Gå til innhold

Mercedes-Benz planlegger ingen ny hydrogenbil


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (8 timer siden):

IMG_20200404_191044.jpg?width=804&height

Jeg reagerer litt på at de ikke har vanlig Model 3 AWD med her. Det virker manipulerende.

Den aktuelle testen var vel også gjort ved å kjøre en kort runde på bane og så ekstrapolere ut fra det? Ikke akkurat troverdig.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (1 minutt siden):

Nei, globalt. Hva er denne "veksten"? Krampaktige forsøk på å skvise ut noen subsidier?

Kan du vise noen tegn der ute som ikke viser vekst? I Kina erstatter de hele 7,000 BE busser til FC busser som et eksempel. 

 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Jeg mener, til og med Nikola har begynt å snuse på ren batterielektrisk drift.

Ja, de har til og med snakket om bedre batteriteknologi og de beholder planene for FC rekkevidde forlengere. Grunnen er åpenbar, og noe jeg har forklart flere ganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Jeg reagerer litt på at de ikke har vanlig Model 3 AWD med her. Det virker manipulerende.

Du finner sikkert tester der ute om du vil vise noe? Den kilden tar utgangspunkt i flere tester, så godt mulig TM3 ikke hadde stort nok datagrunnlag. Du får være litt detektiv da vet du. 

 

hekomo skrev (3 minutter siden):

Den aktuelle testen var vel også gjort ved å kjøre en kort runde på bane og så ekstrapolere ut fra det? Ikke akkurat troverdig.

Hvilken test? Det var hentet fra mange tester, men fint å se du veive litt med armene i forsøk på å falsifisere noe uten noe mer enn personlige ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Det er ingen hypotyse at batterier veier mer per kWh vs H2.

Nei, men det er en hypotese at Nikolas hydrogensysetem veier mindre enn Teslas batterisystem.

1 hour ago, oophus3do said:

Lang og tungtransport står for store deler av CO2 utslippet. Ditt tall på 0,001% er jo bare tøys.

Lang- og tungtransport vil være elektrisk. Det går fint an med dagens teknologi.

1 hour ago, oophus3do said:

Hvorfor finnes det fremdeles ingen langdistanse busser eller lastebiler? 

Hvorfor finnes det ikke elektriske stasjonsvogner? Ingen har laget de ennå. Men de kommer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Nei, men det er en hypotese at Nikolas hydrogensysetem veier mindre enn Teslas batterisystem.

Ja, om det er alt du har å gå på. Forhåpninger om at Nikola skulle klare å lage tyngre brenselceller enn andre i tillegg til Type 4 H2 tanker. Merkelig logikk, men ok. Bosch vet nok hva de gjør i samarbeid med Powercell, og du kan se hvor mye 125kW effekt veier derifra. I tillegg så sier absolutt alle de andre med lignende planer hvorfor det er slik. Hydrogensysetemet er mye lettere. Det ser du også fint I drone landskapet i nylige rekorder som blir tatt årlig. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Lang- og tungtransport vil være elektrisk. Det går fint an med dagens teknologi.

Ok, hvorfor er det ingen som tilbyr dette nå siden teknologien er moden for det? Vi har jo kort distanse busser og lastebiler, så det er rart langdistanse ikke eksisterer slik de i større grad gjør for FC. Dette forblir din personlige mening så lenge du ikke klarer å støtte det opp med noe. 

Står det eneste argumentet og hviler på Tesla Semi? Trur nok Daimler har rett jeg. Han hadde en finurlig måte å si at han ikke stoler på det Elon lover angående prestadaen til den uten å totalt knuse nyttelasten. 

Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Hvorfor finnes det ikke elektriske stasjonsvogner? Ingen har laget de ennå. Men de kommer.

De selges nesten ikke, det samme kan du ikke si rundt behovet for langtransport, så prøv igjen. Dette var et billig forsøk. Kan du ikke i det minste vise planer utenfor lovnadene til Elon da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus3do said:

Ok, hvorfor er det ingen som tilbyr dette nå siden teknologien er moden for det?

Jeg har lurt på det samme i nærmere 10 år. Og svaret er nok ganske enkelt at de store tradisjonelle selskapene er for konservative til å tørre å forsøke. Det er derfor man trenger selskaper som Tesla som kommer inn fra sidelinjen og tør satse på ny teknologi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (41 minutter siden):

Jeg har lurt på det samme i nærmere 10 år. Og svaret er nok ganske enkelt at de store tradisjonelle selskapene er for konservative til å tørre å forsøke. Det er derfor man trenger selskaper som Tesla som kommer inn fra sidelinjen og tør satse på ny teknologi.

Det gir null mening i det hele tatt. De produserer lastebiler og busser til kortdistanse, men ikke langdistanse? Samtidig har vi jo uttalelser fra de fleste av dem som forklarer hvorfor, men det velger du å ignorere og tute videre på med personlige meninger uten særlig med støtte. 

Hva skjer om du f.eks sammenligner en elbuss og en dieselbuss? Hvor mange passasjerer kan du frakte i elbussen vs diesel-bussen allerede i kortdistanse bussene? 

Mens elbussene er totalt fraværende i langdistanse, av årsaker du nekter å ta inn over deg, så er det mange prosjekter gående for rekkeviddeforlengere med hydrogen for å få det til. 

https://cleantechnica.com/2019/11/16/flixbus-plans-hydrogen-fuel-cell-test-fleet-of-electric-buses-for-clean-long-distance-travel/

Sitat

"A hybrid system that properly combines the battery and fuel cells is especially practical for heavy vehicles that cover long distances since purely electric vehicles still do not have the ability to cover long distances."

Er det løgn dette? Det kan jo umulig være det når elbussene har mindre vekt for passasjerer vs diesel-bussene i kortdistanse, og det vil selvfølgelig eskalere ved lang-distanse bussene. Så når du normalt sett bare sier "kast inn mer batterier", så stopper tankegangen der - da du erstatter kapasitet for å frakte mennesker med batterier. 

I tillegg så har man situasjonen som nettopp foregikk/foregår i Uppsala i Sverige. Vattenfall slet med å tilby strøm og hele den elektriske bussflåten fikk ikke ladet. Mange ruter måtte kanslereres, og dette på et tidspunkt hvor fraksjoner av bussflåten er elektrifisert. Løsningen? Lagret energi fra overskuddsområder/perioder i form av hydrogen i tillegg til Sveriges planer om hydrogenproduksjon fra søppelfyllinger.  

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 4.5.2020 den 22.31):

Jeg reagerer litt på at de ikke har vanlig Model 3 AWD med her. Det virker manipulerende.

Den aktuelle testen var vel også gjort ved å kjøre en kort runde på bane og så ekstrapolere ut fra det? Ikke akkurat troverdig.

Tabellen er oksemøkk, bare en stråmann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 30.4.2020 den 0.59):

Som forklart til deg før, så er det stor forskjell mellom å kjøre en brenselcelle opp igjennom dens last. Det blir det samme som å måle effektivitet på en diesel motor ved 500 RPM og 2000 RPM. Hydrogenbilene som har eksistert for å få mest mulig erfaring på brenselceller har fungert ved å justere kW output mye. Forskjellen vil altså være stor i et produkt der du lader og vedlikeholder batterier ved optimal temperatur og effektivitet i majoritet fremfor å sørge for fremdriften selv på brenselcellen. 

Hvor mange ganger skal dette gjentaes uten at du ser ut til å ta det inn over deg? Faktor på 2 er da null stress fra brenselcellen og ned i batteripakken. 

Jeg legger merke til at du fortsatt ikke er villig til å snakke om forskjell i energibruk mellom FCEV og BEV. Så lenge i snakker om *bil* er forskjellen en faktor 3  i elbilens favør. Hva er forskjellen om vi snakke rom busser og lastebiler? Det er en ærlig sak å innrømme at du ikke vet det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Jeg legger merke til at du fortsatt ikke er villig til å snakke om forskjell i energibruk mellom FCEV og BEV. Så lenge i snakker om *bil* er forskjellen en faktor 3  i elbilens favør. Hva er forskjellen om vi snakke rom busser og lastebiler? Det er en ærlig sak å innrømme at du ikke vet det.

Selektiv hukommelse i sving ja.
Vi har snakket om det tonnevis av ganger, men det ender opp med at du repeterer det igjen uansett. 

Energibruken er større på FCEV vs BEV, og det er allmennkunnskap. Det forandrer absolutt ingenting, da du ikke får noe verdi av energiproduksjon uten å få solgt den. Se til dagens situasjon og strømpriser som et perfekt eksempel som totalt nuller ut poenget ditt. 

Faktor 3 er også tøys og tull. Lagret energi  som ellers hadde blitt kastet er 100% effektivt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Selektiv hukommelse i sving ja.
Vi har snakket om det tonnevis av ganger, men det ender opp med at du repeterer det igjen uansett. 

Energibruken er større på FCEV vs BEV, og det er allmennkunnskap. Det forandrer absolutt ingenting, da du ikke får noe verdi av energiproduksjon uten å få solgt den. Se til dagens situasjon og strømpriser som et perfekt eksempel som totalt nuller ut poenget ditt. 

Faktor 3 er også tøys og tull. Lagret energi  som ellers hadde blitt kastet er 100% effektivt. 

Personangrep igjen ja, du ønsker slett ikke snakke om forskjell i energibruk så da beskylder du meg for selektiv hukommelse. 

Om du faktisk har kommet med forskjellen i energibruk mellom FCEV og BEV -buss/lastebil så burde det være en enkel sak å gjenta det? Jeg kan i alle fall ikke huske at du har kommet med noe annet enn ufullstendige regnestykker. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Personangrep igjen ja, du ønsker slett ikke snakke om forskjell i energibruk så da beskylder du meg for selektiv hukommelse. 

Om du faktisk har kommet med forskjellen i energibruk mellom FCEV og BEV -buss/lastebil så burde det være en enkel sak å gjenta det? Jeg kan i alle fall ikke huske at du har kommet med noe annet enn ufullstendige regnestykker. 

Hva er personangrep? Du kommer med påstander som ikke er sanne, og den eneste plausible forklaringen på det må være at du med vilje kommer med dem, eller at du har selektiv hukommelse. Du får velge selv hva det er. 

Les linken i den andre tråden, så kan du jo lese litt om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Hva er personangrep? Du kommer med påstander som ikke er sanne, og den eneste plausible forklaringen på det må være at du med vilje kommer med dem, eller at du har selektiv hukommelse. Du får velge selv hva det er. 

Les linken i den andre tråden, så kan du jo lese litt om det. 

Jeg legger merke til at det er helt utroooolig vanskelig å bare svare på spørsmålet mitt. Hva er forskjellen i energibruk mellom og BEV buss/lastebil, samt kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Jeg legger merke til at det er helt utroooolig vanskelig å bare svare på spørsmålet mitt. Hva er forskjellen i energibruk mellom og BEV buss/lastebil, samt kilder.

Det er du som har en påstand her på 3x. Jeg har besvart deg allerede og sagt at lagret energi som ellers hadde blitt bortkastet er 100% effektivt. Ta gjerne inn det i kalkulasjonene og se hva snittet blir i et samfunn med mer og mer fornybar kraft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Det er du som har en påstand her på 3x.

Det er ikke 'min påstand'. Her gjentar jeg bare det som er(burde være) allmennkunnskap. 

Et kjapt søk fører meg først hit:
https://www.tu.no/artikler/audi-vil-satse-pa-hydrogenbiler-som-slipper-ut-bade-eksos-og-damp/469424
Som linker videre til:
https://www.researchgate.net/publication/328782184_Where_are_we_heading_with_electric_vehicles

Hvor jeg klipper følgende fra rapportens abstract: "JOURNAL OF AIR QUALITY & CLIMATE CHANGE: This paper concludes that compared to conventional fossil-fuelled vehicle technologies, electric vehicles (EVs) are the best and most robust option with regard to moving to a zero emission road transport system. They enable significant to very deep (98%) reductions in greenhouse gas emissions, where large reductions depend on the extent of renewable energy generation. Fuel cell vehicles appear not to have the same benefits as battery electric vehicles. They perform only slightly better than conventional fossil-fuelled vehicles in terms of well-to-wheel energy use per km. In contrast, EVs use approximately a factor of 3-5 times less energy"

 

oophus3do skrev (15 minutter siden):

Jeg har besvart deg allerede og sagt at lagret energi som ellers hadde blitt bortkastet er 100% effektivt.

Det der gir ikke mening. Men det er det jo mye som ikke gjør når du snakker om hydrogen..

 

Når har du tenkt å fortelle meg forskjellen i energibruk mellom og BEV buss/lastebil, samt kilder?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 minutter siden):

Det er ikke 'min påstand'. Her gjentar jeg bare det som er(burde være) allmennkunnskap. 

Et kjapt søk fører meg først hit:
https://www.tu.no/artikler/audi-vil-satse-pa-hydrogenbiler-som-slipper-ut-bade-eksos-og-damp/469424
Som linker videre til:
https://www.researchgate.net/publication/328782184_Where_are_we_heading_with_electric_vehicles

Hvor jeg klipper følgende fra rapportens abstract: "JOURNAL OF AIR QUALITY & CLIMATE CHANGE: This paper concludes that compared to conventional fossil-fuelled vehicle technologies, electric vehicles (EVs) are the best and most robust option with regard to moving to a zero emission road transport system. They enable significant to very deep (98%) reductions in greenhouse gas emissions, where large reductions depend on the extent of renewable energy generation. Fuel cell vehicles appear not to have the same benefits as battery electric vehicles. They perform only slightly better than conventional fossil-fuelled vehicles in terms of well-to-wheel energy use per km. In contrast, EVs use approximately a factor of 3-5 times less energy"

Går du inn i undersøkelsen så finner du ut av nettopp det jeg har forklart deg tidligere. Du får dårlige effektivitet om du lar brenselcellen jobbe opp og ned i sitt register hvor optimal-temperatur aldri nåes og vedlikeholdes. Et typisk scenario vil være Toyota Mirai 1.0. hvor batteriets formål er litt ekstra kraft og regenerasjon, mens brenselcellen i hovedgrad sørger for fremdrift. 

Det mest optimale er å la brenselcellen fungere som en generator. Da kan den hele tiden gå opp direkte til optimal temperatur og last, og dermed stå ved sitt maks effektivitet, fremfor at man utnytter et gjennomsnittlig effektivtetskurve. 

Altså vil resultatet være annerledes om man undersøker den mest optimale bruken av teknologien, og ikke teknolien fra et barnestadie der formålet var å teste den mest mulig. Nå er den blitt testet, og det fungerer så nå er det på tide å hente frem produkter bygget for å være det beste av to verdener. Effektivteten for hydrogenet i en Nikola Badger f.eks vil være annerledes enn det du ser her. 

Det de også unnlater å ta med er utnyttelse av overskuddsvarme både på elektrolyse delen, og i produktet. Det vil det selvfølgelig være et større fokus på når man skalerer ting opp og går utenfor prototype-stadiet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
oophus3do skrev (På 4.5.2020 den 22.36):

Hvilken test? Det var hentet fra mange tester, men fint å se du veive litt med armene i forsøk på å falsifisere noe uten noe mer enn personlige ønsker. 

What Car-testen var det vel. Den falsifiserer jo seg selv ved å kjøre bare en kort strekning og ekstrapolere derfra. Det bildet er dessuten laget av seriesvindler og storløgner TeslaCharts på Twitter. Vet ikke hvor mange ganger han er tatt i bløff nå.

Nikola er uansett et zombieselskap. De måtte ty til noe merkelige krumspring for å få inn penger fordi ingen ville finansiere videre drift på vanlige måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (18 minutter siden):

What Car-testen var det vel. Den falsifiserer jo seg selv ved å kjøre bare en kort strekning og ekstrapolere derfra. Det bildet er dessuten laget av seriesvindler og storløgner TeslaCharts på Twitter. Vet ikke hvor mange ganger han er tatt i bløff nå.

Nikola er uansett et zombieselskap. De måtte ty til noe merkelige krumspring for å få inn penger fordi ingen ville finansiere videre drift på vanlige måter.

Ja, du får unnskylde deg så mye du vil, det blir av lite verdi uten bevis. 

Angående Nikola, så regner jeg med du henter informasjon fra de samme YT "proffene" som til daglig nironker etter tåkefulle uttalelser fra Elon på Twitter. 

Nikola havner mest sannsynligvis på børs om ikke så lang tid de, så penger vil ikke være et stort problem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...