Gå til innhold

Tesla i pluss for tredje kvartal på rad


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, oophus3do said:

Du får finne frem til sitatet du prater om, for ja - det er forvirrende når du sier noe jeg ikke har sagt. 

Alt det jeg har snakket om omhandler 4,2V og absolutt 100% SoC. Så lenge muligheten er der til å lade batterier til de nivåene, så vil det logisk nok være større sjanse for lithium-plating og dendritter i en Tesla bilflåte enn i røkla. 

Sikter ikke til deg, sikter bare generelt til diskusjonen i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, MrMarbles said:

Navigasjonen vil jo tilpasse seg etter forbruket ditt om du har henger? Har aldri opplevd at navigasjonen setter opp turen til at du skal komme fram med 2% igjen på batteriet. Kan selvfølgelig være annerledes på Model 3, men tviler. 

100kW for å toppe opp batteriet, er uansett ikke verst. Hvorfor kan man heller ikke bare lade på hytta istedet?

Det du snakker om her, er avvik. Ting som kan skje. Men om man bruker bilen som tiltenkt, så møter man ikke noe særlig på disse. De fleste som kjører Model 3 i Norge i dag, er nok vant med 120-145kW fra superchargers, da pr  i dag bare er 1-2 V3 SuperChargers. Tror ikke det er noen som har solgt sin Model 3 fordi de ikke kunne lade på 250kW.

Navigasjonen gjør det, men avstanden til laderene tilpasser seg ikke :)

Det blir uansett flisespikkeri. Poenget var at selv om Tesla nå markedsfører 250KW for Model 3 så er det ytterst få tilfeller man kan oppnå dette. For en lengre syklus er det faktisk mindre effekt som er kjappere.

Jeg tror heller ikke noen har solgt bilen sin for det, bilen er fremdeles god. Men det er flere som legger ut skuffelsen i gruppene over lavere effekt enn lovet. (den er fremdeles god, bare ikke så god som Tesla sa).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (20 timer siden):

Ja, det kalles tracking.. Det er mange metoder for det, og en av dem er analyse/scanning av pixler i samarbeid med et datasett for objekter. En annen en er å analysere 2-3 frames etter hverandre for bekreftelse og redundancy gjennom å måle pixel-forskjeller i bevegelse. Pixler som representerer kanten på en bil mot pixler som representerer himmelen og er blå vil flytte på seg kjappere enn tilsvarende situasjon for en bil 10 meter bak. Dermed kan du kalkulere ut et coordinatsystem med mange nok datapunkter derifra. 

Når du har identifisert et objekt, så bruker man gjerne parallax kalkulasjoner for å beregne avstanden til den, slik at man får plassert det i et koordinatsystem som har sitt utgangspunkt fra bilen selv. Derifra vet man f.eks høyden og bredden på objektet. Har du Lidar så får du avstanden like kjapt som du finner ut av hva det er dog om rekkevidden eller FOV til Radaren er utenfor. 

Alle "følger med" i sanntid. Du er gal om du mener Tesla er den eneste som gjør dette. 

Slutt å skap deg! Alle vet hva data er, men du må definere hvordan det brukes. Alle samler inn data fra bilene som har utstyret der ute, det er ikke noe som er spesifikt Tesla. Forskjellene som må diskuteres er fremgangsmåten i hvordan det samles inn og hva man gjør med det etterpå. 

Det å sende ut forespørsel til flåten om å ta bilder av skilt er en type fremgangsmåte. Forskjellen er at Waymo og Mobileye i tillegg utnytter captcha teknologien for samme formål. Fordelen der er som sagt at det er vi som gjør jobben med å identifisere hva som er hva fremfor ansatte på kontoret som vil bruke ekstremt mye lengre tid per mengde datasett som man får til gjennom Captcha. 

De går jo inn i et samarbeid med produsenten fordi produsenten ønsker level 2 og level 2+ funksjonalitet? De trenger ikke spørre produsenten om å hente data i ettertid, da det allerede er avtalt at er i orden. 

Mens Tesla har rundt 1 million biler på veiene, så har altså Mobileye 17 millioner systemer ute på veiene som de kan hente informasjon fra. Hele Europa's nettverk av veier med fartsgrense over 60km/t er allerede kartlagt, og mappet. USA er ferdig om 6 måneder. 

Jeg har sett den, selvfølgelig. Jeg følger nemlig med på teknologien på generell basis og er interessert i alle fremgangsmåter. Mens du er såpass innsnevret til å kun vite om Tesla, som jo forklarer hullene du har i dette. 

Vel, jeg påpekte at Tesla driver med tracking og kalkulerer sannsynlighet for at ulike scenarier kan inntreffe.

