Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Domene med dns

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg kan styre domenet mitt fullt ut. Dvs at jeg kan sette opp en dns som jeg setter mine egne hosts i. Hvis jeg f.eks. regger et domene, mittdomene.net, og vil kunne styre hvor f.eks. mail.mittdomene.net skal være hen. Er det bare å regge et domene? Eller må man ha en spes avtale for at mail.mittdomene.net skal bli funnet av andre her i verden. Hvordan skal jeg få til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du finne deg en domeneregistrar og registrere domenet ditt.

(noen domenregistrarer har muligheter for hosting også)

Deretter må du finne deg en host

(vis ikke domeneregisrar har hosting eller du velger og finne en annen til og hoste domenet ditt)

Host er webbhotell/firma som kan hoste ditt domene.

Det att de hoster ditt domene vil si att de gir deg en plass/hotell til sidene dine og du for en DNS, en addresse som gjør slik att ditt domene kan peke fra domeneregistrar til ditt webbhotell.

Etterpå kan du gå tilbake til domeneregistrar logge deg inn der og sette inn DNS slik att domenet peker til ditt webbhotell.

Deretter må du laste opp sidene dine til ditt webbhotell med ett FTP program.

Når du kjøper webbhotell/plass til ditt domene, følger det stort sett alltid med muligheter til og sette opp din mail akkurat som du vil ha det.

Håper ting ble litt mere klart for deg nå :smile:

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-03-07 03:30 ]

Lenke til kommentar

Jepp, det ble litt klarere ja. Det jeg tydligvis vil ha er muligheten til hosting. Men jeg vil ikke ha webhotell. Jeg skal ha en server hjemme, på adsl linja mi. Den skal i alle fall kjøre webserver. Så hva må til for at jeg skal kunne få lov til å kjøre en fullt reel dns hjemme hos meg, som kan holde orden på subdomenene (er subdomene det som er xxx i xxx.mittdomene.net??) mine. Det er vel slik at alle dns er koblet sammen på en måte, så de oppdaterer hverandre? Derfor må jeg vel kanskje ha en form for avtale med et firma eller no, for å samkjøre min dns med dems... Eller ikke?

Lenke til kommentar

Hei!

Easydns (www.easydns.com) tilbyr en slik tjeneste du etterspør.

Her kan du registrere et domenenavn, og de hoster selve DNS-serverne, slik at du kan peke domenenavnet

mot din faste IP-adresse på din egen maskin.

De har også løsninger for dynamiske IP-adresser.

Håper at dette var til litt hjelp :smile:

mvh

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...