Gå til innhold

Trosset steinras og virus: Nå er verdens raskeste el-katamaran klar til bruk


torest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elektrifisering av saktegående båter er ikke så stort et problem, bortsett fra prisen. Hurtiggående og da spesielt planende båter har et stort problem pga. vekten av batteriene. Denne er lang og slank, med moderat toppfart, så det kan være en god løsning. Skrogfarten til denne vil være ca. 16 knop, så jeg går ut fra at rekkevidden som oppgis ikke er ved 20 knop, men med en lavere hastiget. Siden batteriene setter en begrensning når de gjelder hurtige båter, kan jo det å lage lange deplasementskrog være løsningen for å få høyere marsjfart med moderat drivstofforbruk. Et skrog på 100m, vil få en skrogfart på ca. 24 knop. Kanskje upraktisk med så lange båter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
johnrixn skrev (1 time siden):

Elektrifisering av saktegående båter er ikke så stort et problem, bortsett fra prisen. Hurtiggående og da spesielt planende båter har et stort problem pga. vekten av batteriene. Denne er lang og slank, med moderat toppfart, så det kan være en god løsning. Skrogfarten til denne vil være ca. 16 knop, så jeg går ut fra at rekkevidden som oppgis ikke er ved 20 knop, men med en lavere hastiget. Siden batteriene setter en begrensning når de gjelder hurtige båter, kan jo det å lage lange deplasementskrog være løsningen for å få høyere marsjfart med moderat drivstofforbruk. Et skrog på 100m, vil få en skrogfart på ca. 24 knop. Kanskje upraktisk med så lange båter...

Skrogene behøver ikke være sammenhengende lange skrog. Man kan f.eks erstatte to kjempelange skrog i en katamaran med 4 kortere skrog i 2x2 formasjon. Stabiliteten blir nok ennå litt bedre av å splitte de lange skrogene så lenge man sørger for samme tyngdepunkt. Kanskje man burde hatt 5 skrog. 2x2 lette skrog som danner hjørnene av båten og en tung kjøl i midten.

Også så har du jo et tredje alternativ (i tillegg til deplasement og planende): Vinger/foiler. Da får du en bedre kombinasjon av lav vannmotstand og høy fart. Passer selvsagt ikke i alle sammenhenger, men jeg tror det kan erstatte noen lette hurtiggående fartøy.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...