torest Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 I 2030 skal internasjonal skipsfart kutte utslipp med 40 prosent: Åtte rederier, Sintef og NTNU skal finne løsningene [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 "Ineffektiv motordrift kan slå negativt ut, samtidig som 20 prosent lavere fart kan bety 40 prosent mindre drivstofforbruk." Frakt hvor økonomien ikke er sterkt knyttet til tid kan bruke dønningene på havet til fremdrift. Eksempel på dette er at oljetankere i dag brukes som lager. Med andre ord et gunstig tidspunkt for å se hvor mye foilpropeller kan spare av energi. Kanskje på tide å teste ut en moderne versjon av en ide som første gang ble patentsøkt i 1894. Artikkelen nevner ikke metanol, men når renseteknologi for CO2 kan brukes på store motorer kan også regnestykket for Klemetsrud være aktuelt for skip i utenriksfart. Dette viser at 400000 tonn CO2 kan bli til metanol ved bruk av 7 TWh fornybar energi. Etter hvert som den fornybare energien blir mer tilgjengelig får vi flere og flere perioder med billig strøm, slik som i år. Statkraft ville tjent mye penger på å produsere metanol når strømprisen kommer under 20 øre/kWh, ved at de unngår å selge ut vannkraften til 5 øre/kWh. Tjeldbergodden produserer metanol som selges på verdensmarkedet til kr 3,-/liter, så metanol kan være drivstoffet som er fleksibelt nok til å bli en erstatter for diesel. Overfører vi utregningene på Klemetsrud til verdens oljeforbruk og CO2 utslipp, kan den reelle reduksjonen av CO2 bli rundt 70% ved bruk av metanol, som følge av at olje som drivstoff fases ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå