Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dekkes skade på vei/tomt av ansvarsforsikringen på bilen som forårsaket skadene?

Pusher 50

Anbefalte innlegg

Hei alle

En sjåfør som skulle utføre et ærend hos naboen kjørte ved en feil inn på min eiendom i stedet for naboens.

Sjåføren kjørte utenfor den delen av gårdsplassen som er gruset/asfaltert og inn på plenen min. Det regnet og bilen var tungt lastet. Det er leirjord på plassen, så når det regner, blir det fort gjørmete. Sjåføren var av det hjelpeløse slaget og klarte å sette seg fast på plenen min. Men først etter å ha gjort plenen min om til en potetåker. Det endte med at en nabo forbarmet seg over kløna og hjalp ham med å komme seg opp på veien igjen.

Jeg var ikke til stede da dette hendte. Sjåføren la ikke igjen noe informasjon til meg, men vha. jungeltelegrafen har jeg funnet ut hvilket firma som står bak "råkjøringa".

Spørsmålet er om skadene på min eiendom dekkes av ansvarsforsikringen på bilen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ansvarsforsikringa dekker skader som bilen har påført personer, eigedelar eller eigedom. 

Det som nok reint praktisk blir største utfordringa er å vise til at du har blitt påført ein økonomisk skade. Det er ikkje nødvendigvis gitt, men må vurderast i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Bilansvaret dekker "skade som motorvogner gjer på folk eller eige", jf. bilansvarslova §§ 1 og 4. Det er noen relevante begrensninger i § 5 (skade på bilen selv, skade på gods som transporteres med bilen selv, skade på hund), § 7 (skadelidtes medvirkning), § 8 (kollisjon mellom biler), og § 9 (maksimalt ansvar på 10 millioner per hendelse for skade på gods/eiendom). En relevant avgrensning er i § 10 - hvis skaden er voldt av ukjent motorvogn kan man ikke kreve TFF for erstatning hvis det ikke er gjort skade på person. 

Såvidt jeg kan se er det ikke noe som skulle tilsi at ansvarsforsikringen ikke dekker dette, så lenge du vet hvilken bil det er snakk om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...