Boralis Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Vet jeg beveger meg ut på et farlig område her , men tar risken og prøver. jeg har tanker om å annskaffe meg en maskin til denne skal da ha A64 prosessor og når man sammenligner den med min som er en P4 3,2 yter egentlig disse omtrent likt, men jeg driver da med klokking og ser at A64 klarer de ikke å klokke mer en 8-9% dette vil da tilsi at jeg klokker min 3,2 til ca 3,5. Men jeg klarer å kjøre på 4,0 uten problemer, vil det da si at jeg ikke kann forvente like høy ytelse av en A64 klokket som en P4 3,2 klokket og hva er årsaken?? Ligger den i HK eller hva og om den ligger der når kann man forvente at det kommer HK som er istand til å klokke denne sikkelig? Så til sist vil jeg be om at dette ikke blir en kranglepost da dette er høyst reelle spørsmål og ikke en kranglepost om hvem som yter best. Ha et riktig Godt Nytt År. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Tenker du på FX eller den andre? Her er det en link som viser til det samme spørsmålet Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 Da tenker jeg på A64 3000 Lenke til kommentar
Noty Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Kjenner ikke spesielt mye til nf3 brikkesettet da min shuttle sn85g4 tok kvelden første dagen(hk). Byttet til asus k8v deluxe. Der kan jeg ikke finne pci\agp lock. Er godt mulig at noe av problemet med oc ligger der. Har noen gamle ting (skjermkort og hd) som taklet 153fsb på 133fsb brikke sett som jeg vurderer å teste når jeg får tid. Men det virker som om at alle athlon 64 brikkesett er litt umodne for tiden. Skal forsøke å klokke opp til 220x10 i allefall. Kommer tilbake med resultat av tester. Spec: CPU Hovedkort Ram Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Tipper (håper) nforce3 kortene som kommer letter litt på trykket, slik at vi får klokket litt på athlon64. nordichardware: The highest stable overclock we could achieve was 227MHz FSB. Any higher and Prime95 would report errors after about 45 minutes of the torture test. This is only 2MHz FSB less than we were able to get with the EPoX board which shows consistency with our chip between the K8T800 board and the nForce 3. At 227 FSB, it is safe to say that our CPU is what was holding us back from going further since adjusting voltages and memory dividers did not help. resten DrErling Lenke til kommentar
pskard Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Av det jeg har sett på nett skal de fleste nyere A64 stoppe på ca 2.4-2.5 GHz. Eller med andre ord opp 20-25%. Men, som du poengterer når en ofte ikke så langt og det skal etter sigende skyldes hovedkortene. Ofte kommer HyperTransport frem som det sorte får.. Vet ikke om mer kjøling vil hjelpe til. Ellers kan en sette ned hastigheten på HT til bare 600 MHz. Det burde hjelpe litt. Klarer du 2.4 GHz med A64 burde det til si en P4 på ca 3,85 GHz*. Klarer du 2.5 GHz burde det tilsvare P4 4.0 GHz * Meget teoretisk tall basert på følgende: P4 3.2 er +- like rask som A64 3000+. 3200 MHz / 2000 Mhz = 1,6. Eller med andre ord må det 1,6 MHz for hver MHz på en A64. Om vi øker antall MHz på A64 med 400 må vi ha ca 650 mer MHz på P4 for å holde samme forholdet. 3200 + 650 = 3850 MHz Lenke til kommentar
Noty Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Av det jeg har sett på nett skal de fleste nyere A64 stoppe på ca 2.4-2.5 GHz. Eller med andre ord opp 20-25%. Men, som du poengterer når en ofte ikke så langt og det skal etter sigende skyldes hovedkortene. Ofte kommer HyperTransport frem som det sorte får.. Vet ikke om mer kjøling vil hjelpe til. Ellers kan en sette ned hastigheten på HT til bare 600 MHz. Det burde hjelpe litt. Klarer du 2.4 GHz med A64 burde det til si en P4 på ca 3,85 GHz*. Klarer du 2.5 GHz burde det tilsvare P4 4.0 GHz * Meget teoretisk tall basert på følgende: P4 3.2 er +- like rask som A64 3000+. 3200 MHz / 2000 Mhz = 1,6. Eller med andre ord må det 1,6 MHz for hver MHz på en A64. Om vi øker antall MHz på A64 med 400 må vi ha ca 650 mer MHz på P4 for å holde samme forholdet. 3200 + 650 = 3850 MHz Trodde de fleste athlon 64 var nye jeg da Men skal bli artig å se om jeg klarer 240-250 fsb Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Snekker`n, hvorfor ikke vente til AMD FX kommer for fullt og ikke minst bedre HKèr med chipsett som er mer tilpasset til å takle kravene fra markeder/prismessig ? Når vi nærmer oss påsketiden så da tror jeg vi har mer kjøtt rundt om beinet... Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) Ser at hardwarebutikken har kommet med et Gigabyte K8NNXP 150nforce til 754 platformen,ikke mangen som har det inne.Nå er vell ikke Gigabyte kjent for å være veldig gode å klokke på.Tror jeg vil vente på Abit. Siden kt800 brikkesettene har pci/agp lås er det nok dette noe av grunnen til den lave klokken som er oppnåd.Jeg vet dog ikke om dette nforcekortet har agp/pci lås men det er vel ganske vanlig,og noen her kan sikkert informer om det. Jeg har også lyst å kjøpe meg et sett som jeg skal røyne meg ut på,men er avhengig av pci/agp lås.Nforce 3 kortene skal vistnok også ha lavere ytelse en kt800 brikkesettene. Endret 30. desember 2003 av guttorm Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Kjenner ikke spesielt mye til nf3 brikkesettet da min shuttle sn85g4 tok kvelden første dagen(hk).Byttet til asus k8v deluxe. Der kan jeg ikke finne pci\agp lock. Er godt mulig at noe av problemet med oc ligger der. Har noen gamle ting (skjermkort og hd) som taklet 153fsb på 133fsb brikke sett som jeg vurderer å teste når jeg får tid. Men det virker som om at alle athlon 64 brikkesett er litt umodne for tiden. Skal forsøke å klokke opp til 220x10 i allefall. Kommer tilbake med resultat av tester. Spec: CPU Hovedkort Ram tror ikke du kan låse pci\agp lock på asus k8v deluxe.. er hvis flere hk som ikke har dette... Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) Må innrømme at jeg syntes det er rart at du kommer med slik en post, du som er dette forumets overklokkingskonge, gøy å spille n00b?Du som er en av de her inne som er mest oppegående når det gjelder hardware, som bytter ut deler på maskinen like ofte som andre tar seg en dusj, du den ukrona oc kongen! Kommer du med: Hva er som gjør at A64 ikke klokker like mye som P4? Denne posten er ment som rein provokasjon. Tåpelig av en kar som deg. Stort sett alle som har litt "peil" vet at akkurat nå er det hk som begrenser overklokking av A64. Vi får se om det hjelper, personlig så tror jeg det kommer til å hjelpe noe, på langt nær så mye at den kan match intel, håper jeg tar skammelig feil. Det er lenge siden Amd var kongen av overklokking. Overklokking, intel-folkets siste halmstrå, ikke har dere 800fsb å skryte av, ikke HT å slå i bordet med, bare overklokkings egenskapene, godt dere har noe da!! Leve AMD!! Min 3d mark score, så du kan sammenligne med din. Denne posten er ikke ment for å provosere, synes bare det rart at disse spørsmålene kommer fra han. Godt nytt år, skål! Endret 31. desember 2003 av Lord_Linus Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 Må innrømme at jeg syntes det er rart at du kommer med slik en post, du som er dette forumets overklokkingskonge, gøy å spille n00b?Du som er en av de her inne som er mest oppegående når det gjelder hardware, som bytter ut deler på maskinen like ofte som andre tar seg en dusj, du den ukrona oc kongen! Kommer du med: Hva er som gjør at A64 ikke klokker like mye som P4? Denne posten er ment som rein provokasjon. Tåpelig av en kar som deg. Stort sett alle som har litt "peil" vet at akkurat nå er det hk som begrenser overklokking av A64. Vi får se om det hjelper, personlig så tror jeg det kommer til å hjelpe noe, på langt nær så mye at den kan match intel, håper jeg tar skammelig feil. Det er lenge siden Amd var kongen av overklokking. Overklokking, intel-folkets siste halmstrå, ikke har dere 800fsb å skryte av, ikke HT å slå i bordet med, bare overklokkings egenskapene, godt dere har noe da!! Leve AMD!! Min 3d mark score, så du kan sammenligne med din. Denne posten er ikke ment for å provosere, synes bare det rart at disse spørmålene kommer fra han. Godt nytt år, skål! Vel det var akkurat derfor jeg spurte for å få noen konkrete svar og ikke for å provosere, om jeg er konge eller ikke på overklokking har ingen betydning. Jeg har pint ut alt som er av P4 3,2 og ønsker og gå vidre dermed er neste steg A64 og denne har jeg ikke prøvd, dermed spør jeg og det må vel vere tillatt for meg også å stille spørsmål uten å bli annklaget nok en gang. Etter at A64 er prøvd er planen å prøve ut prescott osv ettervert som det kommer nye ting uansett hvem de kommer fra. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Vel det var akkurat derfor jeg spurte for å få noen konkrete svar og ikke for å provosere, om jeg er konge eller ikke på overklokking har ingen betydning. Slapp av Snekker`n. Går greit det. Du er ikke overklokkingskonge Spør og du vil få svar. Om enn dårlige, så ihvertfall svar. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Hvorfor stiller du da ikke bare et enkelt spørsmål f.eks; Hei folkens, noen som har erfaring med overklokkings egenskapene til en a64 cpu? Hvis den er dårlig hva kan det da være som hindrer den? Ikke; A64 klarer de ikke å klokke mer en 8-9%, dette tilsvarer at jeg hadde klokket min 3,2ghz opp til 3,5ghz.Min p4 klokker jeg opp til 4ghz, hvorfor klokker ikke a64 like bra? Hvis du visste at A64 ikke klarer å klokker mer en 8-9% over standard hastighet, burde du da ikke visst hva som stoppet den, for du har vel lest det et sted, det står nesten i alle testene man kan lese om a64, at siden dagens a64 hk'er ikke noen divider for pci/agp bushastigheten ei noen mulighet til å låse den, at dette mest sannsynlig er årsaken til at man ikke kan klokke a64 så langt med dagens hk. Og ja, synes du er oc-kongen her inne. Hvis du er i tønsberg en gang så stikk innom meg så skal du få krone og kake av meg! Endret 31. desember 2003 av Lord_Linus Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Det er lenge siden Amd var kongen av overklokking. Nja, det spørs nå hvilken religion du tilhører. Hvis du er min meningsfelle i mest for pengene religionen så er jo XP2500+ for tida en liten konge. I samme åndedrag må jeg få nevne XP1700+ som kom med tbred-b steppinger og gjorde 2,5Ghz+. Men, det finnes flere religioner: De kompromissløse Disse har for tida vapochill/prommie/pelt og pentium4, samt LianLi Servertower, et par BeQuiet 520W psu and the works. Men du har også de fryktede amd-whorene. De som uansett motargument mener at hvilken som helst amd er overklokkingskongen, og at det alltid var, er og vil bli sånn. Og på den andre siden av elva de like fryktede intel-whorene. De som uansett motargument mener at intel har overklokkingskongene, og at det alltid var, er og vil bli sånn. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Har jo det siste året hver innom intel leieren. Kjøpte meg i sommer Abit ic7-g og en 2.4c ghz, med det formålet å prøve å klokke litt mer enn det som var vanlig på en Xp cpu(hadde en xp2500+, klarte 2.2ghz!). Med intel riggen klarte jeg 3.4 ghz, prøvde aldri mer. Men er enig med deg i at det spørs med hvilke øyne man ser det hele med. Skal man ha mest for pengene så er jo Amd Xp 2500+ mest sannsynlig den cpu som gir mest for penga i dag. Husker også den xp 1700+ som du nevnte, husker til og steppingen på den JIUHB, hvis ikke jeg tar feil, holdt nesten på å bestille en slik fra Danmark. Er nok ikke med i den religionen du håpet. Liker å prøve nye ting, gjerne det som på markedet i morra, da jeg synes dette er spennende. Liker også sjekke hjemmesiden til MSI hver dag i håpet om nye bios til min k8t neo, som visstnok skal inneholde pci/agp divider, slik at jeg kan fortsette med klokkingen. Liker også ta på meg trusene til besta og bruke dem ute blant folk... Endret 31. desember 2003 av Lord_Linus Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Må innrømme at jeg syntes det er rart at du kommer med slik en post, du som er dette forumets overklokkingskonge, gøy å spille n00b?Du som er en av de her inne som er mest oppegående når det gjelder hardware, som bytter ut deler på maskinen like ofte som andre tar seg en dusj, du den ukrona oc kongen! Kommer du med: Hva er som gjør at A64 ikke klokker like mye som P4? Denne posten er ment som rein provokasjon. Tåpelig av en kar som deg. Stort sett alle som har litt "peil" vet at akkurat nå er det hk som begrenser overklokking av A64. Vi får se om det hjelper, personlig så tror jeg det kommer til å hjelpe noe, på langt nær så mye at den kan match intel, håper jeg tar skammelig feil. Det er lenge siden Amd var kongen av overklokking. Overklokking, intel-folkets siste halmstrå, ikke har dere 800fsb å skryte av, ikke HT å slå i bordet med, bare overklokkings egenskapene, godt dere har noe da!! Leve AMD!! Min 3d mark score, så du kan sammenligne med din. Denne posten er ikke ment for å provosere, synes bare det rart at disse spørmålene kommer fra han. Godt nytt år, skål! wtf satt deg på joysticken eller, makan til humørsyk da Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Hele siden.................... Jeg ser ingen varmeproblemer ved 2700 mhz belastning. Ikke vet jeg om den kan takes til 3000 mhz med normal kjøling...Men hvis..da har noen hver noe å strekke seg etter. Og ytelsen kan man titte på her....... :fun: Jada A64 uten FX skal gå alle mhz-gradene den, men det er ingen grunn til å tro at eplet faller langt fra stammen. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Denne var jo pen! Ser ut som om man får samme ytelsesøkning som ved fjerning av IHS på radeon9x00 og P4. nice. DrErling Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Vet jeg beveger meg ut på et farlig område her , men tar risken og prøver.jeg har tanker om å annskaffe meg en maskin til denne skal da ha A64 prosessor og når man sammenligner den med min som er en P4 3,2 yter egentlig disse omtrent likt, men jeg driver da med klokking og ser at A64 klarer de ikke å klokke mer en 8-9% dette vil da tilsi at jeg klokker min 3,2 til ca 3,5. Men jeg klarer å kjøre på 4,0 uten problemer, vil det da si at jeg ikke kann forvente like høy ytelse av en A64 klokket som en P4 3,2 klokket og hva er årsaken?? Ligger den i HK eller hva og om den ligger der når kann man forvente at det kommer HK som er istand til å klokke denne sikkelig? Så til sist vil jeg be om at dette ikke blir en kranglepost da dette er høyst reelle spørsmål og ikke en kranglepost om hvem som yter best. Ha et riktig Godt Nytt År. Det står litt om Athlon 64 overklokking her: http://www.lostcircuits.com/motherboard/a64_oc/2.shtml Se også denne tråden. Samt om overklokkingsegenskaper til noen Athlon 64 hovedkort her: http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...roundup_40.html Godt Nyttår! Endret 31. desember 2003 av snorreh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå