Gjest 6cb8f...3a7 Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Heisann. Jeg er for tiden arbeidssøker og har vært det siden September 2019, sendt ca. 60 søknader og vært på 10 intervjuer som aldri har nådd helt gjennom. Sist intervju i Januar var jeg på andregangsintervju og var veldig nære å få jobben, men får igjen det klassiske svaret at jeg er ung og uerfaren - Og de velger heller å utlyse stillingen på ny. Har ikke sendt noen nye søknader siden da da jeg mistet litt motivasjonen, og nå når Corona har kommet, blir det enda hardere. Jeg har siden September 2017 slitt mye med muskelsmerter, stive ledd, vond nakke og energiløshet etter ei bilulykke, jeg fikk mye behandling hos fysioterapeut etter dette, men falt litt av da konsentrasjonen min ble mer satt på å fullføre lærlingetida som endte i August 2019. Etter dette valgte jeg å ikke fortsette der, og har siden da hatt en 20% stilling på den lokale matbutikken. Jeg sliter mer og mer med muskelsmerter, stivhet, energiløshet og er i en prosess med lege for å kunne konstatere hva det er, store muligheter for at dette er Bekhterevs, da både mamma og begge brødrene hennes har dette og det er arvelig. Dette er en lang prosess som tar sin tid da det ikke bare er å diagnostisere. I tillegg har jeg begynt hos psykolog rett før jul da jeg har hatt en ganske turbulent oppvekst og har innsett at jeg trenger hjelp til å lufte litt tanker. Veldig diffust og vanskelig å annslå hva dette er og hva det kommer av da det kan være flere ting. I tillegg har jeg nedsatt syn og grå stær, noe som i utgangspunktet gjør hverdagen min mer slitsom enn andres. Jeg syntes en intervjusituasjon er vanskelig nok i utgangspunktet og noe som ikke passer meg overhode, jeg får rett og slett ikke vist mitt potensiale da jeg blir så nervøs. Arbeidsgiveren min idag er storfornøyd med meg og hadde gitt meg en større stilling om det hadde vært behov, der har jeg en fantastisk bra referanse som kjenner meg godt og vet hvordan jeg er, dette har ført til flere nære muligheter for jobb, men når altså ikke helt frem. Så er det dette med helsen min om dagen, jeg har ikke samvittighet til å lyve om dette, da jeg garantert kommer til å føle meg nedfor om jeg ikke greier å jobbe så effektivt som jeg burde. Jeg har perioder hvor jeg har masse energi og får gjort unna ting i en fei. Andre perioder er det nok å komme seg på jobb, jobbe jevnt og trutt og holde humøret på et OK sted. Jeg er ikke en person som setter meg ned og syter, syntes synd på meg selv, selv om det kanskje virker litt sånn ut av tråden, men når kroppen sier stopp og trenger en pause, så må jeg bare det. Og dette blir enda tøffere i en 100% jobb. Jeg er så godt som aldri syk fra jobb og drar uansett, det er ikke det, men det er effektiviteten på jobb. Jeg er 21år og har altså fagbrev i Reservedelsfaget og har jobbet 6 år i matbutikk vedsidenav studier og læretid. Jeg jobbet 120% totalt under læretida, det gikk ved hardt pågangsmot, men jeg hadde ikke orket det videre etter læretida. Jeg er som sagt ikke en person som syntes synd på meg selv, men det kommer til et punkt hvor man mister motet og jeg har ikke en sterk psyke i utgangspunktet. Jeg har nok med å stable dagliglivet mitt sånn nogenlunde på skinner, men jobber med det heletiden. Jeg vil gjerne jobbe og forsørge meg selv, det er et stort ønske, men denne jobbsøkerprosessen tapper meg for energi og jeg mister litt håpet om å finne en arbeidsgiver som er litt menneskelig og fleksibel. "Alle" skal ha personen som er full av energi og arbeidslyst, er kjempe utadvendt og smiler til enhver tid, det er ihvertfall mitt inntrykk etter flere jobbintervju. Noen råd og tips? Oppløftende ord setter jeg stor pris på, prøver å innhente litt energi og lyst, håp og pågangsmot til å prøve å søke flere jobber Anonymous poster hash: 6cb8f...3a7 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Det er heilt vanleg at arbeidsgiver har ein del slike positive eigenskapar som dei søker etter, typisk for mange av dei er at ein ikkje har reflektert over kva dei aktuelle eigenskapane betyr i praksis og om det er gode eigenskapar å ha i den aktuelle stillinga. Til dømes er det nesten ein klisje at ein vil ha ein blid og utadvendt arbeidstakar, men når 95% av arbeidet består av å sitte åleine foran ei datamaskin så kan det kanskje være greit med ein arbeidstakar som trives med slikt arbeid, og ikkje ein utadvendt type som står i gangen og distraherer dei andre med småprat. Når det gjeld sjukdommen din så er det slik at arbeidsgiver ikkje har lov til å spørre om helsetilstand. Det sagt så vil det ikkje være lurt å aktivt benekte eller heilt unngå å ta opp helsetilstanden din som ei utfordring. Det er ikkje ein god start på eit nytt arbeidsforhold at arbeidsgiver finner ut at du har holdt tilbake viktige opplysningar om korleis du som arbeidstakar er. For framtidig arbeidssøknadar så bør du nok gå ei ekstra runde med deg sjølv om du søker på dei rette stillingane. Det er ikkje gitt at fulltidsstilling som fagmann er beste yrkesvalet for deg lenger. Kanskje du burde vurdere litt meir utdanning og heller søke på meir kontorliknande stillingar som til dømes som lagerformann eller i logistikkavdelinga? Basert på det du skriv så ser det også ut som at ein fleksibel jobb hadde passa deg betre ettersom at arbeidsinnsatsen din kan variere med dagsforma der du ein dag har høg produktivitet og den andre dagen lav produktivitet. Slik fleksibilitet er det også lettare å få om får ei stilling som er meir kontorretta. Elles så er det greit å vite at du ikkje er åleine i denne situasjonen, mange har vanskar med å finne seg jobb no. Eksempelet ditt frå januar der du var i andregongsintervju viser også at det den gangen ikkje var sjukdommen som hindra deg i å få jobben. Det som var hinderet var at du som mange andre har kompetansen men at du mangla arbeidserfaringa. Ein måte å få meir arbeidserfaring på er å sjå om du kan få deg jobb andre stadar også, som til dømes butikkjobben din. Om det ikkje er råd å få større stilling hos den butikken du i dag jobbar på så kanskje det er mulig å få 80% stilling på ein anna butikk? Det treng ikkje å være ein god jobb, poenget er å ha attest som viser til at du er stabil arbeidskraft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå