Mumriken Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 21 minutes ago, BadCat said: Er det bare jeg som ser på muligheter for I/O ved valg av hovedkort? Jeg skjønner at jeg er litt sær som har 3 kamera og 3 stream decker, to lydkort, capture-kort, miksebord, gamepads, eksterne SSD-er og diverse koblet til, men dere har vel også noe plugget i? Har dere kun tastatur og mus? Mus, keyboard, mic og dac. En veldig skjelden gang har jeg usb pinne evt ekstern hdd. Apex XII er overkill mtp bt/wifi 6/sata og andre ting jeg ikke bruker, men det kan heldigvis skrus av i bios 😆 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Da skjønner jeg at det går med et slikt kort. Jeg greide meg faktisk ganske mange år med et low end kort, men det var X99 HEDT så det hadde over gjennomsnittet med I/O selv om det var ett av de laveste i serien. Det er forresten salg på 10850K, men spørs om det er dårlig binning. https://www.dustinhome.no/product/5011189754/core-i9-10850k Den passer vel fint sammen med et slikt budsjetthovedkort. Lenke til kommentar
C64C Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 (endret) Grei read og latency på RAM? 16GB 4133c19 @ 4100c16 med i9-10900F. Stramme opp undertimings? Endret 19. april 2021 av C64C Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Er det noe hokus-pokus med å overklokke en 10900K? Har kjørt stock sålangt, men jeg la merke til at ved gjentatte Cinebench-tester så klokket den seg tydeligvis ned på egenhånd (Intel Thermal Velocity Boost 2.0 / 3.0?). Første runde, 100 % - temps på ~85°C på luft. Alle vifter på 100 %. Andre runde, 100 % / 85°C de første få sekundene før jeg hørte viftene gikk saktere og tempen sank til ~72°C og ble der. Så det er tydeligvis noe som foregår automatisk, hvilket er litt rart med mindre TjMax på 10900K er 90°C eller noe (OK; 100ºC). Er det en god ide å presse denne brikken konstant? Er ikke interessert i benchmark poengsummer, kun høyest mulig 24/7 ytelse. Driter i varme og strømtrekk. Har Asus Hero XII (kun med 1x 8-pin tilkoblet CPU) og Corsair HX1200. Jeg ser for meg 4,9 GHGz, gjerne 5,00 GHz hvis det går, all-core med Intel XTU på stock Volt. Med mindre det er en dårlig ide å en gang prøve (har ikke lyst til å rote for mye i BIOS). Angående BIOS, ser jeg har en ganske gammel versjon (0504 - ser f**n meg ut som den aller første som kom >-<), men har pr. nå ingen problemer som skulle tilsi behov for en BIOS oppdatering. Nyere BIOS-er lister heller ikke ting som synes relevante for meg. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 C64C skrev (2 timer siden): Grei read og latency på RAM? 16GB 4133c19 @ 4100c16 med i9-10900F. Stramme opp undertimings? Du har mye å hente på strammere subtimings ja. Her er en skriftlig guide som er god: https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/master/DDR4 OC Guide.md PaladinNO skrev (16 minutter siden): Er det noe hokus-pokus med å overklokke en 10900K? Har kjørt stock sålangt, men jeg la merke til at ved gjentatte Cinebench-tester så klokket den seg tydeligvis ned på egenhånd (Intel Thermal Velocity Boost 2.0 / 3.0?). Første runde, 100 % - temps på ~85°C på luft. Alle vifter på 100 %. Andre runde, 100 % / 85°C de første få sekundene før jeg hørte viftene gikk saktere og tempen sank til ~72°C og ble der. Så det er tydeligvis noe som foregår automatisk, hvilket er litt rart med mindre TjMax på 10900K er 90°C eller noe (OK; 100ºC). Er det en god ide å presse denne brikken konstant? Er ikke interessert i benchmark poengsummer, kun høyest mulig 24/7 ytelse. Driter i varme og strømtrekk. Har Asus Hero XII (kun med 1x 8-pin tilkoblet CPU) og Corsair HX1200. Jeg ser for meg 4,9 GHGz, gjerne 5,00 GHz hvis det går, all-core med Intel XTU på stock Volt. Med mindre det er en dårlig ide å en gang prøve (har ikke lyst til å rote for mye i BIOS). Høres ut som om du kjører på standard Intel-innstillinger. Aktiver ASUS Multicore enhancement, så får du ikke throttling etter 56 sekunder på 250W. 4.9 GHz all core er stock, og er ingen overklokk. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 N o r e n g skrev (1 time siden): 4.9 GHz all core er stock, og er ingen overklokk. Jeg vet, men jeg vet ikke om hastigheten holder seg der fast hele tiden (satte opp PC-en forrige helg, så er fortsatt i testfasen). Takker for tipset om Asus Multicore Enchancement - skal "apply some Google" på den. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 (endret) 10 hours ago, PaladinNO said: Er det noe hokus-pokus med å overklokke en 10900K? Nei, men en 10900K blir veldig varm når du overklokker den, og siden du har luftkjøling så er det ingen vits. Du tjener mer ytelse på å overklokke og tweake RAM brikkene. Kjør CPU stock (drit i Asus Multicore Enhancement), men endre på dette under Internal CPU Power Management i BIOS : CPU Core/Cache Current Limit Max - 255.75 (bare skriv 9999 og trykk Enter så kommer denne verdien selv) Long Duration Package Power Limit - her er stock 125W og representerer allcore load etter 56sec. Øk verdien til der kjølingen din stopper deg. La oss si 150W i første omgang. Kjør nyeste verson av Prime95 non-avx load i 30min med in-place 112K fft (AVX av) Package Power Time Window - Stock 56sec er helt greit Short Duration Package Power Limit : Stock 250W er helt greit her 10 hours ago, PaladinNO said: Angående BIOS, ser jeg har en ganske gammel versjon (0504 - ser f**n meg ut som den aller første som kom >-<), men har pr. nå ingen problemer som skulle tilsi behov for en BIOS oppdatering. Nyere BIOS-er lister heller ikke ting som synes relevante for meg. Asus forbedrer BIOS over stock BIOS da, så ville ha valgt en nyere enn den, men opp til deg. Endret 20. april 2021 av Betroz 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. april 2021 Forfatter Del Skrevet 20. april 2021 (endret) Ja nyere bioser til z590 har ytelsesforbedringer Nyeste Hero z590 bios 0706 https://drive.google.com/file/d/1K_ALdvRjhLCP3Iz0W8fXmODIiWN3MHSN/view Endret 20. april 2021 av Nizzen Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Thomas_H skrev (På 13.3.2021 den 22.59): haha, har den faktisk PS/2 tilkobling for mus/tastatur? trodde de sluttet med det for flere år siden. Er glad noen hovedkort fortsatt har dem, bruker fortsatt de idag selv etter noen 18 år 😅 (Eneste grunnen tho er at min andre g403 hero døde🙃) 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Betroz skrev (12 timer siden): Asus forbedrer BIOS over stock BIOS da, så ville ha valgt en nyere enn den, men opp til deg. Tviler ikke - "forbedring" innebærer som regel også bedre kraftutnyttelse (lavere strømtrekk, mindre varme etc.), men det gjør også toleransene mindre ved å gjøre mest mulig mer effektivt. Forventer ikke alle forstår hvorfor ikke alle skulle ville ha nettopp det, men...jeg foretrekker litt "sløsing" ved å ha mere å gå på. Samme grunn til at jeg ikke vil ha en Titanium-sertifisert PSU, men holder meg på Platinum. Jeg har ikke fakta til å støtte meg på her, men slik jeg ser det så er toleransene så små og slike krav stilt til komponentene at det er større sjanse for at noe går galt. Tilsvarende moderne biler - alle de kravene som er laget for lavere utslipp og bedre drivstofforbruk...alt på bekostning av dyrere biler og med mer som kan og vil gå i stykker. Men mange takk for detaljert info om hva som kan gjøres i BIOS! Må tilstå jeg ikke har hørt om halvparten av det du listet opp, men du har helt rett i at kjølingen min er omtrent på grensen allerede. Har en be quiet! Dark Rock 