Gå til innhold

Bilder av detaljer og reflekterende objekter.

Anbefalte innlegg

Som mange veit jobber jeg i amotor.no, og da er deler av jobben å ta bilder av testbiler. Bruker et Canon G2 kamera, som egentlig funker ganske bra, men jeg kunne trengt noen tips hvordan.

1. Hvordan unngå refleksjon av kamera og person?

2. Hvordan få best mulig farger på bildet

3. Hvordan ta best mulig inventarbilder?

4. Hvordan klar vidfotografier innendørs

Tingene jeg bruker nå: 1. Stativ 2. Ikke blitz 3. Makro funksjonen.

Problemene jeg pleier å få:

1. Ufokuserte bilder når det er et par plussgrader, selv om jeg bruker stativ og det er helt stille kamera

2. Skjær av andre farger over hele bilen.

3. Utrolig refleksjon av omgivelsene (bla. skyer mv.)

Noen som har noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

refleksjoner på en overflate er VANSKELIG å unngå.. :roll: det absolutt beste (dog vanskeligste og dyrere) alternativet er å knipse ett bilde der du vil ha bilen, og lage en 3d-modell, rendre, og lage en komposisjon..

Ellers kan du nok leke deg litt i Photoshop, masse utrolig du kan gjøre der vetu ;)

Lenke til kommentar
refleksjoner på en overflate er VANSKELIG å unngå.. :roll: det absolutt beste (dog vanskeligste og dyrere) alternativet er å knipse ett bilde der du vil ha bilen, og lage en 3d-modell, rendre, og lage en komposisjon..

Ellers kan du nok leke deg litt i Photoshop, masse utrolig du kan gjøre der vetu ;)

Skjønner jo refleksjoner er vanskelig å unngå, men tenkte på om det kanskje fantes noen filtere som reduserer effekten, vinkler å ta bildet ifra, lyssetting som kan brukes el.

Lage en 3d modell er mulig, men for tidskrevende desverre.

Har du noen linker til tutorials el for photoshop som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Polariseringsfilter funger kun på ikke-metalliske overflater. Det vil si at det i dette tilfellet bare fjerner refleksjoner i vinduer og andre glassflater.

måten "proffe" bilfotografer gjør det på er å kjøre bilen inn i et studio som er helt hvitt - en stor kuppel, om du vil. Dette fjerner ikke refleksjonene, men det gjør i alle fall at refleksjonen er helt jevn, og at denne er lett å fjerne i PS. i tillegg kan man rette blitzer gjennom kuppelen, for å belyse bilen jevnt.

Om du ikke har råd til en slik kuppel, er det vel bare å være så forsikig som mulig når du tar bilder (se nøye bakpå kameraet), og redigere bildene etterpå, for å fjerne sjenerende refleksjoner.

Mitt forsøk på bilbilder har vi her: http://kamps.org/g/?1266

haje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...