Sefferina Emiye Skrevet 2. mai 2020 Del Skrevet 2. mai 2020 Hei. Ved Folkeuniversitetet tilbys det forsatt Jus-avdeling 1 rettsvitenskap? I fra en tydeligere artikkel i NRK så har UIO har sluttet å ta i mot privatister til deres jus studium. Hvis det har skjedde noen forandringer er det bra å vite så man er på den sikker siden. Forresten legges det krav på vgs vitnemål karakterer selv om man har passert privatist eksamen for å komme inn til masterstudiet. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) Privatistordning er det helt slutt på etter 1 studieår. Man kan fint ta 1 studieåret som privatist men ville ikke brydd meg med Folkeuniversitetet. Forelesningene til UiO er åpne og kun betalt deres privatistgebyr. Det kreves karakterer fra vgs for å gå videre - så man må ha nok poeng på Samordna Opptak. Men tar man 1 studieåret som privatist får man naturlig nok dette godskrevet. Ulempen for privatister er at kursene ikke er åpne og man lærer visstnok en del på dem. Jeg tok privatrett 1 våren 2018 og klarte jo å bestå eksamen og hadde egentlig ikke noe mer mål enn det. Men det var interessant. Endret 5. mai 2020 av William_S Lenke til kommentar
Sefferina Emiye Skrevet 6. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2020 I nettsiden til Folkeuniversitet står det at man kan søke som enkeltemne når man skal ta eksamen i UIO. Denne snarveien er i hvert fall bra siden karakterene på vitnemålet ville ikke være tilstrekkelige nok til å får meg direkte inn uten å gå som privatist ved denne skolen. Forresten når man deltar i Folkeuniversitet for å ta enkeltemne forventer man at man må ha en viss snitt for delta i studiet eller er kravet om å ha utfylt studiespesialisering linja fra vgs nok for å bli tatt inn i studiet. Lenke til kommentar
Pepsimax94 Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 William_S skrev (På 5.5.2020 den 8.37): Privatistordning er det helt slutt på etter 1 studieår. Man kan fint ta 1 studieåret som privatist men ville ikke brydd meg med Folkeuniversitetet. Forelesningene til UiO er åpne og kun betalt deres privatistgebyr. Det kreves karakterer fra vgs for å gå videre - så man må ha nok poeng på Samordna Opptak. Men tar man 1 studieåret som privatist får man naturlig nok dette godskrevet. Ulempen for privatister er at kursene ikke er åpne og man lærer visstnok en del på dem. Jeg tok privatrett 1 våren 2018 og klarte jo å bestå eksamen og hadde egentlig ikke noe mer mål enn det. Men det var interessant. Nei, dessverre. Den skal avvikles og Privatrett 1 er allerede avviklet så vidt jeg husker. Men jeg håper og håper på at hele ordningen skal åpnes igjen! Jobbes visstnok med det på gruppen "Støtt privatistordningen for jusstudenter" eller hva den gruppen heter på Facebook Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå