Gå til innhold

Stortinget krever klart svar fra regjeringen: Stå fast på nullutslippskrav i verdensarvfjordene [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Hele verden ser til Norge – Look to Norway. Det er slik det skal gjøres. Backer vi ut nå, vil det få motsatt effekt, sier Bjørkeli."

Ja, Norge har vist vei ved å få en stor %-andel elektriske biler på kort tid, men ingen andre land har i samme grad forutsetningene for dette.

Andre land har ikke skattlagt bilhold så høyt som i Norge, og når skattene blir tatt bort viser det selvsagt igjen på salgstallene.

Den billige og fornybare strømmen er et annet særtrekk ved Norge, og når både klima og økonomi spiller på lag får vi et godt resultat.

Kjørelengden er også akseptabel, så det ligger til rette for elektriske biler i Norge.

Stikker vi fingeren i gjorda er det ikke like opplagt med suksess innen skipsfart.

Batterier kommer neppe til å få så stort energiinnhold at det monner, og det ender opp i kostbare løsninger med liten effekt.

Klimaproblemene er globale og tviholder vi på 0-utslipp, som i praksis er batterier, ender vi trolig opp i å redusere klimautslippene med promiller.

Det er med andre ord kravet om 0-utslipp som blir "Det bestes fiende".

Er vi realistiske kan alternative drivstoff som hydrogen, ammoniakk og metanol være mer realistiske enn batterier i internasjonal skipsfart.

Problemene med både hydrogen og ammoniakk er sikkerhet og logistikk.

Det mest realistiske alternativet er med andre ord metanol, men da må vi akseptere 90% reduksjon og ikke 100%.

Grunnen er at forsøkene ved Klemetsrud viser 90% fangst av CO2, og renseteknologien kan brukes på store skip, har jeg forstått rederinæringen rett.

Metanol og renseteknologi vil i praksis si gjenbruk av CO2, og da det er penger å tjene på dette alternativet kan vi ende opp med å fjerne en vesentlig del av CO2 utslippene, og ikke bare promiller.

Det er med andre ord kravet til 0-utslipp i stortingsvedtaket som i praksis fører til mest CO2 utslipp. Et paradoks, men slik er realitetene.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
  Dubious skrev (På 29.4.2020 den 9.34):

Hvor mye har utslippene økt i de landene som utvinner det som trengs for å lage batterier?

Så har vi produksjon og gjenvinning, så batterier er langt fra 0-utslipp, men her er det nok snakk om lokale utslipp, for hvem bryr seg om resten av verden.

Ekspander  

Tja, utsleppstala for land som Australia (desidert størst på litium) og Noreg (nikkel, aluminium og kobolt) er jo ganske tilgjengelege. Celler vert produsert i m.a. USA og Japan.  Det er berre å slå opp.

Lenke til kommentar
  leifeinar skrev (På 29.4.2020 den 9.25):

Kanskje like greit å forby cruise i Norge? hvor mye slipper disse båtene ut før de kommer til Norske fjorder? Til Tromsø i 2019 kom det 155 160 passasjerer som alle tisser, driter og dusjer rett i havet.

Ekspander  

Har cruiseskipene lov å slippe ut kloakken i kystnære strøk? Det er jo forbudt for fritidsflåten for lenge siden. Virker merkelig at det samme ikke skulle gjelde cruise-skip. Tømming av kloakk burde vel heller ikke være problematisk å få til ved kai? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...