Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

10 måneder før politiavhør

Gjest cc213...a10

Anbefalte innlegg

Gjest cc213...a10

hei, min far er drosjesjåfør, i juni 2019 så endte en annen drosjesjåfør med å rygge på hans bil. han og sjåføren avtale å møte senere ved sentralen for å skrive skademelding. den andre sjåføren dukket ikke opp. hans sjef ringte og mente at sjåføren snakket dårlig norsk så han ville være til stede, de avtale et nytt møtested, shell i drammen. Så min far ringte meg og ba meg bli med, siden han hadde dashcam i bilen som filmet kollisjonen og han visste ikke hvordan man laster ned videoen på mobilen for å vise den til andre, slik at hvis det ble mye diskusjon så kunne vi se på videoen. 

Når vi møtes så var "sjefen" til sjåføren veldig hissig, han ville ikke at hans egen sjåfør skulle snakke. han mente også at jeg ikke skulle være der fordi jeg har ikke noe med saken å gjøre. Faren min svarte tilbake med at egentlig så skulle bare sjåførene være der, en drosjesjåfør bør snakke norsk, det er jo krav for å jobbe i drammen taxi, så vis sønnen ikke skulle være der, så skulle heller ikke "sjefen" vær der. det likte ikke han "sjefen", etter unødvendig utskjelling av "sjefen" så ble vi lei, faren min ba de går bort så skulle hver skrive sin egen skademelding. 

jeg kunne ikke la vær, når de dro bort så sa jeg til "sjefen" se her, mens jeg pekte på dash camera, og sa: om du lyver til forsikringsselskapet så kan du gjøre deg klar for å bli politianmeldt for forsikringssvindel. så lykke til. 

Han ble enda mer sint og spytta på meg, han sto 2-3 meter unna så han traff meg i leggen. jeg ble sint og sa jeg skulle spytte på han tilbake. han svarte med å si at hvis jeg skulle spitte så skulle han knuse meg. vi endte med å gå nærmere hverandre. når han kom nærme så tok min far grep rundt sjefens midtline, løfta han, og snudde han 180 grader. for å så dytte han i motsatt retning fra der jeg sto. han falt ikke på bakken og var uskadd. på det tidspunkt så kom folk ut fra bensinstasjonen ut og ba at alle skulle bort fra området. 

jeg ville politianmelde spyttet mens faren min sa nei, fordi han mente at forsikringssaken kommer til å ta lengre tid dersom politiet blir involvert, og han ikke hadde 40 tusen liggende for å reparere bilen fortløpende. vi endte med å vinne forsikringssaken noen uker etter. 

dette var i juni 2019. mandag 27.04.2020 så ringte politiet min far, de ville ha han på avhør neste uke pga denne situasjonen. de sa at den andre mannen hadde politianmeldt 21.06.2019, og at de ikke har hatt kapasitet før nå. 

faren min stresser nå fordi han tror ikke på at politiet venter hele 10mnd før de ringer til avhør, han er redd for at dette skal bli noe større enn det det egentlig var. fordi han har hørt fra andre drosjesjåføren at han "sjefen" er en kjent "luring", han hadde tatt 3 millioner fra et forsikringsselskap noen år tilbake etter at han "fikk" nakkeskader når en bil i rushtrafikk traff han bakfra, når han selv kjørte som drosjesjåfør. faren min stresser om at han mannen kanskje forfalsker ryggskader eller noe lignende for å få oppreisning. jeg tenker at vis det hadde vært så seriøst så hadde politiet ringt oss til avhør mye tidligere, slik at de kunne sammle mer info, folk glemmer jo en god del ting etter 10 mnd. jeg husker en god del, men faren min husker hendelsen lite... er det normalt for politi å vente hele 10 mnd før de ringer til avhør?

tldr: etter en liten hendelse der faren min tok grep på en mann for å unngå en slåsskamp, så ble han politianmeldt. Vi har ikke fått vite noe om det før nå, 10 måneder etter hendelsen, er det normalt at politiet ringer for avhør 10 måneder etter at noen politianmelder?

Anonymous poster hash: cc213...a10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje stort overraskende for meg. Ta ein prat med advokat for rådgivning og hjelp. Det kan koste litt no om det er noko omfattende, men sjølv det er vesentlig billigere enn om det blir faenskap i lengden.

Enkel rådgivning frå advokat vil neppe koste noko betydelig, om noko i det heila tatt.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ti måneder er veldig lenge for en sak som dette, på tross av størrelsen på sør-øst politidistrikt. Så lenge det du forteller er hele sannheten, så blir denne saken henlagt etter avhøret. Det virker unødvendig å bruke penger på advokat i en slik sak, men om det er gratis advokattjenester tilgjengelige så skader det jo ikke å kontakte de for råd. 

Jeg tror avhøret kommer fordi man har en navngitt mistenkt og vil ha uttømt alle muligheter for etterforskning før saken henlegges.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, BertNaked said:

Ord mot ord - henlegges. Bensinstasjonen har normalt sett også videoovervåkning utenfor, om det skulle bety noe.

Ikkje ein sjølvfølge, skjønt uten bevis er det lite politiet har å gå på. Så ideelt sett så kan ein advokat få kutta av dette tullet før nokon forsnakke seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...