Gjest Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Jeg skada hånda på jobb slik at den ble helt ukrukelig i tre uker, jeg kunne begynne å ta lette ting etter da. Jeg hadde da jobb som mekaniker. Men jeg fikk ikke sykemelding. Så jeg gikk på jobb og jobbet med en hånd som håndverker. Nå fikk jeg vite at ei bekjent dame i 45-50 årene fikk sykemelding i to uker pga skade på fot, en såkalt "flerr" skade i forbindelse med hagearbeid hjemme. Denne dama jobber på kontor. Hvordan har dette seg til? Kjenner jeg blir provosert. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Ikke nok med det, hun reiste til hytta for å "koble skikkelig av" Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Kan det være at ho fekk "flerra opp" foten? I samband med skade så brukes det uttrykket oftast om eit kutt som er enten veldig djupt eller veldig bredt. Det er ingen automatikk i at ein skade i foten ikkje er dramatisk, ho kan f.eks. ha hatt stort boldtap eller fått avskåret ein muskel. Det er eit krav at arbeidsgiver tilrettelegger for at den som får nedsatt arbeidsevne skal kunne jobbe mest mogleg, forutsettninga er at det er mogleg å gjere slike tilpassingar, legen skal vurdere gradert (delvis) sjukemelding fyrst, 100% sjukemedling skal berre nyttast der det er openbart at arbeidsgiver ikkje kan tilrettelegge arbeidet. Korleis arbeidet kan tilretteleggast varierer både med arbeidsoppgåver og den medisinske grunnen for sjukemeldinga. I ditt tilfelle så har det nok blitt vurdert slik at som mekanikar så var du i stand til å være delvis produktiv og at skaden din ikkje hindra deg frå å delta i det sosiale miljøet på arbeidsplassen. Med ei skada hand så skal arbeidet tilpassast situasjonen din, så det kan ikkje forventast at du jobbar like fort eller at du tek på deg tohandsarbeidsoppgåver åleine, men enkle oppgåver var du nok fint i stand til å løyse. Om dama i 50 åra med skada fot var i stand til å jobbe på kontor eller ikkje er ikkje så lett å gjette på. Det kan være at ho er så svak i hendene at ho ikkje kan bruke krykker, det kan være at ho har kontor i 4 etasje, det kan være at ho fekk tilrettelagt for å ha heimekontor i staden for, det kan være at kontorjobben krevde ståande arbeid eller mykje vandring i bygget, osv, osv. Du bør la være å la deg provosere utan at du kjenner omstendigheitene rundt, det er forskjell på ein ung mekanikar med ubrukeleg arm og ei "gamal" dame med ubrukeleg fot. 2 1 Lenke til kommentar
Gjest 25393...cf7 Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Hvorfor fikk du ikke sykemelding? Anonymous poster hash: 25393...cf7 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Avatar: hun har hjemmekontor.. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Hjemmekontor og to ukers sykemelding er to veldig forskjellige ting. For øvrig; dersom du konstant skal sammenligne deg med alle andre, spesielt de som har det "bedre" enn deg, så tror jeg du får et kjipt liv. Dersom legen din mente du var i stand til å gjennomføre tilrettelagt arbeid (som er påkrevd bedriften) ser jeg ikke hva noen andre har med dette å gjøre. Har du lyst på to ukers ferie kan du jo benytte feriedager på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå