hekomo Skrevet 3. mai 2020 Del Skrevet 3. mai 2020 0laf skrev (2 timer siden): I 2017, ikke for ti år siden, når Jon fremdeles var involvert i selskapet, da var markedsandel på rundt 2%. Utvikleren av CSS, nedlastbare skrifttyper og en hel del annet, samt den som startet uviklingen av Operas mobile nettlesere, var ikke utvikler? Jeg har ikke hevdet at han er en "nobody", jeg har hevdet at Geir Ivarsøy var hovedutvikleren av Opera, Jon ledet selskapet, Wium Lie var den som gjorde de største bidragene til WWW. Jon må jo gjøre akkurat hva han vil for meg, jeg kommenterer en artikkel som omhandler at han skal bygge en ny nettleser, å min personlige oppfatning er at det kanskje er på tide å finne på noe annet, det må da være mye annet han kan utvikle som det er større behov for, en enda en nettleser (nesten) ingen vil bruke? Nei, den høyeste markedsandelen nådde nok Opera da JvT fortsatt ledet selskapet. Wium Lie er ikke programmerer. Han står bak CSS, men CSS er en spesifikasjon. Han startet ikke utviklingen av koden på Operas mobile nettleser, men var involvert i utviklingen på teknologisiden. Det var altså under JvTs ledelse at Opera som selskap gjorde store bidrag til både nettlesere og WWW. Det er langt flere enn bare Ivarsøy og Wium Lie som har bidratt til internasjonale webstandarder og uformingen av nettlesere. Hvorfor er du så opptatt av å fortelle andre hva de skal drive med? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 3. mai 2020 Del Skrevet 3. mai 2020 hekomo skrev (4 minutter siden): Hvorfor er du så opptatt av å fortelle andre hva de skal drive med? Hmm, har man ikke forstått poenget med et diskusjonsforum og kommentarer til artikler, og ei heller leser hva andre skriver, så er det vel kanskje fånyttes. 0laf skrev (2 timer siden): Jon må jo gjøre akkurat hva han vil for meg, jeg kommenterer en artikkel som omhandler at han skal bygge en ny nettleser, å min personlige oppfatning er at det kanskje er på tide å finne på noe annet, det må da være mye annet han kan utvikle som det er større behov for, en enda en nettleser (nesten) ingen vil bruke? 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. mai 2020 Del Skrevet 3. mai 2020 > Han må selvfølgelig få bruke pengene sine på akkurat hva han vil, Pengene den døde hesten galopperte inn i bøtter og spann, tydeligvis? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. mai 2020 Del Skrevet 3. mai 2020 qualbeen skrev (22 timer siden): De var også først ute med mouse guestures, Ikke å forglemme face-gestures ... https://dev.opera.com/blog/introducing-opera-face-gestures/ Lenke til kommentar
0laf Skrevet 3. mai 2020 Del Skrevet 3. mai 2020 quantum skrev (2 timer siden): > Han må selvfølgelig få bruke pengene sine på akkurat hva han vil, Pengene den døde hesten galopperte inn i bøtter og spann, tydeligvis? Selv marginale nettlesere kan tjene store penger med de rette avtalene med Google. De andre nettleserne, inkludert Firefox og Opera, lever nærmest 100% på Google-penger, Vivaldi dro vel inn borti 10 mill. i fjor fra Google, men har så langt gått med 140 millioner i underskudd siden oppstarten, av Jons egne penger. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 3. mai 2020 Del Skrevet 3. mai 2020 quantum skrev (3 timer siden): Ikke å forglemme face-gestures ... https://dev.opera.com/blog/introducing-opera-face-gestures/ Haha, morsomt! ? Kanskje dette blir det neste store?! Mye bra har uansett kommet fra denne lille myggen. Eneste måte for de å overleve på, var ved å tenke litt utenfor boksen. Tilby løsninger de store og trege selskapene bruker måneder og år på å implementere. Nytenkning kommer ikke fra selskapet som sitter trygt med 90% av brukerne. Oh no! Det er (nesten) alltid de små utfordrerne som tør å eksperimentere – prøve og feile. Spoiler Til de som nå sitter og gestikulerer noe voldsomt; dobbeltsjekk publiseringsdato på den artikkelen. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 0laf skrev (18 timer siden): Selv marginale nettlesere kan tjene store penger med de rette avtalene med Google. De andre nettleserne, inkludert Firefox og Opera, lever nærmest 100% på Google-penger, Vivaldi dro vel inn borti 10 mill. i fjor fra Google, men har så langt gått med 140 millioner i underskudd siden oppstarten, av Jons egne penger. Ja, montro hvor de 140 millionene kom fra i utgangspunktet? 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 quantum skrev (1 time siden): Ja, montro hvor de 140 millionene kom fra i utgangspunktet? Fra Google, gjennom Opera, ville jeg tippe, samt Jons investeringer på Island, som har hatt en stor valutaoppsving. 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 0laf skrev (På 4.5.2020 den 18.57): Fra Google, gjennom Opera, ville jeg tippe, samt Jons investeringer på Island, som har hatt en stor valutaoppsving. Så hvis du da transformerer problemstillingen fra hestemetrafor til ku-metafor, hvorfor skyte kua som fortsatt kan melkes. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 (endret) quantum skrev (5 timer siden): Så hvis du da transformerer problemstillingen fra hestemetrafor til ku-metafor, hvorfor skyte kua som fortsatt kan melkes. Får man det til, er det åpenbart gode penger å tjene, Google betaler bra for integrert søk i ymse nettlesere, men Vivaldi har med sin marginale markedsandeler kun gått med store underskudd, så det ser ikke ut til å være stort med melk å hente der. Endret 6. mai 2020 av 0laf 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 0laf skrev (På 6.5.2020 den 17.58): Får man det til, er det åpenbart gode penger å tjene, Google betaler bra for integrert søk i ymse nettlesere, men Vivaldi har med sin marginale markedsandeler kun gått med store underskudd, så det ser ikke ut til å være stort med melk å hente der. Vel, det må ha vært et eller annet å tjene penger på ved hjelp av marginale browsere, om det ikke er det nå, ellers hadde Vivaldi vært borte. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 Nettlesere skal ikke ha konkurranse. Det skal bare finnes en. Håper Chrome blir default på alle enheter. Så slipper man å styre med å lage noe som er tilpasset alle nettlesere. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 djgudleif skrev (5 timer siden): Nettlesere skal ikke ha konkurranse. Det skal bare finnes en. Håper Chrome blir default på alle enheter. Så slipper man å styre med å lage noe som er tilpasset alle nettlesere. Den dagen alle andre legger ned, blir det fullstendig stopp på all innovasjon. Hadde det ikke vært for konkurranse på 2000-tallet, hadde vi fortsatt holdt på med tabeller og inline styling I IE6/IE7-regler. Glem moderne CSS med bl.a. mulighet for å gjøre beregninger, eller mer enn 256 fargekombinasjoner ?. Strømming av video hadde forsatt blitt gjort gjennom Java- og Flash-applets. Og mobiltelefoner hadde neppe fungert like godt på web som i dag. Konkurransen om å skape best brukeropplevelse, mest innovasjon, og å best støtte nye ideer og standarder er viktig! Jeg håper aldri Chrome (eller andre) blir de facto standard! Baksidene er alt for store! I tillegg husker vi da vel fortsatt historien rundt IE så alt alt for godt? Eller har det allerede gått i glemmeboken? Det er stor enighet i at markedsposisjon til IE satte utviklingen til webben flere år tilbake. Ingen innovasjon å skryte av, og designerne måtte lage (minst) to ulike sider hele tiden. (En lavere markedsandel hadde tvunget Microsoft til å oppdatere seg. Men de satt på rundt 95%, og brydde seg ikke stort over alle ulempene de forårsaket) Lenke til kommentar
0laf Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 (endret) qualbeen skrev (11 minutter siden): I tillegg husker vi da vel fortsatt historien rundt IE så alt alt for godt? Eller har det allerede gått i glemmeboken? Det er stor enighet i at markedsposisjon til IE satte utviklingen til webben flere år tilbake. Men nettleseren som Internet Explorer konkurrerte ut, Netscape Navigator, var jo helt elendig. Internet Explorer var faktisk helt fantastisk når den først kom ut, og gratis, i en tid hvor nettlesere faktisk kostet penger. Man ser ut til å glemme at Microsoft faktisk sto bak noen svært store fremskritt innen web i gamle dager, blant annet at nettlesere ble gratis. Netscape ble jo til Mozilla etter en "omstrukturering", å stiftelsen Mozilla er i dag ansvarlig for flere av standardene, blant annet ecma. Det er nok likevel ingen nettleser som har innovert mer Chrome, eller mer korrekt Chromium, som tross alt brukes av "alle" nettlesere i dag uansett, og er åpen kildekode, så dersom alle blir Chromium-basert, noe som er på god vei, så får vi jo uansett samme standarden i alle nettlesere å slipper stress med marginale møkka-nettlesere som ting ikke funker i. Endret 13. mai 2020 av 0laf Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13. mai 2020 Del Skrevet 13. mai 2020 Ja, både Microsoft, Apple, Google, Mozilla m.fl. har bidratt med svært viktige ting til hvordan dagens nettlesere og web fungerer. Det er hele poenget mitt: vi trenger at disse selskapene (og gjerne andre) fortsetter å innovere og forbedre. Hvis ikke stagnerer vi! For å sikre stadig innovasjon og utvikling, er nok en av de beste strategiene å unngå fullstendig markeddominans og monopol fra en aktør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå