Complexity Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Just now, Marzo said: Ikke hvis man må kjøre forbi laderen og tilbake for å ha riktig soc Man kjører jo bare til neste lader. Ikke vits å lade for tidlig. På denne ruten jeg plotta inn tidligere trenger jeg å stå i 25 minutter på en 120kW lader i Stjørdal. Mulig man får det ned til 15 minutter med 250kW f.eks. 1 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Marzo skrev (2 minutter siden): Ikke hvis man må kjøre forbi laderen og tilbake for å ha riktig soc I alle dager! Teslabjørn gjør jo dette fordi han tester. Det er jo ikke noe man gjør reelt 2 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 3 minutes ago, bshagen said: Jeg tar med ladefarten da jeg forteller deg hvordan det fungerer i praksis. Det er en kjennsgjerning at man lader best på lav SOC, og at man burde tenke på det når man er på langtur. Da gjør man kjerne en liten utregning på ladefart over ladetid = faktisk reisetid. Hvis jeg bruker en halv kalori i planleggingen av den reise tur/retur Trondheim, så ville jeg kanskje stoppet ladingen på 60% og da holdt SOC på et slik nivå at ladingen var optimal hver gang. Dermed blir 250kW kjappere fordi jeg kan utnytte korte men hyppige stopp vs lange og få. Dette ordner navigasjonen for deg, i Tesla sitt tilfelle - samt setter i gang (om nødvendig) forvarming før hver stopp. Det fungerer faktisk helt ypperlig, og kommer til å bli bedre og bedre etterhvert Jeg er fullt klar over at Tesla krever lav soc for høy effekt og at de har laget hjelpemidler for å gjøre den ulempen så liten som mulig er veldig bra. Men man må fortsatt bruke lupe for å lete etter tilfellene hvor Tesla har et fortrinn med 250kw vs ladere med 200kw... 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 5 minutes ago, Complexity said: Man kjører jo bare til neste lader. Ikke vits å lade for tidlig. På denne ruten jeg plotta inn tidligere trenger jeg å stå i 25 minutter på en 120kW lader i Stjørdal. Mulig man får det ned til 15 minutter med 250kW f.eks. Eller 14 minutter med en 200kw 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Hva er det du diskuterer egentlig? 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 5 minutes ago, bshagen said: I alle dager! Teslabjørn gjør jo dette fordi han tester. Det er jo ikke noe man gjør reelt Nei akkurat!? Derfor jeg påpeker at Tesla ikke er noe bedre for ingen kommer til å gjøre det. Bortsett fra når det skal tas bilde av og legges ut på forum. Så kommer konspirasjonene om at Tesla lader overlegent raskere en alle andre biler på markedet... så har vi ballen rullende igjen 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 1 minute ago, bshagen said: Hva er det du diskuterer egentlig? At Tesla er så mye bedre for de har 250kw ladere.. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) Marzo skrev (16 minutter siden): At Tesla er så mye bedre for de har 250kw ladere.. Tesla er bedre (om det kan brukes) fordi selve nettverket er bedre. At 250kW kommer rullenede vil jo bare forsterke dette faktumet EDIT: Vil også legge til at med en bedre nettverk (med kortere avstand mellom punktene og flere plasser per punkt) så vil man uansett kunne lade fortere og mer effektivt i tillegg til at man har bedre muligheter til å faktisk nå de stedene man vil - så fort man kan Endret 5. mai 2020 av bshagen 2 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 On 5/4/2020 at 3:24 PM, uname -l said: Den har nå solgt over 3 ganger mer enn Model S her i Norge hittil i år til tross for at den er dyr. Kan jo ha med at Porsche lager kvalitetsbiler og at alle som har testet den sier den er i en annen divisjon enn Model S. Nå har det også kommet versjoner med startpris omtrent som Model S. Det er jo ei fullstendig useriøs samanlikning. Taycan er nesten akkurat like stor som Model 3, og ikkje i nærleiken av Model S. Taycan har 15% større bagasjerom og Model 3 har eit sete meir enn Taycan. Model S er mykje større enn Taycan. Dersom Taycan er eit forsøk på å lage ein konkurrent til Model S har Porsche mislukkast totalt. Det må du vere samd i. Dei har lagd ein konkurrent til Model 3. Model 3 har seld fem gonger meir enn Porsche Taycan hittil i år. Det kan jo ha med at Tesla lagar kvalitetsbilar og at alle som har testa Model 3 seier at han er i ein annan divisjon enn Taycan. Samt at Model 3 er billigare, fordi Tesla har skjønt at dei klarer seg utan turbo i ein elbil. On 5/4/2020 at 3:24 PM, uname -l said: Ladehastigheten på Taycan er langt høyere enn på Model S og med omtrent lik rekkevidde på motorvei så er Taycan langt mer egnet. Dersom alt du brukar ein bil til er å køyre på motorveg i område som faktisk er utbygd med ladarar som kan levere høg nok spenning til at Taycan kan lade raskt, er det sikkert rett. Eit betre alternativ vil sjølvsagt vere Model 3, som òg har plass til det siste familiemedlemmet og ladar raskare frå eit mykje betre utbygd ladenettverk. Medan Taycan får 856 km rekkjevidde i timen på 0-50%, får Model 3 905 kilometer i timen. On 5/4/2020 at 3:24 PM, uname -l said: Og det er før man tar i betrakning den anti-eksplosjons-oppdateringen som Model S fikk med redusert kapasitet og elendig ladekurve som resultat. Javel? Min Model S frå 2014 har nok fått den oppdateringa, men eg har ikkje sett noko til redusert kapasitet eller elendig ladekurve. Tvert imot var eg oppe i 127 kW på ein superladar i vinterferien, som er 11 kW meir enn eg har sett på nokon superladar før. Ei endring til det betre for min del, med andre ord. On 5/4/2020 at 3:24 PM, uname -l said: Så basert på at Tesla har ikke-eksisterende kvalitetskontroll så konkluderer du med at Porsche og andre lyver om sin? Nei, tvert imot lyg du når du påstår at Tesla har ikkje-eksisterande kvalitetskontroll. On 5/4/2020 at 3:24 PM, uname -l said: Dette er like intelligent som å si at Tesla har kopiert alle andre siden Teslaer også har 4 hjul og ratt. Du tek ikkje poenget, men eg ser den. Jadå, Columbus kopierte alle andre, for han reiste med skip. Difor var det ingenting spesielt med det Columbus gjorde. Du ville vore blant dei som meinte at Columbus ikkje hadde gjort noko spesielt i 1492. Berre det faktum at Porsche og mange andre jobbar iherdig med å lage elbilar som kan konkurrere med Model 3 er jo ein indikasjon på at Tesla har funne på noko lurt som ingen andre hadde gjort før. On 5/4/2020 at 3:24 PM, uname -l said: Å si at Autopillot er sikrere er basert på null kunnskap om statistikk. Man sammenligner motorveikjøring med ny bil som i utgangspunktet har lav ulykkesfrekvens med all mulig annen kjøring. Men fansen har vel aldri brydd seg med å gå noe dypere enn overskrifter utarbeidet av Musks propagandaministrerium. Eg samanlinkar køyring med autopilot i 2018 eit år sidan med køyring på autopilot i 2019. Sjølv om autopilot sikkert vert meir brukt på motorveg enn andre stader, trur eg ikkje det er ei stor endring frå før til no på kvar folk brukar autopilot. I neste statistikkoppdatering vil det nok vere meir bykøyring med pga lyskryss-funksjonaliteten. On 5/4/2020 at 3:24 PM, uname -l said: Tesla's own numbers show Autopilot has higher crash rate than human drivers Det eneste forspranget Tesla har på selvkjøring er deres villighet til å utsette sine kunder og medtrafikanter for risiko. Den statistikken stammar frå tida med MobilEye. Tesla har som sagt forbetra den statistikken kraftig med sin eigen teknologi. 2 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 8 minutes ago, Sturle S said: Det kan jo ha med at Tesla lagar kvalitetsbilar og at alle som har testa Model 3 seier at han er i ein annan divisjon enn Taycan Noen og enhver kan nok se at Musk-brillene er vel tykke her 6 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) 26 minutes ago, Marzo said: Eller 14 minutter med en 200kw Eller så må du slenge på ett par timer med en hvilken som helst annen elbil fra et annet merke. Endret 5. mai 2020 av Complexity 3 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 bshagen skrev (50 minutter siden): Det fungerer faktisk helt ypperlig, og kommer til å bli bedre og bedre etterhvert Jøss! Det fungerer helt perfekt, og blir enda bedre med oppdateringene som kommer! Tesla er helt utrolig. Bedre enn best! Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 1 hour ago, Marzo said: Jeg er fullt klar over at Tesla alle elbiler krever lav soc for høy effekt Fiksa setninga for deg. Det kjem av at bilane har batteri. Batteri tek skade av å lade med høg effekt ved høg soc. 1 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) 1 hour ago, kremt said: Noen og enhver kan nok se at Musk-brillene er vel tykke her Eg kopierte forklaringa til uname -l på at Taycan sel betre enn Model S. Model S er ein mykje større bil og ikkje samanliknbar, so det er nok mange fleire grunnar til at salet er ulikt. Model 3 og Taycan er derimot ganske like store. Då er vel denne forklaringa er vel meir logisk på Model 3 vs Taycan enn Model S vs Taycan, eller? Endret 5. mai 2020 av Sturle S 1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) 11 minutes ago, Sturle S said: Eg kopierte forklaringa til uname -l på at Taycan sel betre enn Model S. Model S er ein mykje større bil og ikkje samanliknbar, so det er nok mange fleire grunnar til at salet er ulikt. Model 3 og Taycan er derimot ganske like store. Då er vel denne forklaringa er vel meir logisk på Model 3 vs Taycan enn Model S vs Taycan, eller? Bare at man får 3-4 Model 3 til prisen av en Taycan med litt utstyr. Nå må Tesla knø ut nye Roadster snart så man kan se hva de får til om de prøver. Blir teit å sammenligne en ny bil mot gamle Model S, iallefall intill de oppgraderer den på noe vis. Endret 5. mai 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) Sturle S skrev (1 time siden): I neste statistikkoppdatering vil det nok vere meir bykøyring med pga lyskryss-funksjonaliteten. Her har noen fått oppleve den: FSD NAV dangerous after recent update Kort fortalt. Han kjørte på motorvei, men siden en kryssende vei under hadde trafikklys så trodde Tesla-bilen at den kjørte der og bestemte seg for å bråbremse. To spørsmål popper umiddelbart opp. Hvor elendig er man til å programmere om man klarer å misforstå hvilken vei man kjører på? Jeg vet det er massiv hjerneflukt fra Tesla, men dette er jo feil på ungdomsskolenivå. Og ikke bare det, feilen har vært kjent i flere år. Det andre spørsmålet er hva slags komplett psykopat som med vitende og vilje distribuerer denne livsfarlige feilen til 2,5 tonns drapsmaskiner. Er det fordi man har backingen til millioner av fanboys som står klare til å forsvare elendigheten samma hva? Sturle S skrev (1 time siden): Difor var det ingenting spesielt med det Columbus gjorde. Du ville vore blant dei som meinte at Columbus ikkje hadde gjort noko spesielt i 1492. Må være peak Musk-tilbedelse når det å sette opp lader for noe som må lades opp, sammenlignes med oppdagelsen av Amerika. Endret 5. mai 2020 av uname -l 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 failern skrev (1 time siden): Jøss! Det fungerer helt perfekt, og blir enda bedre med oppdateringene som kommer! Tesla er helt utrolig. Bedre enn best! Har du noe konkret rundt ladenettverket til Tesla du ønsker å utsette noe på? Sånn i forhold til resten? Ikke det, nei .. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 bshagen skrev (8 minutter siden): Har du noe konkret rundt ladenettverket til Tesla du ønsker å utsette noe på? Sånn i forhold til resten? Ikke det, nei .. Neida, slapp av. Jeg bare påpekte den noe uheldige formuleringen din. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) failern skrev (8 minutter siden): Neida, slapp av. Jeg bare påpekte den noe uheldige formuleringen din. Ok (?) Endret 5. mai 2020 av bshagen 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Sturle S skrev (1 time siden): Eg kopierte forklaringa til uname -l på at Taycan sel betre enn Model S. Model S er ein mykje større bil og ikkje samanliknbar, so det er nok mange fleire grunnar til at salet er ulikt. Model 3 og Taycan er derimot ganske like store. Då er vel denne forklaringa er vel meir logisk på Model 3 vs Taycan enn Model S vs Taycan, eller? Men tesla y og mustang mk e er heilt ulike biltyper? Teslabrillene må være spesielle. Taycan og model 3 lr har forbausende lik rekkevidde ved autobahn hastighet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå