Gå til innhold

Hvor godt fungerer denne PC-en?

Anbefalte innlegg

Når vi fremdeles er på temaet..

1. Strømforsyningen jeg fikk fungerer vel strengt tatt greit til denne pakken?

2. Er det egentlig noen ulemper ved å kjøpe en "bedre" strømforsyning på f.eks 750W? Jeg skjønner jo at det kan være overkill, men det gir bedre oppgraderingsmuligheter senere. I tillegg slipper en "større" strømforsyning å kjøre på 100% noen gang til dette systemet, så mulig den også da støyer mindre? Vil en 750W strømforsyning i praksis bruke mer strøm?

PS: Takk for anbefaling av CPU-kjøler (Arctic freezer) og kabinettvifte Svein, jeg bestilte begge :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der vil heller ikke kjøre på 100%. CPUen din trekker kanskje 100W ved maks belastning om du overklokker den. GPUen trekker kanskje 250W ved maks belastning. Ellers er det lite som trekker strøm, så 600W skal vare deg godt og lenge. Eneste grunnen til at jeg ville skiftet var om den støyet (gikk selv fra 600 Bronze til 750 Gold for en stund tilbake av den årsaken). Ser Be Quiet mener den skal ligge på 13dB ved 50% load, så selv om den ikke er "like god" som den du egentlig skulle ha, så er det fortsatt usannsynlig at du kommer til å høre den nevneverdig :)

red. 13 ikke 11dB

Endret av edge
Lenke til kommentar
pcsporsmal skrev (1 time siden):

Når vi fremdeles er på temaet..

1. Strømforsyningen jeg fikk fungerer vel strengt tatt greit til denne pakken?

2. Er det egentlig noen ulemper ved å kjøpe en "bedre" strømforsyning på f.eks 750W? Jeg skjønner jo at det kan være overkill, men det gir bedre oppgraderingsmuligheter senere. I tillegg slipper en "større" strømforsyning å kjøre på 100% noen gang til dette systemet, så mulig den også da støyer mindre? Vil en 750W strømforsyning i praksis bruke mer strøm?

PS: Takk for anbefaling av CPU-kjøler (Arctic freezer) og kabinettvifte Svein, jeg bestilte begge :) 

1. Ja. RX 57000 skjermkort og Ryzen 3600 cpu bruker lite strøm. (180W for skjermkort og 70W for cpu tipper jeg). Strømforsyningens vifte går bare sakte på 50% last (300W), og er ganske stille på 70% last. Tipper forbruket holder seg under 50%.

2. Det er ikke noe ulemper med f.eks 750W strømforsyning annet enn prisen. Den vil ikke bruke mer strøm.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takk for hjelp dere to. Maskinen er nå montert! Alt er slik det fulgte med i pakken bortsett fra CPU-kjøler hvor jeg installerte Arctic Freezer 34 eSports duo.

PC-en fungerer i grunn helt topp med unntak av én ørliten detalj. Stort sett er maskinen veldig stillegående (noe viftestøy ved høy belastning, noe som er helt akseptabelt). Men en gang i blant opplever jeg en ganske svak uling fra maskinen. Dette kan skje når maskinen er idle eller jeg bare surfer på nettet. Det virker ikke som at det er coil whine eller viftebråk i seg selv, men "luftstøy" om det gir mening..? Det er en lyd som kommer og går, enkelte ganger hører jeg den ikke i det hele tatt, men andre ganger kommer den i ujevne intervaller. Jeg har åpnet sidedøren på kabinettet hvor jeg har forsøkt å finne ut hvor lyden kommer fra, men jeg finner ingenting.

Det nærmeste jeg kommer det å finne et eksempel av lyden er som en svak versjon av ulingen her. Det er på ingen måte noe høylytte greier, men perfeksjonistiske meg biter merke i det når maskinen er såpass stille fra før og jeg kan høre det ved enkel surfing på nettet.

Tips? :) 

Lenke til kommentar

Har ikke vært borti noen slik "vindlyd" før. Hvordan har du montert viftene? Det er kanskje mulig at du har mer luft som kommer inn enn ut, og at dette fører til overtrykk i kabinettet. Du kan kanskje prøve å justere på vifteprofilene, slik at viftene ikke spinner like raskt når det ikke trengs? 

Lenke til kommentar

Kabinettviften foran er montert i midten av frontpanelet som blåser inn i kabinettet. CPU-viften(e) blåser luften fra front- til baksiden, og viften bak i kabinettet blåser luften ut. Har forsøkt å leke meg med vifteprofilene og skal fortsette med det. Opplever bare at jeg falmer litt i blinde her, aner ikke hvor støyet kommer fra. Merk at det er virkelig ikke noe høylytte greier, grunnen til at jeg merker det er fordi det er en lyd som kommer og går.

edit: Strømforsyningen drar inn luft fra bunnen av kabinettet.

Endret av pcsporsmal
Lenke til kommentar

Jeg har har stilt inn både cpu vifte og kabinett viftene mine til å gå på konstant fart opp til 55 grader på cpu. Dette eliminerer at viftene går opp og ned i fart under lav belastning på cpu. (under 55 grader på cpu).

CPU viften

Kurven er flat opp til 55 grader, viften kjøres på 38% opp til denne temperatur. Deretter økes den gradvis.

CPU viften kjøres med en smoothing tid på 3.8 sekund.

55: 38%

65: 75%

75: 100%

Oppsett for kabinett vifter, alle disse er styrt av CPU temperatur (som var det eneste temperaturen jeg fikk til å virke):

Kurven er flat opp til 55 grader.

Alle kabinett viftene kjøres med en smoothing tid på 63.8 sekund

Fan1: (ut bak)

55: 54%

65: 75%

Fan2: (foran nederst)

55: 54%

65: 80%

Fan3: (foran øverst)

55: 60%

65: 80%

75: 95%

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
pcsporsmal skrev (1 time siden):

Kabinettviften foran er montert i midten av frontpanelet som blåser inn i kabinettet. CPU-viften(e) blåser luften fra front- til baksiden, og viften bak i kabinettet blåser luften ut. Har forsøkt å leke meg med vifteprofilene og skal fortsette med det. Opplever bare at jeg falmer litt i blinde her, aner ikke hvor støyet kommer fra. Merk at det er virkelig ikke noe høylytte greier, grunnen til at jeg merker det er fordi det er en lyd som kommer og går.

edit: Strømforsyningen drar inn luft fra bunnen av kabinettet.

Er vel og mulig at lyden er en vifte som kommer på. Enten skjermkortet eller strømforsyningen ville vært min gjetning for det. Om det er sistnevnte så tviler jeg på at det er mye å gjøre med saken, om det er skjermkortet kan du prøve å endre vifteprofilen for det og? Regner med at kortet slår av viftene når det er kaldt nok, så du kan prøve å heve taket for at viftene kommer på?

Lenke til kommentar

Takk! Gikk inn i BIOS og satte flat viftekurve på CPU (28%) frem til 55 grader. Etter litt testing ser det ut til at det fikk ulingen til å stoppe.

Det er vel ikke spesielt farlig at temperaturen svinger litt, og viften er konstant (lav) så lenge temperaturene er under 50-55 grader? Det virker ikke som at CPU går over 70 grader under belastning uansett.

Lenke til kommentar

Ser ut som du er ganske på ballen da: https://forums.tomshardware.com/threads/ryzen-5-3600-users-plz-share-your-idle-temp.3522169/ 

Du kan jo, om du vil, teste med en tung statisk load, som Prime95 (har ikke erfaring med dette på Ryzen, så google hvordan du tester før du starter programmet, hvis ikke kan du få problemer) eller kanskje heller Cinebench for en mer "real world" test, så ser du hvor varm den blir under 100% load. 

Lenke til kommentar

Slik jeg har stilt cpu viften så holder den seg under 55 på kontorbruk, og under 70 på hard belastning (100% load). Jeg lar viften gå på fult først ved 75 grader. CPU vil klokke seg ned for å beskytte seg selv om den kommer opp i 95 grader.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
edge skrev (På 13.5.2020 den 12.27):

Fant denne tråden om "vindstøy" med kjøleren din: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/fijkdc/arctic_34_esports_duo_howlingwind_noise_newbie/

Du kan jo teste og se om lyden kommer om du manuelt kjører vifta på de hastighetene beskrevet her, og da unngå disse hastighetene i viftekurven din :)

Se der ja. Hva finner man ikke om man søker litt? Takk for meget god hjelp @Svein M og @edge. Til informasjon er maskinen helt topp, meget stillegående, tilsynelatende pålitelig og rask. Alt jeg trengte. Takk, igjen. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...