Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trunking av nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

trunking vil si at du kjører flere linker parralellt mellom switchene(da får du høyere overføringshastighet), jeg trodde dette ikke var mulig hvis du ikke hadde støtte for det i switchen men ser noen her sier det motsatte så jeg vet ikke...

Lenke til kommentar

Trunking kan ikke kjøres på hvilken som helts switch.

Trunking kan f.eks være 2 stk TP kabler som går mellom to switcher for å gå et kraftigere backbone i nettverket. Det fungerer som en slangs loadbalancing. Men èn "bunke" med data blir sendt på samme kabelen for den klarer ikke å dele opp strømmen til begge kablene. Så hvis du sender èn fil på 1GB så går den på èn kabel hele tiden, den klarer ikke å bruke samtidig. Skal du derimot sende 2 filer av 1GB til hver sin mottaker så klarer di å kjøre på HVER sin kabel også. Men starter du først å sende en type trafikk så holder den samme "rute" helt til den er ferdig.

*ble rotete*

Lenke til kommentar

Stemmer nok det ja,,når den finner en default route med rett metric/hopcount så bruker den denne til trafikken som skal sendes.(Dette gjelder routere da)

Men jeg har en del cisco routere/switcher, setter du trunkingen rett samt i henhold til load balancing så klarer switchene å fordele loaden, men da trenger du så klart to uplink trunk porter på switchen, noe som ikke er helt vanlig på budsjett switcher.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...