torest Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Trosset steinras og virus: Nå er verdens raskeste el-katamaran klar til bruk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Jeg ville høre hvor stille båten var og så er alt ødelagt med plagsom musikk. Lenke til kommentar
AJ830V5V Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Det er en hovedregel at ingeniørvideoer skal påhenges teit musikk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 JØI skrev (14 timer siden): Jeg ville høre hvor stille båten var og så er alt ødelagt med plagsom musikk. Bruk mute-knappen. 1 1 Lenke til kommentar
johnrixn Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Elektrifisering av saktegående båter er ikke så stort et problem, bortsett fra prisen. Hurtiggående og da spesielt planende båter har et stort problem pga. vekten av batteriene. Denne er lang og slank, med moderat toppfart, så det kan være en god løsning. Skrogfarten til denne vil være ca. 16 knop, så jeg går ut fra at rekkevidden som oppgis ikke er ved 20 knop, men med en lavere hastiget. Siden batteriene setter en begrensning når de gjelder hurtige båter, kan jo det å lage lange deplasementskrog være løsningen for å få høyere marsjfart med moderat drivstofforbruk. Et skrog på 100m, vil få en skrogfart på ca. 24 knop. Kanskje upraktisk med så lange båter... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 johnrixn skrev (1 time siden): Elektrifisering av saktegående båter er ikke så stort et problem, bortsett fra prisen. Hurtiggående og da spesielt planende båter har et stort problem pga. vekten av batteriene. Denne er lang og slank, med moderat toppfart, så det kan være en god løsning. Skrogfarten til denne vil være ca. 16 knop, så jeg går ut fra at rekkevidden som oppgis ikke er ved 20 knop, men med en lavere hastiget. Siden batteriene setter en begrensning når de gjelder hurtige båter, kan jo det å lage lange deplasementskrog være løsningen for å få høyere marsjfart med moderat drivstofforbruk. Et skrog på 100m, vil få en skrogfart på ca. 24 knop. Kanskje upraktisk med så lange båter... Skrogene behøver ikke være sammenhengende lange skrog. Man kan f.eks erstatte to kjempelange skrog i en katamaran med 4 kortere skrog i 2x2 formasjon. Stabiliteten blir nok ennå litt bedre av å splitte de lange skrogene så lenge man sørger for samme tyngdepunkt. Kanskje man burde hatt 5 skrog. 2x2 lette skrog som danner hjørnene av båten og en tung kjøl i midten. Også så har du jo et tredje alternativ (i tillegg til deplasement og planende): Vinger/foiler. Da får du en bedre kombinasjon av lav vannmotstand og høy fart. Passer selvsagt ikke i alle sammenhenger, men jeg tror det kan erstatte noen lette hurtiggående fartøy. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Foil-baserte skrog, for økt elektrisk rekkevidde. Riktignok fritidsbåt-størrelse, men prinsippet vil være det samme for større: https://www.youtube.com./watch?v=1faYuMUpYUg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå