karen123 Skrevet 3. mai 2020 Del Skrevet 3. mai 2020 Hei! Har et spørsmål angående parallellkobling. Jeg vet at strømmen i A3=0,6A, men hvordan beregner jeg strømmen i A1, A2, A4 og A5? Har lagt med vedlegg av parallellkoblingen. Motstandene som er koblet parallelt er like. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 3. mai 2020 Del Skrevet 3. mai 2020 Hvis jeg sier at A3 er strømmen gjennom den nederste mostanden og A4 gjennom den miderste, hva sier det deg? Hva vet du som hvordan strømmer fordeler seg i parallellkoblinger, spesielt hvis alle motstandene er like? Lenke til kommentar
karen123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2020 Ja, jeg tenkte først at jeg måtte ta hovedsrømmen delt på 3 siden det er tre motstander, men innså at det ble feil. Er det ikke slik at A3 er hovedstrømmen og at den minker etter motstandene? Lenke til kommentar
karen123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2020 Det jeg er usikker på er om strømmen minker allerede ved A4, eller om den kun minker til venstre for motstandene. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 3. mai 2020 Del Skrevet 3. mai 2020 A4, og A3 er begge strømmen gjennom en motstand. Tenk over hva de andre e før u regner ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå