Jeg har prøvd å øke vcore helt opp til 1,9 volt ved de aller klokkefrekvensene uten at dette har hatt spesielt mye å si for stabiliteten. Chipsetvolt virker heller ikke å ha den helt store effekten, chipset skal jo i utgangspunktet klare 200Mhx, ikke sant? Men mitt går jo ikke stabilt da heller. Maskina får også en tendens til å spontanrestarte ved så høye spenninger. Lurer på om det kan skyldes strømforsyninga? Bruker en Hec 300W nå, men har også prøvd med en Enermax 350W. Sistnevnte knatrer og støyer fælt når jeg kjører spill/3dmark, trolig fordi grafikkortet også suger mye strøm, høres ikke ut som den har det helt bra da. Hec'n er like stillegående som den alltid har vært. Vet ikke hvor mye mer strøm prosessoren trekker når vcore/chipset økes så mye, men jeg har ikke så mye mer utstyr i maskina mi da. En floppydrive, en harddisk, en cd-brenner og 120mm Enermaxvifte i front.

Når det gjelder cpu'ens overklokkingsegenskaper er jeg klar over at jeg egentlig ikke har noe å klage over. Men for meg som for mange andre er det jo litt ekstremsport i dette også. Strebe etter å nå de høyest mulig poeng i benchmarks f.eks. Jeg spiller jo ikke så mye annet enn freelancer for tida, ikke et spesielt krevende spill egentlig, så noe moro må jeg jo bruke 9800Pro kortet mitt til :)

For et par uker siden trodde jeg 20,000 i 3DMark2001 og 6,500 i 3DMark2003 var innen rekkevidde, nå er jeg litt usikker. Ser ut som om det kan bli et NF7-S og kanskje ny strømforsyning? Har det noen hensikt? Har egentlig ikke råd til noen av delene etter ei dyr jul, men må man så må man. Spise og betale regninger kan jeg vel heller gjøre i februar...

- Judaz -

Lenke til kommentar
Ram timings med de brikkene kan være mer vellykket med

6,2,2,2(2,5) men tror du bør øke vdimmen uansett til 2,8-2,9v

Kjører faktisk 6,3,2,2 nå, har egentlig ikke giddet å sjekke hvilke tRas innstillinger som yter best, men leste at tRas på 11 ofte ga gode resultater på nForce2 brikkesett. Tenkte bare jeg skulle prøve det egentlig. RAS Precharge på 2 er bare å glemme, selv med 2,9 volt, ikke på noen av brikkene har jeg fått det stabilt på noen av hovedkortene.

Og KarateK|d, det er som sagt ikke meningen å syte over prosessoren min, jeg tror ikke det er den som er problemet. Problemet mitt er vel egentlig at den fungerer best når den er luftkjølt på et hovedkort med et noe frynsete overklokkingsrykte, enn på mitt nyinnkjøpte hovedkort som jeg trodde var et klokt valg når det gjelder overklokking.

- Judaz -

Lenke til kommentar

Det er som du sier riktig at nf7-s 2.0 har lavere ytelse på spec hastighet. Morroa oppstår når du begynner å gå utenfor spec. Laaaangt utenfor spec. Jeg har hatt mitt kort boota og loada inn i winxp på 242mhz fsb, hvilket er temmelig perverst. Det var langt fra stabilt, men den kom nå inn i win allikevel.

De aller aller fleste nf7-s 2.0 er stabile rundt 230mhz fsb. Hva mere har man egenlig rett til å forvente av et umoddet hovedkort? Det er ingen tvil om at shit in-shit out regelen gjelder for pcutstyr også.

Har du f.eks en strømforsyning som er ustabil på 12v railen, så er dette en ustabilitet som forplanter seg videre. Får ikke cpu`en sine velfortjente volt/ampere så streiker den på sin egne lille fornurlige måte. Det hjelper ikke med 2.0V corespenning om denne fluktuerer mellom 1,8 og 2.1. For å sjekke dette kan du få en (kanskje ikke 100% nøyaktig) pekepinn av å sitte å observere spenningene i bios. Fluktuerer de?

En annen ting jeg har merket på mine nf7-s (har bygget og klokket for venner også), er at biosversjonen ofte har kriminelt mye å si. Derav spør jeg om du har gjort noe med bios? Har du flashet til andre bioser?

Hvis du finner ut at du vil gi nf7-s en sjanse så sier jeg lykke til! MSi kortet har så mye onboard gadgets at jeg tror du kan få noen hundrelapper for det på både bruktmarked.no og qxl.

DrErling

Lenke til kommentar

Har selv et NF7-S v2.0 og kjører en "formann" XP 2500 med

Geil Golden Dragon PC 3500/433 2x256MB i dual og

en Igloo Silent Breeze, vifte byttet ut mot en 2800rpm

har normalkjøring med vcore 1,8v, vdimm 2,8, chipsett 1,6v

ramtimings: 6,2,2,2 CPU 11x215MHz, CPUtemp ca. 44C nå...

Bios datert, 24/07/03

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Kan desverre ikke hjelpe deg med klokkeingen, det er ikke min sterke side. Men husk at om du kjøpte hovedkortet på nettet så har du 10(eller var det 14) dagers angrerett. Det er uomtvistelig, og så lenge du ikke har ødelagt kortet kan ikke butikken nekte. Jeg ville ikke nølt, bytt til et annet Hk. Abit nf7-2 v2,0 skal være kjempe.

Om du har kjøpt det fra fast utsalgsted (les:butikk) så har du desverre ikke angrerett. Men butikker har meget forskjellig policy. Snakk med de og spør om du ikke kan få lov å bytte. At du ikke har skadet kortet osv osv. Om du i tilleg vil bytte det med et annet og vil betale eventuelt mellomleg vil de fleste butikker være kundeinstilt nokk til å la deg bytte Hk.

Lenke til kommentar

Har sjekket spenningen med både CPU-Z og Speedfan. CPU-Z viser desverre chipset-volt på vcore på hovedkortet mitt, men så vidt jeg kan se varierer ikke vcore med noe mer enn 0,01 volt og 12V+ ligger også stabilt på 12,05 til 12,1. Har ikke prøvd med andre bios'er enn den som var på kortet da jeg fikk det (husker ikke versjonsnummer) og siste versjon som jeg lastet ned fra Epox sine sider. Dette er med Hec strømforsyningen. Selv om den er spesifisert til bare 300W tror jeg nok denne yter bedre Enermax 350W strømforsyinga, som uansett støyer forferdelig ved tung bruk. Får de samme resultatene om jeg sjekker spenninga i bios, men der har jeg jo ikke muligheten til å se eventuelle spenningsfall ved tung bruk...

230Mhz FSB skulle være mer enn nok til mitt bruk, så det kan nok fort bli NF7-S på meg nå. Er litt usikker på om jeg vil selge Gigabyte hovedkortet da, jeg trenger pengene, men hvis du ser bort fra manglende monteringshull og maks vcore økning på +10% er dette det beste hovedkortet jeg noen gang har eid. Får heller tenke litt på det...

- Judaz -

Lenke til kommentar
Kan desverre ikke hjelpe deg med klokkeingen, det er ikke min sterke side. Men husk at om du kjøpte hovedkortet på nettet så har du 10(eller var det 14) dagers angrerett. Det er uomtvistelig, og så lenge du ikke har ødelagt kortet kan ikke butikken nekte. Jeg ville ikke nølt, bytt til et annet Hk

Hehe, god idé egentlig, men kortet er jo litt modda for å få vannkjølinga på plass og er uansett kjøpt i butikken hvor jeg jobber, tror ikke jeg får bytte det fordi det klokker dårlig :no: . Epox kortet kosta ikke mye da, rundt 500 spenn eller noe sånt, så det er ikke verdens undergang. Dessuten har jeg mange andre mer ller mindre antikke AMD maskiner stående hjemme som sårt kunne trenge et nytt hovedkort. Tror ikke det kommer til å bli liggende for å si det sånnh ;)

- Judaz -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...