hekomo Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Det er jo helt umulig å spå hva som kommer til å skje. Hvis man må selge, så selger man. Ikke så mye annet å gjøre. For alt vi vet kan det være enda verre om et år. Eller mye bedre. Ingen vet. Lenke til kommentar
glassmanet Skrevet 30. april 2020 Forfatter Del Skrevet 30. april 2020 (endret) 4 hours ago, asicman said: Hvis boligen (60kvm gir ca 4mill) er som snittet for OBOS statistikken i Oslo vil han ha tapt ca 80.000 på å selge i mars i forhold til februar. Boligprisene i Norge falt i snitt 1,4% i mars (Eiendom Norge/EN). EN publiserer desverre ikke offentlig statistikk for regioner, men OBOS prisene falt 2% i mars for brukte boliger tilknyttet OBOS i Oslo området. I følge EN var det fortsatt bra etterspørsel i Oslo i forhold til andre regioner: "Raskest salgstid hadde Oslo med 20 dager og tregest salgstid hadde Ålesund m/omegn med 96 dager." DN publiserte nylig en artikkel som viser at Oslo har nest størst andel av annonser (19% vs. Rogaland med 20%) som har satt ned prisantydningen de siste to månedene. Ut i fra det er det ikke umulig å forvente prisnedgang i april. OBOS kommer med statistikk på Mandag og Eiendom Norge noen dager senere. Da kan man se hvordan det har utviklet seg i april. Hvis du har tilgang på DN så finner du noen meninger om boligprisutviklingen fra forskjellige økonomer. Den mest pessimistiske er på opptil -25% fall og den mest optimistiske tror fallet kan stabilisere seg i mai og komme tilbake hvor de var før krisen ved slutten av året. https://www.dn.no/eiendom/-mye-mer-sannsynlig-at-boligprisene-faller-25-prosent/2-1-794991 SSB sier: https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/brastopp-for-norsk-okonomi Men ingen av disse har vel noen gang truffet... Vi har hatt inne flere meglere bare for å høre litt hva de tenker. Vi har fått prisantydning mellom 4,4 og 5 mill. I og med at det ikke er hast med å selge tenker jeg at vi kan sette i gang salgsprosessen nå, også kan vi heller holde an til megler mener det er lurt å sette den ut på markedet. Megler vil jo sikkert også prøve å få det beste salget, for selv å tjene mest mulig. Endret 30. april 2020 av glassmanet Lenke til kommentar
glassmanet Skrevet 30. april 2020 Forfatter Del Skrevet 30. april 2020 Det er mange gode tanker og innspill her. Ser nå at det absolutt er best å selge nå, dersom det ser greit ut i markedet, enn å potensielt sitte i saksa neste år! Så vi får vel bare booke på en megler snart og bare sette i gang. Så legger vi ut når det kan se ut som en bra tid! Lenke til kommentar
asicman Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 8 hours ago, glassmanet said: Megler vil jo sikkert også prøve å få det beste salget, for selv å tjene mest mulig. En megler vil tjene mer på to raske salg til en lavere pris enn på et salg som krever lenger tid og kanskje mer arbeid for å oppnå en bedre pris. Min erfaring er at meglere gir deg bra prisantydning og fokuserer på det positive før de får oppdraget. Etter dette forsøker de å dempe forventingene ved å fokusere på det negative slik at du føler at det tross alt gikk bedre enn forventingene og at dette var meglerens fortjeneste. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 8 hours ago, glassmanet said: Så legger vi ut når det kan se ut som en bra tid! Vanligvis er prisutviklingen sterkest rett etter feriene (pga. lavere tilbud) og svakest i og rett før disse. Men nå som folk ikke drar på ferie og sitter hjemme og ser på annonser på finn.no hele dagen er det mulig at sesongvariasjonene blir noe glattet ut. Du må også se på kostnadene du har på leiligheten fram til du skal reise i mot leiekostnader og kostnaden av å flytte og leie et annet sted midlertidlig. Regner med at sistnevnte er høyere. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Helt krise er det ikke enda: https://www.dn.no/eiendom/boligpris/bolig/eiendom/boligprisene-overrasket-alle-steg-05-prosent-i-april/2-1-803501 "Eiendom Norge la frem ferske boligtall for april som viste at boligprisene steg 0,5 prosent i april. Sesongjustert falt prisene med 0,2 prosent." Lenke til kommentar
asicman Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Oslo hadde et prisfall på 0,7% (nom) så en gjennomsnittsbolig i Oslo tapte seg ca 38.000. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 (endret) Tipper at prisene faller med 20% i løpet av noen måneder nå. Kanskje om du er rask får du solgt før det faller. Edit: Dette på grunn av Korona krisen i Norge og i resten av verden. Endret 7. mai 2020 av Svein M Lenke til kommentar
sam11net Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 (endret) Svein M skrev (7 timer siden): Tipper at prisene faller med 20% i løpet av noen måneder nå. Kanskje om du er rask får du solgt før det faller. Interessert i å putte penger bare denne spådommen? Jeg vedder på at du tar feil, så her kan du lure mye penger fra meg. Endret 6. mai 2020 av sam11net Lenke til kommentar
glassmanet Skrevet 6. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2020 8 hours ago, Svein M said: Tipper at prisene faller med 20% i løpet av noen måneder nå. Kanskje om du er rask får du solgt før det faller. Hvorfor tror du det? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Svein M skrev (18 timer siden): Tipper at prisene faller med 20% i løpet av noen måneder nå. Kanskje om du er rask får du solgt før det faller. Edit: Dette på grunn av Korona krisen i Norge og i resten av verden. Sjølv om det er enkelte bransjar som slit akkurat no så har nordmenn flest kjøpekraft til å fortsette å kjøpe bustadar. I tillegg til at mange har såpass med tiltru til både eigen privatøkonomi og samfunnsøkonomien til å ikkje bli redde for å ta opp lån. Bustadprisane svinger litt opp og ned basert på tidspunkt og lokalområde, men det er ingenting som tyder på at bustadsprisane generelt sett vil få dårlegare verdiaukning enn at veksten i bustadprisar kan slakke litt av. Ein anna bieffekt av koronakrisa som påvirker bustadprisane direkte er at akkurat no så er terskelen for å flytte eldre frå eigen heim til ein sjukeheimsplass langt høgare enn normalt. Ein skal ha ganske dårleg helse og behov for bistand før det er meir forsvarleg å gi eldre sjukeheimstenester på koronautsette sjukeheimar enn det er å la eldre fortsette å bu heime med heimesjukepleietenester. Den tendensen gjer at det blir færre ledige bustadar som kjem ut på markedet, og færre bustadar til salgs gir høgare pris for dei bustadane som er til salgs. Sjølv om dette er ein kortvarig effekt så vil den langt på veg vege opp for ein mindre stopp i prisveksten på grunn av litt usikker økonomi. Lenke til kommentar
glassmanet Skrevet 7. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2020 Jeg snakket nylig med en venn som kjenner godt en eiendomsmegler. Han fortalte meg at markedet er veldig bra akkurat nå (i Oslo)! Men usikker på om det er kjøpers eller selgers marked. Nå som samfunnet letter på tiltak og flere og fler går tilbake til jobb, så føles alt plutselig mye tryggere. Nesten litt fristende å vente med å selge. Årsaken til at jeg ville sette i gang et salg nå var fordi jeg var mest redd for hvordan økonomien skulle utarte seg fremover. Men kanskje det ikke blir så ille allikevel? Borsett fra @Svein M som tror alt vil synke med 20% om noen måneder. Lenke til kommentar
glassmanet Skrevet 7. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2020 19 hours ago, Svein M said: Tipper at prisene faller med 20% i løpet av noen måneder nå. Kanskje om du er rask får du solgt før det faller. Edit: Dette på grunn av Korona krisen i Norge og i resten av verden. Ja, jeg skjønner at det er pga korona. Men hvorfor tror du det vil falle med akkurat 20%, og hvorfor om noen måneder? Hva er tanken din bak? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) glassmanet skrev (46 minutter siden): Ja, jeg skjønner at det er pga korona. Men hvorfor tror du det vil falle med akkurat 20%, og hvorfor om noen måneder? Hva er tanken din bak? På grunn av korona så blir det børskrakk, nedgangstider, arbeidsledighet, konkurser osv. I sum så tenker jeg at det slår inn med 20% i boligmarkedet etterhvert. 20% er vel omtrent prisstigningen på brukte boliger fra år 2014/2015 til 2019/2020. Ett til fem års prisstigning kan vel forsvinne om det går riktig ille. Kan være jeg har tatt litt hardt i kanskje det blir bare 5%. Endret 7. mai 2020 av Svein M Lenke til kommentar
sam11net Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Svein M skrev (56 minutter siden): På grunn av korona så blir det børskrakk, nedgangstider, arbeidsledighet, konkurser osv. I sum så tenker jeg at det slår inn med 20% i boligmarkedet etterhvert. 20% er vel omtrent prisstigningen på brukte boliger fra år 2014/2015 til 2019/2020. Ett til fem års prisstigning kan vel forsvinne om det går riktig ille. Kan være jeg har tatt litt hardt i kanskje det blir bare 5%. hehe... litt forskjell på 5% og 20%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå