Gå til innhold

Selge leiligheten min nå i coronatider eller neste år??

glassmanet

Anbefalte innlegg

Jeg føler begge kan slå feil. Men jeg er redd tapet kan bli større neste år enn hva det er evt ville bli nå. Jeg ser at det potensielt kan bli ringvirkninger fra konsekvensene av corona i ettertid som kan slå hardere ut etterhvert. Derfor tenker jeg mer på å selge nå. Men jeg er veldig usikker. Jeg vil jo helst ikke tape noe på å selge! Hva tror dere? Og hva ville du selv ha gjort? 

Planen var egentlig å selge neste år, men så kjente jeg på at det kanskje er tryggere å gjøre det nå? Helle tape litt nå enn potensielt masse neste år. 
Dette blir nesten som å kaste terning, men noen tanker fra noen som kan litt om økonomi og/eller boligmarked osv hadde vært veldig fint. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det vil ha særlig langvarig effekt.  To enheter i 4-mandshuse der jeg bodde tidligere var til salg før krisen startet og ser at begge er solgt.  Den ene 1,7% under prisantydning, men den andre vet jeg ikke hva gikk for.  Den lå ute lengst tid, så kan godt ha gått noe lengere ned. 

Hvis jeg skal ta på meg spåhatten vil jeg tro at enheter med en god plass vil være relativt upåvirket i forhold til de minste enheter nå som folk har funnet ut at det ikke er så kult å sitte innelukket på 35 m2 i ret mange dager - for ikke å si uker...

Jeg kjenner i al fall at jeg har satt ekstra mye pris på den ekstra plassen den nye eneboligen har gitt meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på objektet. Dyre objekter er utsatt mens nøkterne ikke er det.

Her i distriktet koster en nøktern enebolig i underkant av 2m. En dyrere ligger gjerne på 4m eller mer. De boligene til 2m vil aldri bli påvirket av noen krise. Det er "entrance level" boliger som de fleste har råd til med en ordinær lønn. De dyrere boligene er langt mer utsatt. Det er færre kjøpere og de som eier er ofte de første som sliter med økonomien i vanskelige tider.

Et hus her i distriktet må uansett forvente å ligge til salgs iallefall i et år. Prisene er kunstig høye og har vært slik i mange år med jevn stigning så det tar lang tid før en bolig selger.

Når det gjelder Corona ville jeg ikke tatt hensyn til det. De et er forventet at boliger synker i verdi, men verditaper er lite, og om man skal bruke "finanskrisen" som en pekepinn vil verditapet spres ut over flere år. Ergo er leiligheten din i teorien mer verdt idag enn den er neste år, sett bort ifra andre faktorer - men igjen, slik spådom er stort sett gjetting. De to eneste faktorer som betyr noe er hvorvidt det er noen som ser etter bolig akkurat når du selger din - og er taksten realistisk nok til at den lokker.  Selv hadde jeg ikke tatt hensyn til Corona. Hvorfor er det viktig å ikke ha leiligheten liggende ute lenge? Hvis du skal selge neste år er det vel bare til å gjøre oppmerksom på overtskelsesdato. Du får vel ikke solgt på dagen i Oslo heller?

Hvordan det er i Oslo vet jeg ikke. Jeg har aldri sett etter bolig der, men jeg antar prinsippene er de samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I et attraktivt område vil det være relativt lett å selge kurante boliger uansett. Man må regne med at de ligger litt lenger på markedet nå enn før koronasesongen, pga at visninger må planlegges og helst forhåndsavtales, slik at man går glipp av de som kommer på visninger på impuls. Jeg tror heller ikke at prisene vil gå mye ned for attraktive boliger, men boliger som uansett ville vært tungsolgte pga beliggenhet og/eller tilstand vil bli mer påvirket av situasjonen, og man må regne med lavere priser og tregere salg.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. 

Leiligheten ligger i et relativt attraktivt området, og den har mange praktiske egenskaper og fordeler, også til tross størrelsen. 
Å selge leilighet er alltid nervepirrende, og det er vel ekstra nervepirrende nå. Er så redd for å gjøre et dumt valg ved å selge nå. 
Har tenkt at jeg kan potensielt tape mer, men også i beste fall tjene mer neste år. Men tanken om at tapet kan bli verre/større neste år - ved f.eks et uforventet bolig crack eller større nedgang er en ubehagelig tanke. Det er vel også derfor jeg landet på å selge nå, til tross for at kjenner meg usikker. 

Lenke til kommentar

Så når mener du at det ville være lurt å selge Windoge? Til høsten eller til neste vår? 

Jeg er helt med på det du sier. Samtidig så tror jeg fortsatt kanskje ikke vi har sett den økonomiske etter effekten av det som har skjedd så lang. Som sagt er jeg redd for ringvirkninger i ettertid. Det vil ta tid før den økonomiske situasjonen vil stabilisere seg, spesielt globalt. Og den globale økonomien vil nok påvirke Norge en stund fremover, vil jeg tro. 

Lenke til kommentar

Et par spørsmål:

Hva er målet med å selge? Er dette leiligheten du bor i, eller en sekundærbolig du eier? Skal du eventuelt selge og kjøpe i samme marked? Skal du selge i Oslo og kjøpe et annet sted? Hvis du ikke skal kjøpe i samme marked, hva skal du gjøre med fortjenesten på salget av leiligheten? 

Er ikke dette ganske viktige spørsmål for å kunne gi deg et godt svar på hvorvidt det er en god idé å selge nå eller ikke?

Lenke til kommentar

Jo det er forsåvidt relevant det. 

Jeg og samboeren kjøpte leilighet sammen for litt under 3 år siden, men har nå gått fra hverandre. 
Jeg flytter til utlandet, og har ikke tenkt å kjøpe noe nytt. Fortjenesten på leiligheten går rett og slett inn i livet jeg skal etablere i utlandet. Med tanke på at det ikke er så lenge siden vi kjøpte er jeg så klart redd for at inntjeningen ikke er så stor. Vi har også gjort investert i form av oppussing og estetiske endringer som har kostet litt, noe vi ikke vil tape.

Hun kunne i prinsippet ha bodd her et år til, etter jeg har reist. Men jeg må ha pengene senest om 1 år + at jeg måtte ha skattet av salget dersom vi leier ut lenger enn et år.  
Syns det er kjipt å ta fra henne muligheten til å bo her et år til, samtidig er vi begge redd for at salget vil gå dårligere neste år. 
Og vi vil jo helst ikke selge med tap. 

Det største målet er vel å tjene så mye som mulig, gitt situasjonen, og i allefall ikke selge med tap. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, glassmanet said:

Det største målet er vel å tjene så mye som mulig, gitt situasjonen, og i allefall ikke selge med tap. 

Generelt vil jeg si at risikoen for å selge med tap øker jo nærmere man kommer punktet der du selge.  I dag har du råd til å si nei til tilbud fordi du har tid nok til å vente, men om et år må du kanskje ta til takke med det tilbud du får fordi du må få solgt?  Ut fra kjøpers ståsted er det en ønskesituasjon om selgeren selge.

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig godt poeng tigerdyr ?

Det er større risk ved å selge neste år, men sjansen for å tjene kan også være større. Så det ville i såfall blitt gambling. Det er tryggere å selge nå, men vil kanskje heller ikke tjene like mye. 

Endret av glassmanet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, glassmanet said:

Så når mener du at det ville være lurt å selge Windoge? Til høsten eller til neste vår? 

Jeg er helt med på det du sier. Samtidig så tror jeg fortsatt kanskje ikke vi har sett den økonomiske etter effekten av det som har skjedd så lang. Som sagt er jeg redd for ringvirkninger i ettertid. Det vil ta tid før den økonomiske situasjonen vil stabilisere seg, spesielt globalt. Og den globale økonomien vil nok påvirke Norge en stund fremover, vil jeg tro. 

Det er rett og slett vanskelig å si, da ekspertene er uenige om utfallet. Det kommer an på flere ting:

- Hvor fort flesteparten kommer seg tilbake i jobb.

- Om vi får en ny nedstengning (Tror det er lite sannsynlig) .

- Hvor fort vi letter på de tiltakene vi har igjen. 

- Hvordan dette har påvirket folk sin holdninger generelt.

Det kan være at prisene synker ut året. Det kan være at prisene synker mot høsten, men at de allerede da stabiliserer seg. Det er som sagt vanskelig å si. :)

Lenke til kommentar
glassmanet skrev (39 minutter siden):

Veldig godt poeng tigerdyr ?

Det er større risk ved å selge neste år, men sjansen for å tjene kan også være større. Så det ville i såfall blitt gambling. Det er tryggere å selge nå, men vil kanskje heller ikke tjene like mye. 

I tillegg kommer problemer knyttet til det å faktisk sikre at salget blir gjennomført om et år, dersom dere er uenige. Hun bor der, og har kontakt med megler mv. Du befinner deg i utlandet, trenger penger men har få verktøy tilgjengelig om hun ikke vil selge. Boligen kan ikke selges uten at hun samtykker, og det å tvinge frem et samtykke er krevende. 

Jeg har sett lignende saker lede til hus som står tomme (eller hvor den ene parten blir boende veldig billig) lenge, fordi partene kommuniserer dårlig. 

Jeg ville definitivt solgt nå i forbindelse med samlivsbruddet. Eller så får hun kjøpe din halvpart nå. (Pris finner dere nok ut av, hent inn et par verdivurderinger/e-takster.) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sannsynlegheita for at du taper pengar på salget er vell heilt minimal i sentrale strøk? Det avgjerande spørsmålet for din del er vell kor stor avkastning du kan forvente ved å selge. Når det i tillegg er snakk om ei leiligheit i Oslo med ein slik størrelse at nesten alle kan få finansiering til å kjøpe den så vil du nok uansett få solgt til ein grei pris.

Hadde eg vært deg så ville eg starta prosessen med å selge no ettersom du har moglegheit til å starte no alt.
Dersom du startar prosessen med å selge no så vil du du ha eit betre grunnlag for å avgjere om du også vil gjennomføre salget no med ein gong eller om du heller vil satse på å selge til neste år når ting forhåpentlegvis har roa seg.
Angåande korona så er det også verdt å merke seg at det fortsatt er usikkert kor lenge koronatiltaka vilgjelde og kor stor del av næringslivet som klarer seg. Det er ikkje sikkert at den økonomiske situasjonen for folk flest er betre neste år, så det kan godt være at du finner fleire potensielle kjøparar med betalingsvilje no når mange fortsatt har håp om at dei vil få betre økonomi seinare i år.

Eg reknar med at det også burde være overkomeleg å få til ein god deal med eigedomsmeklaren no når det ikkje er så mange andre som selg bustadar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Basert på det TS har skrevet hittil i tråden, er det vel like så greit å selge den nå. Prisene om et år kan være høyere eller lavere enn idag, eller omtrent på samme nivå. Det er vanskelig å vite dette med stor sikkerhet.

Det som derimot er ganske sikkert er at det er mer behagelig å ha (mye) penger på konto om kort tid fordi du solgte den nå, enn å sitte og vente på penger fra en leilighet du prøver å få solgt om et år. 

Endret av logaritmemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis boligen (60kvm gir ca 4mill) er som snittet for OBOS statistikken i Oslo vil han ha tapt ca  80.000 på å selge i mars i forhold til februar.

Boligprisene i Norge falt i snitt 1,4% i mars (Eiendom Norge/EN). EN publiserer desverre ikke offentlig statistikk for regioner, men OBOS prisene falt 2% i mars for brukte boliger tilknyttet OBOS i Oslo området.
I følge EN var det fortsatt bra etterspørsel i Oslo i forhold til andre regioner: "Raskest salgstid hadde Oslo med 20 dager og tregest salgstid hadde Ålesund m/omegn med 96 dager."

DN publiserte nylig en artikkel som viser at Oslo har nest størst andel av annonser (19% vs. Rogaland med 20%) som har satt ned prisantydningen de siste to månedene. Ut i fra det er det ikke umulig å forvente prisnedgang i april. OBOS kommer med statistikk på Mandag og Eiendom Norge noen dager senere. Da kan man se hvordan det har utviklet seg i april.

Hvis du har tilgang på DN så finner du noen meninger om boligprisutviklingen fra forskjellige økonomer. Den mest pessimistiske er på opptil -25% fall og den mest optimistiske tror fallet kan stabilisere seg i mai og komme tilbake hvor de var før krisen ved slutten av året.

https://www.dn.no/eiendom/-mye-mer-sannsynlig-at-boligprisene-faller-25-prosent/2-1-794991

SSB sier:

Selv om boliglånsrentene nå er rekordlave, vil utsikter til beskjeden inntektsvekst og generell usikkerhet om den økonomiske utviklingen framover trolig føre til fortsatt fallende boligpriser gjennom store deler av 2020, før de deretter tar seg langsomt opp igjen. Ved utgangen av 2023 ventes boligprisene å være om lag 5 prosent høyere enn ved inngangen til 2020. Med denne svake utviklingen ventes det også at boliginvesteringene vil falle i år og neste år.

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/brastopp-for-norsk-okonomi

Men ingen av disse har vel noen gang truffet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...