Og igjen, når det gjelder data, så henter ikke Mobileye inn samme data som Tesla. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal måtte gjenta dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Vel, jeg påpekte at Tesla driver med tracking og kalkulerer sannsynlighet for at ulike scenarier kan inntreffe.

Leser du aldri det du svarer til? Dette er jo kritikken jeg sikter mot når du ser på tracking-data fra Tesla. Det er lite interpoleeing og smarte løsninger innenfor dette. En liten varebil er nok til at bilen mister oversikt. 

Alle gjør dette, men Tesla gjør det dårligst. 

hekomo skrev (4 minutter siden):

Og igjen, når det gjelder data, så henter ikke Mobileye inn samme data som Tesla. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal måtte gjenta dette.

Jeg må atter en gang be deg utdype. For dette blir nok en tom påstand. 

Skal du kun gjenta tomme påstander uten å utdype og forklare hva du snakker om, så sier det meg at du gjør det fordi du ikke klarer å utdype. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (20 timer siden):

Hvordan er den "debunked"? 

Du som påstår at du følger med på autonomi har ikke fått med deg det altså?

https://cleantechnica.com/2020/03/16/navigants-nonsense-about-tesla-autonomous-driving/

"It is not about the systems. It is about the strategy and execution of the development efforts."

"The x- and y-axis of the Navigant quadrant are called “Strategy” and “Execution,” respectively. We see three product categories and production strategy among the topics the companies can earn points on. Without any products or production, they should all be zero. Or could there be a valuation on “product capability” strategy, and how well that strategy is executed?"

"Navigant does not even pretend to judge the future products of these companies, let alone who is likely to be the first to market with a viable product. It’s almost like that doesn’t matter at all."

(Navigant har også generelt en ganske dårlig treffsikkerhet på "spådommene sine" på dette området.)

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (20 timer siden):

Nei, det er ikke akkurat det samme og med mindre man er i barnehagen så trenger det ikke å være det for å trekke en analogi. Og analogien går på at å kjøre utestet, livsfarlig betakode med uskyldige liv som innsats, er moralsk uforsvarlig. Uansett om man snakker om transportmiddelet bil eller fly. En eller annen dag så smæsjer en Tesla på autopilot inn i en skolebuss og så kan du sitte her og snakke om hvor langt fremme selvkjøringen til Musk er.

Det spiller ingen rolle hva konteksten er. For femte gang. Det jeg skrev var det her:

"For året så er det null sjans for 360K Model 3 og et ansvarlig selskap ville redusert forventningene."

Og det var korrekt.

Jeg må bare beklage til alle som må lese det her. Man kan alltids ignorere visvaset fra denne brukeren, men når han gang på gang blankt lyver om det jeg har skrevet så må jeg bare følge det opp. Det kommer til å bli en sjette og syvende gang også og det er litt av forklaringen på at endeløse tråder her på diskusjon.no litt for ofte har hekomo som fellesnevner.

Så hvis det ikke er det samme, hvorfor begynner du da å trekke passasjerfly inn i dette, i og med at det er helt andre krav til dette sammenlignet med personbiler?

Ok, så kontekst spiller ingen rolle. Da vet vi det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Men når Tesla annbefaler at man ikke fullader hver dag så var det jo innviklet og tungvint for brukerne å sette seg inn i?

Veldig forvirret her.

Det er bare å lære seg det først om sist:

VW: BRA

Tesla: DÅRLIG

Dette er fasiten i alle temaer og diskusjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (16 minutter siden):

Leser du aldri det du svarer til? Dette er jo kritikken jeg sikter mot når du ser på tracking-data fra Tesla. Det er lite interpoleeing og smarte løsninger innenfor dette. En liten varebil er nok til at bilen mister oversikt. 

Alle gjør dette, men Tesla gjør det dårligst. 

Jeg må atter en gang be deg utdype. For dette blir nok en tom påstand. 

Skal du kun gjenta tomme påstander uten å utdype og forklare hva du snakker om, så sier det meg at du gjør det fordi du ikke klarer å utdype. 

Jada, og Mobileye mister også oversikt. Ingenting av dette er ferdig teknologi.

Tesla ligger langt foran de andre, med mindre man tror på Navigant som mener at irrelevante ting som ikke sier noe om hva produsentene faktisk har er viktigst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (14 minutter siden):

Så hvis det ikke er det samme, hvorfor begynner du da å trekke passasjerfly inn i dette, i og med at det er helt andre krav til dette sammenlignet med personbiler?

Det har jeg forklart to eller tre ganger med så liten teskje at selv barn i barnehagen ville forstått det. Ser ut som ditt mest benyttede retoriske triks i disse debattene er å late som(*) du aldri skjønner motpartens argumentasjon.

(*) Håper jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Jada, og Mobileye mister også oversikt. Ingenting av dette er ferdig teknologi.

Du må da kunne klare å vise at Tesla leder i noe uten å bare kun si at de gjør det? 

 

hekomo skrev (9 minutter siden):

Tesla ligger langt foran de andre, med mindre man tror på Navigant som mener at irrelevante ting som ikke sier noe om hva produsentene faktisk har er viktigst.

Snakker vi om assists nå, eller autonome funksjoner. Altså nivå 3+?

Forskjellen ligger i hvem som har ansvaret ved et uhell. Så lenge sjåføren har ansvaret så snakker vi om assists. Har fabrikanten ansvaret, så er det autonomi. 

Du må kunne vise at Tesla leder uten å kun bare si det. Det vil som sagt kun være en tom påstand. En god målemetode er feks hvor langt bilene kjører uten menneskelige avbrytelser. Tesla ligger sist her, og de vet det selv. Det er derfor de ikke følger regelverket med å melde inn slike tall i California. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (20 minutter siden):

Du som påstår at du følger med på autonomi har ikke fått med deg det altså?

https://cleantechnica.com/2020/03/16/navigants-nonsense-about-tesla-autonomous-driving/

"It is not about the systems. It is about the strategy and execution of the development efforts."

"The x- and y-axis of the Navigant quadrant are called “Strategy” and “Execution,” respectively. We see three product categories and production strategy among the topics the companies can earn points on. Without any products or production, they should all be zero. Or could there be a valuation on “product capability” strategy, and how well that strategy is executed?"

"Navigant does not even pretend to judge the future products of these companies, let alone who is likely to be the first to market with a viable product. It’s almost like that doesn’t matter at all."

(Navigant har også generelt en ganske dårlig treffsikkerhet på "spådommene sine" på dette området.)

En aksje-eier i Tesla som ikke kjøper tilgangen til rapporten som kritiserer den? 

Har du noen andre som faktisk har lest rapporten som ikke passer på sin egen investering som er uenig i rapporten, for dette er jo kun tull. 

Rapporten stemmer overens med informasjon fra andre hold. Feks: https://www.google.com/amp/s/venturebeat.com/2020/02/26/california-dmv-releases-latest-batch-of-autonomous-vehicle-disengagement-reports/amp/

 

Hvorfor rapporterer ikke Tesla inn sine tall her, om de ledet? Det hadde vært ypperlig PR, og gratis også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er bare å gi opp "autopilot" diskusjonen med koret, de har sannsynligvis aldri regnet på matriser engang. Vet nok ikke hva det er engang. De er kunnskapsløse og refererer kun til propaganda fra koret. 

Jeg orker iallefall ikke og ignore listen øker stadig med korets forsangere.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Det er bare å gi opp "autopilot" diskusjonen med koret, de har sannsynligvis aldri regnet på matriser engang. Vet nok ikke hva det er engang. De er kunnskapsløse og refererer kun til propaganda fra koret. 

Jeg orker iallefall ikke og ignore listen øker stadig med korets forsangere.

Tomme påstander som dette der man angriper personer og ikke argumenter virker å være standarden dere velger for å forsvare Tesla når man ikke klarer å diskutere noe i dybden. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 8.5.2020 den 13.53):

Tesla ligger langt foran de andre, med mindre man tror på Navigant som mener at irrelevante ting som ikke sier noe om hva produsentene faktisk har er viktigst.

Jeg spurte deg om link til de utallige tilfellene du mener Navigant-analysen var debunked. Foreløpig har jeg bare sett en fanboy på Cleantechnica hvis fulle kvalifikasjon er som han selv skriver "Only finished primary education"

Er det alt eller har du noen med formelle kvalifikasjoner og kredibilitet innen autonomi?

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apropos robo-taxi så har mange av de andre prosjekter gående på dette, minus en periode nå grunnet covid-19. I mellomtiden har man bare lovnader fra Elon Musk, mens han har fått beholde noen millioner, eller milliarder i lån helt kostnadsfritt. Folk har kjøpt FSD og siden solgt bilen i ettertid uten å få verdien de er blitt lovet. 

Det samme skjer med Tesla Roadster. 400,000 kr per forhåndsbestilling mens Tesla får beholde pengene kostnadsfritt i hvor mange år? Utsatt til 2022 nå. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Nå har Nettavisen testet 250kW lading på Model 3.

De gir absolutt ikke noe inntrykk av å ha peiling, men blir imponert av tallene.

Å få fylt 18kWh på 5 minutter er rimelig heftig selv om det er kortvarig peak.

De når jo heller ikke "Audi hastighet" før batterier er halvfullt.

https://www.nettavisen.no/livsstil/test-tesla-supercharger-v3-knuser-konkurrentene/3423961628.html

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...