4, profesjonelt lakkert (i.e. ikke gjort det selv) med VW Hvit billakk, med Noctua NF-A12x15 / Corsair ML120 Pro i push / pull. Tror ikke det er så veldig mye å hente på OC-ing av akkurat min RAM - hvis jeg har forstått brikkene mine rett, så er de lav-middels kvalitet med fancy innpaking - Corsair Vengeance RGB PRO 3200 C16, 64 GB. Ser ikke bort fra at en BIOS oppdatering vil bli gjort etterhvert, men...nå vil jeg bare nyte PC-en en stund først. Oppgraderte fra 9700K til 10900K etter et drøyt år med følelsen om at noe ikke var som det skulle, og at dette var ikke PC-en jeg så for meg å ende opp med - jeg skulle kjøpt meg 10900K med en gang, for dette er virkelig den PC-en jeg ønsket meg! Lenke til kommentar
C64C Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 (endret) N o r e n g skrev (På 19.4.2021 den 12.31): Du har mye å hente på strammere subtimings ja. Her er en skriftlig guide som er god: https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/master/DDR4 OC Guide.md Takk! Fikk en liten forbedring: Read 56357 til 58575 mb/s. Latency 45,5 til 44,2 ns. Ikke de beste brikkene, mer value-RAM dette. tRFC bråstopper på 520 fra 700 feks. Booter ikke på 500 engang. Alle tXXXX_dg/sg timinger ned 1-2 punkter. tFAW ned noen punkter osv. Endret 20. april 2021 av C64C Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 Irriterer meg over at Asus ikke kan skrive skikkelige release notes om hva de fixet i sine BIOS'er! Som for nyeste 2103 BIOS for Apex kortet : "-The latest UEFI BIOS updates enable Intel ABT for 11th Gen Intel Core i9-11900K and i9-11900KF processors." Dere som har testet den, funker den greit? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 Betroz skrev (2 timer siden): Irriterer meg over at Asus ikke kan skrive skikkelige release notes om hva de fixet i sine BIOS'er! Nettopp grunnen til at jeg ikke ønsker å oppdatere min BIOS som vi snakket om lengre opp på siden. Asus sier de har fikset slik og fikset sånn, men overhode ingen detaljer om hva som faktisk er gjort. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 Just now, PaladinNO said: Nettopp grunnen til at jeg ikke ønsker å oppdatere min BIOS som vi snakket om lengre opp på siden. Asus sier de har fikset slik og fikset sånn, men overhode ingen detaljer om hva som faktisk er gjort. Jo, men det er forskjell om du har BIOS fra fabrikk eller litt nyere da. Jeg har 0901 BIOS til mitt Apex kort og den funker bra. Nye BIOS'er kommer noen ganger med andre firmware oppdateringer til hovedkortet som kan være kjekt å få med seg også, som ny ME. Forbedringer i forhold til RAM f.eks også. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 C64C skrev (På 21.4.2021 den 0.21): Takk! Fikk en liten forbedring: Read 56357 til 58575 mb/s. Latency 45,5 til 44,2 ns. Ikke de beste brikkene, mer value-RAM dette. tRFC bråstopper på 520 fra 700 feks. Booter ikke på 500 engang. Alle tXXXX_dg/sg timinger ned 1-2 punkter. tFAW ned noen punkter osv. Hynix C\D eller Micron E\B? Begge disse sliter med tRFC, men du kan til en viss grad kompensere med å kjøre andre timings lavt som trrds og trrdl på 4 og tfaw på 16, det bruker å funke. twtrl og twtrs på 4 og 8 funker ofte, på micron går noen ganger 3 og 6. tWR kan ofte kjøre på 10 eller 12, husk å kjøre tRTP på halvparten av tWR. Alle disse er lite avhengige av spenning og påvirkes også lite av hastighet, men er binninga dårlig kan du slite med det både på 3200 og 4000. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 (endret) Betroz skrev (1 time siden): Jo, men det er forskjell om du har BIOS fra fabrikk eller litt nyere da. En ting som står spesifisert og som jeg har lyst til å prøve er Resizable bar, som kom med den nest siste / tredje siste BIOS-en. Må få tatt noen bilder av vifteoppsettet mitt før jeg setter igang, for det var en del mer træl med å få det til å virke som ønsket på Asus XII Hero-kortet sammenliknet med forrige Asrock TaiChi Z390. EDIT: Det er ganske nøyaktig ett år siden første BIOS kom (den jeg har) og den nyeste. Endret 30. april 2021 av PaladinNO Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 25. august 2021 Del Skrevet 25. august 2021 Jeg er for første gang interessert i å faktisk kjøpe en all-in-one kjøler til min 10900K. Har pr. idag en Be Quiet Dark Rock 4 med vifter i push / pull, og jeg synes ikke det er tilstrekkelig når CPU-en virkelig drar i vei over lengre tid. CPU-en er heller ikke overklokket, så jeg er nysgjerrig på det virkelige potensialet til en 10900K. Kjøleren er fortsatt noe frem i tid (trenger et nytt kabinett først - har egentlig sett meg ut Be Quiet Silent Base 802 White TG), men jeg lurer på om noen har noen erfaringer med en av disse kjølerne (eller en av de mindre variantene)? Lurer på pumpestøy, levetid og evt. kjente feil eller problemer. - Corsair iCUE H150i ELITE CAPELLIX - Lian Li GALAHAD AIO 360 - ASUS ROG STRIX LC 360 Radiatoren skal i toppen av kabinettet, kabinettet vil være opp fra gulvet, og det hele skal forhåpentligvis ikke røres de nærmeste 5 årene. Ønsker en 360 mm radiator i hvitt. Tenker å bytte ut viftene med 6x Corsair ML120 Pro i en push / pull konfigurasjon (jeg vet det ikke kjøler bedre, det er bare fordi jeg har lyst - hvis det er plass til det). Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. august 2021 Del Skrevet 25. august 2021 12 minutes ago, PaladinNO said: Ønsker en 360 mm radiator i hvitt. Den er ikke hvit, men anbefales : Arctic Liquid Freezer II 360 https://prisguiden.no/produkt/arctic-liquid-freezer-ii-360-461926 Det som er bra med den er at du slipper RGB crapware ala Corsair iCue. Du styrer den fra BIOS. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 25. august 2021 Del Skrevet 25. august 2021 Betroz skrev (8 minutter siden): Det som er bra med den er at du slipper RGB crapware ala Corsair iCue. Du styrer den fra BIOS. Det er derfor viftene skal byttes ut - har RGB på RAM-en (Vengeance RGB Pro) og det er akkurat passe med unicorn vomit for meg. Pluss, som du påpeker, crapware ala iCue (og Asus Armoury Crate, som jeg allerede plages med, selv etter avinstallering) ønskes ikke inn på maskinen. BIOS-kontroll er et pluss. Hvordan jeg styrer pumpen er også en ting jeg har lurt på - aner ikke om en slik AiO-pumpe vanligvis også varierer på hastigheten, men jeg ser for meg å sette den statisk basert på støy (hvis pumpestøy er et tema - også noe som er ukjent for meg). Angående kontroll så har jeg også sett for meg å installere software etter behov lage en profil etter ønske, og så fjerner programvaren igjen (gitt at maskinvaren lagrer profilen og husker innstillingen ved restart av systemet). Svart radiator er egentlig uønsket (med mindre den kan lakkeres), da den vil være synlig ihvertfall fra toppen av kabinettet. Er fortsatt i planleggingsfasen hva en AiO angår, så jeg kommer til å skissere opp kjøleren før kjøp. Hadde egentlig sett meg ut Corsair H150i Capellix - liker ikke RGB-en på pumpen, men jeg kjenner viftene på den modellen (ML120 Pro RGB PWM), og de kan selges igjen for en greit sum, inkludert Commander Core (Pro?)-enheten som følger med. Overhodet ikke interessert i RGB-aspektet med kjøleren. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. august 2021 Del Skrevet 25. august 2021 3 minutes ago, PaladinNO said: BIOS-kontroll er et pluss. Hvordan jeg styrer pumpen er også en ting jeg har lurt på På Arctic kjøleren er viftene og pumpa styrt med samme 4-pin vifte kontakt som du kobler til hovedkortet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå