Salvesen. Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 oophus3do skrev (7 minutter siden): Her ser du jo litt det jeg snakker om. Løsnigen på veien videre bak krysset er godt løst enkelte ganger, mens systemet totalt mister fotfeste så kjapt lastebilen svinger over. Interpoleringen av data genererer ikke en bedre og bedre løsning over tid. Den sammenligner kun frames fra nåtid til nåtid minus noen frames. Lastebil? Mener du varebilen i første kryss? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Hvorfor kan du ikke bare gi ett konkret eksempel? Det du sier er: Se her på disse tingene, kjempe bra! nå gå å se på tesla sin video, kjempe dårlig! Du må presisere. Det bør ikke være vanskelig for en ekspert som deg.. Jeg svarte for få minutter siden med den filmen som er ganske interessant for de som har lyst til å sammenligne, men du svarte jo tvert? Du har jo ikke engang kikket? F.eks 10:05 i den videoen. Se på løsningen til veien når man etterhvert kommer til en rundkjøring og hvor robust dette er, vs Tesla sin løsning som du jo viste tidligere som totalt mister sin løsning kun pga en lastebil kjører forbi. 15:53 er et godt eksempel på løsningen for mennesker. Mens Tesla løser mennesket som en entitet i volum hvor man sammenligner bevegelse frame for frame bakover i tid, så kan Mobileye gjennom å solve hele skjellettet våres og rigge oss opp, sette opp forventninger i tillegg til hva vi kan finne på å foreta fremover i tid. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Lastebil? Mener du varebilen i første kryss? Ja, varebilen om du vil pirke litt. Er du enig i at Tesla mister "solven" på løsningen for hvor veien går videre bak krysset? Sammenlign så løsningene i videoene jeg har vist. Kan du forstå at det vil være enklere for Mobileye å allokere prosesser mer korrekt og riktig for ting som er viktig når den løsningen allerede er identifisert fra lagret data? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 oophus3do skrev (1 minutt siden): Jeg svarte for få minutter siden med den filmen som er ganske interessant for de som har lyst til å sammenligne, men du svarte jo tvert? Du har jo ikke engang kikket? F.eks 10:05 i den videoen. Se på løsningen til veien når man etterhvert kommer til en rundkjøring og hvor robust dette er, vs Tesla sin løsning som du jo viste tidligere som totalt mister sin løsning kun pga en lastebil kjører forbi. 15:53 er et godt eksempel på løsningen for mennesker. Mens Tesla løser mennesket som en entitet i volum hvor man sammenligner bevegelse frame for frame bakover i tid, så kan Mobileye gjennom å solve hele skjellettet våres og rigge oss opp, sette opp forventninger i tillegg til hva vi kan finne på å foreta fremover i tid. Problemet er at du ikke forklarer noe som helst. Det er ingen lastebil feks i tesla sin video? Mens på de flotte videoene klarer du å vise til timestamps... 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) Salvesen. skrev (1 minutt siden): Problemet er at du ikke forklarer noe som helst. Det er ingen lastebil feks i tesla sin video? Mens på de flotte videoene klarer du å vise til timestamps... Du svarer jo så kjapt på poster som inneholder videoer og beskrivelser at du umulig kan ha sett på videoen. Du kan umulig ha trykket på den for å starte den. Jeg gav deg "timestamps" for hvor du skal spole. Klager du på at jeg ikke linket inn samme video flere ganger for å starte ved de "timestampsene"? Hva mer skal jeg forklare? Du må jo stille spørsmål litt mer spesifikt om det er noe som er uklart. Endret 7. mai 2020 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 oophus3do skrev (Akkurat nå): Ja, varebilen om du vil pirke litt. Er du enig i at Tesla mister "solven" på løsningen for hvor veien går videre bak krysset? Sammenlign så løsningene i videoene jeg har vist. Kan du forstå at det vil være enklere for Mobileye å allokere prosesser mer korrekt og riktig for ting som er viktig når den løsningen allerede er identifisert fra lagret data? Det jeg ser er at Tesla forstår at det er en vei til venstre i det den svinger til venstre? 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 oophus3do skrev (6 minutter siden): Du svarer jo så kjapt på poster som inneholder videoer og beskrivelser at du umulig kan ha sett på videoen. Du kan umulig ha trykket på den for å starte den. Jeg gav deg "timestamps" for hvor du skal spole. Klager du på at jeg ikke linket inn samme video flere ganger for å starte ved de "timestampsene"? Hva mer skal jeg forklare? Du må jo stille spørsmål litt mer spesifikt om det er noe som er uklart. Det begynner å bli klarere nå ja. Og jeg ser hva du mener, men har du noen real world eksempler og ikke foredrag? Samplingene som du viser til er jo dønn stabile og må jo gå igjennom ett ekstremt filter. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Det jeg ser er at Tesla forstår at det er en vei til venstre i det den svinger til venstre? Wow. Ok. Teskje. 1. Følg med på de hvite og grønne strekene som representerer veien bilen kjører på. Her fra en frame hvor man har en god solve på veien forbi krysset. 2. Se så på hvor "sikkert" solven er, gjennom å følge med på bevegelsene på disse strekene. Jo mer "plantet" dem er, jo sikrere solve. Hopper den rundt, så er systemet usikker. Er det en sikker eller en usikker solve du ser basert på hvor "plantet" løsningen og strekene er? 3. Her er vi nede ved krysset og man har fremdeles sikt til veien bak og over krysset. Løsningen/solven hopper litt rundt, og blir verre og verre jo mer man mister oversikt pga varebilen som kjører forbi og dekker for utsikten. 4. Her er varebilen dekket oversikten helt, og du ser at solven/løsningen totalt er glemt fra tidligere løsningen. Hvorfor lagrer ikke Tesla sin løsning fra tidligere og gjør løsningen bedre og bedre over tid? Her spretter veien og løsnignen langt til venstre, mens den retter seg tilbake etterpå når sensorene har oversikt igjen. 5. Slik ser altså veien ut bak. Var punkt 4 bildet en god solve? Hvorfor mistet bilen oversikten? Hvorfor lagrer ikke Tesla solven fra tidligere og forbedrer den over tid på noe som ikke i utgangspunktet beveger seg som markeringer på en vei og en vei på generell basis? 2 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Marzo skrev (23 minutter siden): Ja hva så. Nå var nettopp poenget her i diskusjonen av det tar mindre tid å lade en Model 3 på 200KW lader enn på Tesla sin 250KW lader. Den høye effekten i starten ser altså ut til å påvirke batteriet sin effekt lengre ut i syklusen. Jeg har 350KW og 460KW ladere ikke langt fra der jeg bor, men dessverre ingen biler som støtter dette enda. Men blir morsomt å se når det dukker opp biler som støtter dette. Vet vi når Tesla skal rulle ut ladere for slik hastighet? Tja, det kommer vell an på varighet. Jeg lader ikke en tesla utenfor området 0-50% når jeg er på langtur. Iallefall veldig sjeldent. Og i denne delen av ladeforholdet så er det jo superraskt. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) Salvesen. skrev (8 minutter siden): Det begynner å bli klarere nå ja. Og jeg ser hva du mener, men har du noen real world eksempler og ikke foredrag? Samplingene som du viser til er jo dønn stabile og må jo gå igjennom ett ekstremt filter. Foredraget viser jo "real world eksempler"? Filteret er jo Lidaren? Når du får data fra en Lidar så er løsningen dønn stabil fordi du får sanne tall for avstander. Mens for CMOS dybde, så må du bruke parallax kalkulasjoner for å få dybde informasjon. Den er ikke stabil i seg selv og blir bedre og bedre over tid jo lengre du kan kikke i samme retning i bevegelse. Det er derfor det er ekstremt skuffende å se at Tesla ikke interpolerer over nok tid til å forbedre løsnignene sine, men at de kun sammenligner data i kun noen frames bakover i tid. Det er jo derfor de mister løsningen på veien når varebilen kjører forbi. Når de mister løsnignen på noe så trivielt som veien i seg selv som er en "ikke-bevegelig" del av det de skal løse, så er det ikke rart jeg blir skeptisk når de skal løse bevegelige objekter i tillegg. Det er jo derfor de mister ID'en til et objekt som en syklist som sykler bak en varebil. Når den syklisten er gjemt bak varebilen, så eksisterer ikke syklisten lengre for Teslaen. Den blir kun identifisert igjen når den senere dukker opp gjennom interpolering av pixel-forskjeller fra noen frames tilbake i tid. Når du da ser at Mobileye løser mennesket ned i detaljer til at de faktisk rigger oss, så betyr det at Mobileye har muligheten til å løse enkelte ting fremover i tid. Når en syklist sykler bak et objekt som en varebil, så vet Mobileye at den syklisten dukker opp igjen noen frames senere basert på farten på objektet inn mot obstruksjonen. Den vet også gjennom riggingen til mennesket om vi svinger, akselererer, eller bremser inn mot obstruksjonen som den kan beregne til etterpå. Dette er jo hele fordelen av bedre allokering av data. Når du har muligheten til å generere masker fra lagret data, så kan du allokere mer "muskler" og prosessorkraft til ting som virkelig betyr noe. Endret 7. mai 2020 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 oophus3do skrev (2 minutter siden): Foredraget viser jo "real world eksempler"? Filteret er jo Lidaren? Når du får data fra en Lidar så er løsningen dønn stabil fordi du får sanne tall for avstander. Mens for CMOS dybde, så må du bruke parallax kalkulasjoner for å få dybde informasjon. Den er ikke stabil i seg selv og blir bedre og bedre over tid jo lengre du kan kikke i samme retning i bevegelse. Det er derfor det er ekstremt skuffende å se at Tesla ikke interpolerer over nok tid til å forbedre løsnignene sine, men at de kun sammenligner data i kun noen frames bakover i tid. Det er jo derfor de mister løsningen på veien når varebilen kjører forbi. Det er ingen sensorer som er dønn stabile. Hvor mye erfaring har du egentlig i fra dette? 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Det er ingen sensorer som er dønn stabile. Selvfølgelig ikke, det er jo derfor man har flere systemer for redundancy. Parallax kalkulasjoner gjør Mobileye også men de går faktisk så langt og har en såpass bra solve på det, at de klarer å se "elevation changes" i detalj på veiene. Ikke bare lagrer de HD kartet på generell basis, de lagrer også hvor bra veiene er, og kan skifte hvor eksakt man burde treffe med dekkene om et hull f.eks oppstår, eller som man kan se hvor hver fartsdump er. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Hva skjer i krysset her da? 17:57. Mister veimerkinger... 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) Salvesen. skrev (12 minutter siden): Hva skjer i krysset her da? 17:57. Mister veimerkinger... Jeg klarer ikke helt se hva du sikter til? Løsningene du ser i den videoen omhandler maskering. Det er ikke point-area trackinga som er et steg opp i prioritet. Maskeringen er for allokeringen av data og et hjelpemiddel. Det som f.eks er maskert rødt, er områder med lite prioritet, mens det som er grønt er områder med mer prioritet for hvor man skal tracke. I tillegg har man da orange som tydeligvis er lagret data angående hvor veiene er (hvor man kan ferdes). Hadde Tesla hatt en slik maskering og prioritering, så hadde du ikke sett Smart Summon sende biler over grass fremofor veien f.eks. Endret 7. mai 2020 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 oophus3do skrev (10 minutter siden): Jeg klarer ikke helt se hva du sikter til? Løsningene du ser i den videoen omhandler maskering. Det er ikke point-area trackinga som er et steg opp i prioritet. Maskeringen er for allokeringen av data og et hjelpemiddel. Det som f.eks er maskert rødt, er områder med lite prioritet, mens det som er grønt er områder med mer prioritet for hvor man skal tracke. I tillegg har man da orange som tydeligvis er lagret data angående hvor veiene er (hvor man kan ferdes). Hadde Tesla hatt en slik maskering og prioritering, så hadde du ikke sett Smart Summon sende biler over grass fremofor veien f.eks. Igjen sammenligner du prototype og produksjon. Det vi ser fra mobileye er ikke produksjonsbiler, heller ikke tesla videoen. Og mobileye viser veldig lite real world, mest fra UI i bil som er veldig ustabilt. Se folkene, de hopper rundt. Dog er ikke Tesla noe bedre på deres UI. Om dette ligger i UI design eller i tracking vet en jo ikke. Men Tesla viser jo langt mer detaljer, mobileye viser bare noen farger. Og jeg ser virkelig ikke problemet, som jeg forstår på deg er at tesla "tegner" en veg til venstre når bilen velger den veien. Det oppstår ingen problemer. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Grønt = masker for point og area tracking. Det er prioritet 1. Orange = områder hvor du kan ferdes. Rødt = bakgrunnen som himmelen, og bygninger, og steder man uansett ikke skal kjøre på over, eller til. Det at laget som viser masker blinker litt spiller jo ingen rolle da dette uansett er hjelpemidler. Dette er kun 1 lag av mange av diverse hjelpemidler som hjelper til totalt sett i å komme frem til konklusjonen. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 40 minutes ago, Salvesen. said: Tja, det kommer vell an på varighet. Jeg lader ikke en tesla utenfor området 0-50% når jeg er på langtur. Iallefall veldig sjeldent. Og i denne delen av ladeforholdet så er det jo superraskt. Ikke sikkert alle er like interessert i å betale for et 75kWh batteri og bare bruke 38kWh... Nå er det nettopp på langtur et stort batteri er nødvendig. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) Salvesen. skrev (4 timer siden): Igjen sammenligner du prototype og produksjon. Det vi ser fra mobileye er ikke produksjonsbiler, heller ikke tesla videoen. Nei, vi sammenligner teknologi og fremgangsmåte. Salvesen. skrev (4 timer siden): Og mobileye viser veldig lite real world, mest fra UI i bil som er veldig ustabilt. Se folkene, de hopper rundt. Dog er ikke Tesla noe bedre på deres UI. Om dette ligger i UI design eller i tracking vet en jo ikke. Men Tesla viser jo langt mer detaljer, mobileye viser bare noen farger. Du får følge ditt eget råd med spesifikke eksempler slik du forlanget at jeg skulle gjøre. Hent frem en Tesla video som viser løsnignen til mennesker, gjerne mens de forsvinner bak objekter, og vis meg det samme med Waymo, Mobileye eller hvem som helst av de andre aktørene, så kan vi jo diskutere det. Hva du snakker om angående UI design aner jeg ikke. Det vi har sett på er ikke designet for oss å kunne se, men utviklerne for å kunne avgjøre om løsningen er robust eller ikke. . Dette er et typisk eksempel på UI laget for oss å kunne se. Det andre er systemer som aldri vil bli vist slik vi har sett det, det er jo rådata fra løsningene. Salvesen. skrev (4 timer siden): Om dette ligger i UI design eller i tracking vet en jo ikke. Hehe, du prøver å argumentere for at flickering er designet inn? Hvordan i allverden skal du kunne forsvare den logikken når slike ting blir vist i majoritet for investorer? Salvesen. skrev (4 timer siden): Og jeg ser virkelig ikke problemet, som jeg forstår på deg er at tesla "tegner" en veg til venstre når bilen velger den veien. Det oppstår ingen problemer. Argumentet her er jo at Tesla leder. Jeg viser at det er slettes ikke tilfellet. Det ser man jo i rådataen fra trackinga. Tesla sammenligner pixler mellom maks 5-10 frames på tvers av alt, og kun det. Mobileye går så dypt at de i tillegg rigger oss mennesker, og "predicts" bevegelsesmønstre. De lagrer også data basert på masker. Ting som er stillestående vil få en bedre og bedre solve jo mer informasjon du får på det. Det er jo derfor du ser at ting som skilt, markeringer osv er mye bedre plantet der enn hos Tesla som "glemmer" at markeringen eksisterer om det er noe som kommer i veien. Endret 7. mai 2020 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Marzo skrev (4 minutter siden): Ikke sikkert alle er like interessert i å betale for et 75kWh batteri og bare bruke 38kWh... Nå er det nettopp på langtur et stort batteri er nødvendig. Ikke hos Tesla, siden laderne er "overalt" åpner muligheten for smartere lading hvor en lader der hvor en får høy effekt og derfor bruker en mindre tid på lading. En må selvfølgelig legge inn noen marginer for stopp underveis etc. Tesla bjørn har jo testet dette mye. Jeg pleier å lade en liten stund etter at effekt avtar. Etter dette ser jeg på tiden som bortkastet da jeg heller kan lade senere å få mer ut av ladingen. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Marzo skrev (9 minutter siden): Ikke sikkert alle er like interessert i å betale for et 75kWh batteri og bare bruke 38kWh... Nå er det nettopp på langtur et stort batteri er nødvendig. Spesielt det å kjøre ned til nesten 0% høres helt marerittaktig ut. Hva om man har lyst til å ta en avstikker? Hva om vær og føreforhold plutselig endrer seg? Hva om man blir stuck i en stillestående kø i 10 minus? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå