pierce007 Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Har en eldre pc som jeg skal nettverksadapter til. Hvis jeg skal kjøpe Pcie, må jeg flytte skjermkortet som står i Pci x16 til x4. Vil det få noen innvirkning? I så tilfelle blir det bare en enkel USB adapter. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Vi må vite hvilket hovedkort og grafikkort du har. Ta gjerne med CPU også da denne kan ha innvirkning i antall PCI lanes hovedkortet kan ha. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Jeg kan ikke forstå at skjermkortet kan stå i PCI x4. Er det ikke x16 tilkobling. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 29. april 2020 Forfatter Del Skrevet 29. april 2020 Thor. skrev (26 minutter siden): Vi må vite hvilket hovedkort og grafikkort du har. Ta gjerne med CPU også da denne kan ha innvirkning i antall PCI lanes hovedkortet kan ha. Se bidler Lenke til kommentar
NULL Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 (endret) Litt usikker på hva problemet her er egentlig. PCI-e 1x-kort kan settes i en 4x-kortplass. Slik jeg tolker det, er grafikkortkjøleren problemet ettersom den dekker 1x-kortplassene. Men man kan bruke den blå lange (16x-slot, men begrenset til 4x). Er det wifi-kort du her skal installere? Eller er det noe galt med den integrerte ethernet-kontrolleren? Evt. at du trenger flere ethernet-porter? Endret 29. april 2020 av NULL Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 29. april 2020 Forfatter Del Skrevet 29. april 2020 NULL skrev (1 minutt siden): Litt usikker på hva problemet her er egentlig. PCI-e 1x-kort kan settes i en 4x-kortplass. Slik jeg tolker det, er grafikkortkjøleren problemet ettersom den dekker 1x-kortplassene. Men man kan bruke den blå lange (16x-slot, men begrenset til 4x). Er det wifi-kort du her skal installere? Eller er det noe galt med den integrerte ethernet-kontrolleren? Evt. at du trenger flere ethernet-porter? Jeg lurte først og fremst om det ville ha noen innvirkning om jeg flyttet fra 16x til 4x slotten. Skal installere et wifi-kort ja, evt USB hvis bytte av slot har åpenbare innvirkninger. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 (endret) Litt klønete vifte på det grafikkortet, ja. Du kan installere et PCI express X1 kort i X4-sporet hvis viften ikke kommer i veien. Er litt vanskelig å se på bildet om den gjør det. Alternativt kjøpe et PCI (ikke express) wifi-kort. Dog bare 2 slike på prisjakt som ikke koster skjorta. Men et USB basert wifi holder i massevis, bare gjør litt research før du kjøper noe så du ikke kjøper noe som er ustabilt. Edit: Du kan også gjøre som du selv sier, sette wifi i X16 og grafikkort i X4. Mister muligens noen fps i spill. Endret 29. april 2020 av Thor. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 29. april 2020 Forfatter Del Skrevet 29. april 2020 Thor. skrev (2 minutter siden): Litt klønete vifte på det grafikkortet, ja. Du kan installere et PCI express X1 kort i X4-sporet hvis viften ikke kommer i veien. Så det vil ikke ha noen innvirkninger på bruken - bytte fra 16x til 4x sloten? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Ser ut til at X4 sporet har x16 størrelse. Da kan grafikkortet stå i det sporet. Endringen i ytelse vil være minimal på et lite kraftig grafikkort. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 (endret) Det vil bli et knøttlite ytelsestap, men kun under spilling. Typisk kontorbruk og andre ting som ikke bruker grafikkortet i særlig stor grad blir ikke påvirket. Du kan se litt på denne videoen for en moderne sammenligning mellom x1, x4, x8 og x16: Endret 29. april 2020 av Thor. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 På x16 ytelse får du x8 som vises i videoen siden du har PCIe 2.0. Så lenge du får plass til kortet i en av PCIe-slottene så bare bruk plassen da PCIe er designet for det. Hvis ikke kan du vurdere en extender, så blir ikke skjermkortet i veien, men dette krever litt innkjøp, som du ser ut til å slippe. Det enkleste er jo å bruke en vanlig PCI-buss men da får du mindre båndbredde over nettet om du er ute etter Gigabit-hastigheter, ellers kan du bonde to nettkort sammen (vanlig PCI) og få doblet båndbredden på denne måten gitt god støtte for dette i utstyret. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 56 minutes ago, pierce007 said: Så det vil ikke ha noen innvirkninger på bruken - bytte fra 16x til 4x sloten? Jo, men hvorfor kan ikke grafikkortet bare stå der det står og så setter du nettverkskortet i 4x-slotten? Ved å flytte grafikkortet til 4x-kortplassen får det dårligere båndbredde. For vanlig Windows-bruk betyr det ikke noe, men for spill vil det kunne ha betydning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå