Ed Hunter Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Hei Fekk eit Panasonic kompakt anlegget til bursdagen ifjor, og har koblet det til PC'ens integrerte lydkort (AC97) på mitt EPoX 8RDA3+. Har til no brukt ein slik audio kabel, men lurer på om da blir bedre lyd om eg investere i ein dyrare løsning som denne frå Monstercable? Mvh. Espen Lenke til kommentar
AMPFILER Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Tror ikke du vil merke noe stor forskjell. men det jeg tror du vil merke forskjellen på er vis du skaffer deg noen gode gullhøytalerkabler. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Problemet ligger vel heller i annlegget, sjekk f eks tilkoblinger fra annlegg til høyttalere... PC lydkortet ditt er "sånn passe" også Lenke til kommentar
bruno Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Du vil ikke merke noe forskjell på anlegg til under 10-15 000, og hvis du skal bruke en pc med mp3 filer som signalkilde er det helt bortkastet penger uansett hvilket anlegg du har. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 Takker for svar! Veit at anlegget ikkje er noko bra , men eg overleve! Men på spel og DVD? Veit at mp3 er eit ganske lossy format når det gjeld kvalitet, men til speling og DVD? Må nesten vere ein forskjell viss eg kjøpe nye kabler, eller blir det liksom å kjøpe katta i sekken.... Mvh. Espen Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 men det jeg tror du vil merke forskjellen på er vis du skaffer deg noen gode gullhøytalerkabler. *host*bullshit*host* Det viktigste i ditt tilfelle er lydkortet og signalkabelen fra lydkortet til forsterkeren (som du tenker på å bytte) Jeg mener AMPFILER tar helt feil når det gjelder høyttalerkabler. I ditt tilfelle går signalkabelen mest sannsynlig nærmt strømforsyning og andre komponenter som opererer med høye frekvenser og som avgir støy. Derfor er det viktig at signalkabelen er skjermet godt. Får du støy på signalkabelen blir dette forsterket som alle andre signaler i forsterkeren og kommer ut høyttalerne mye kraftigere. Får du støy på høyttalerkablene blir ikke dette forsterket og påvirker derfor signalet svært lite. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Når det gjelder kabler og stereoanlegg, så menes det mye. Det jeg har erfart, er at de kablene som følger med CD/radio osv. er av dårlig kvalitet. Disse får du også kjøpt på Expert for 29 kr... Hvis du beveger deg litt opp i prisskalaen, la oss si ca 200 - 400 kr, så får du en bedre kabel. Men det mest morsomme er å teste dette selv. Du kan jo låne en god kabel av en kamerat og teste fram og tilbake med begge kablene. Det er sjelden enorme forskjeller, men noe er det. Selv MP3 burde du høre forskjell på. Jeg bruker alltid bedre enn 128 i komprimering på MP3, helst 320. Selv så bruker jeg digital optisk kabel fra PCen til forsterkeren (surround receiver), det blir suverent mye bedre enn slike billige analoge kabler. Jeg hadde koblet til begge, så det var lett å teste dette. Dette kan dog ikke sammenlignes med "problemet" ditt. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 Takker for innspel! Stereoen har optisk utgang, og har ifølge specs på den offisielle heimesiden til C-MEDIA som er produsent av lydkontrolleren står det følgende: Digital S/PDIF Output/Input with loop-back circuitry 18-20 bits DAC interface for S/PDIF I/O (for ICH4) Supports real-time conversion of all analog inputs to S/PDIF output. Meir på C-MEDIA sin heimeside her Vil det sei at eg har mulighet å benytte meg av ein slik kabel frå lydkort til stereoen? Ein optisk kabel med 3.5 mm kontakt som eg plugger i lydkortet og andre enden i stereoen's optical utgang? Har ikkje so mykje peiling på sånt men... Håper nokon kan hjelpa Mvh Espen Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Det er mulig at jeg surrer litt her, skjønner ikke hva du mener med optisk utgang på stereoen. Du må jo ha en optisk (eller coax) inngang på stereoen for å koble den til PCen med digital overføring. Fra SPDIF utgangen på lydkortet kjøper du en kabel som har optisk utgang i enden som du kobler til stereoen og en mini-jack SPDIF "digital" plugg i enden til PCen. Jeg kan ikke se at Panasonic anlegget ditt har noen optiske innganger? Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Vil legge til at det hjelper ikke så veldig mye å kjøpe bare ny signalkabel hvis du har sytråder som høyttalerkabler. Kan være en fordel å bytte disse i en litt dyrere kabel med skikkelig tverrsnitt slik at du slipper så mye tap i kabelen. Merkes ikke så godt på lavt volum, men når du begynner å tyne litt effekt gjennom "sytrådene" så merkes det. Ang. optisken kan jeg ikke hjelpe deg, men hvis det er optisk ut på lydkortet og optisk inn på stereoanlegget burde det ikke være noe problem. Lykke til! Edit: Lengden på kabelen er også en faktor for støy og lydtap (de tre motstands-faktorene på en leder er lengde, tykkelse og materiale), så prøv å holde denne til et minimum. Personlig går jeg aldri over 100 tommer eller 2.5 meter, men det kan være greit å ha litt slingringsmonn når du skal plassere høyttalerne. Endret 31. desember 2003 av Tacritan Lenke til kommentar
Joi Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Du vil merke enorm forskjell på kjede-spagetti-kabelen og monster-kabelen. Når jeg byttet mellom de nevnte var det som natt og dag. Men hvis du kan bruke en digitalkabel, så kan det være enda mye bedre, men det avhenger litt av hvor god D/A konverter du har i forsterker, kontra hvor god den på lydkortet er. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 Det er mulig at jeg surrer litt her, skjønner ikke hva du mener med optisk utgang på stereoen. Du må jo ha en optisk (eller coax) inngang på stereoen for å koble den til PCen med digital overføring. Fra SPDIF utgangen på lydkortet kjøper du en kabel som har optisk utgang i enden som du kobler til stereoen og en mini-jack SPDIF "digital" plugg i enden til PCen. Jeg kan ikke se at Panasonic anlegget ditt har noen optiske innganger? Ja du har nok rett, las nett at den hadde Optisk utgang som må kobles til f.eks ein surroundprosessor! Funker ikkje då virker det som å bare gå rett ifrå lydkort til stereo... Dilemmaet er då å satse på den monster-cable løysinga eller ikkje... hmmm Er sikkert ikkje so mykje å få ut av anlegget nei.... Takker for alle svar Mvh Espen Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 du kommer ikke til å merke store forskjellen. men hvis du sitter mye på en stol og bare nyter musikken ville det vert et godt kjøp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå