Gå til innhold

Hvordan bygge en sub?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående sub: Spørs hvor den skal brukes, men har du et mellomstort basselement, en spole og bygger f.eks. en 100-liters kasse med sponplater er du på vei.

Tips hentet på nettet:http://home.chello.no/~espet/hoytt/hoytstart.htm

"Men aller viktigst, du må ha god plass til å snekre, godt verktøy, overskudd, tid, fantasi, vilje til å ofre penger på noe som kanskje blir ubrukelig, troen på deg selv og ikke minst en god idè. NB! Husk WAF (Wife Acceptance Factor).
Lenke til kommentar

@ZyraX.

Du får nok ikke nødvendigvis mere bass enn på en ferdigbygd sub, men du får samme lyd for mye mindre penger.

I tillegg har du gleden av å velge høytalerelemet og lage kassa selv. Du kan jo velge finish og form nesten som du selv vil.

 

Du trenger følgende hvis du vil bygge alt fra "Scratch":

1. Et basselement m/tekniske data som indikerer hvor stort kassevolum den trenger.

2. Delefilter, terminal og høytalerkabel og evnt. bassport.

3. Noen/mange kvadratmeter MDF plater.

4. Sag, skruer og trelim.

5. Noe enkle tegninger som viser hvilke mål kassen skal ha (Husk riktig kassevolum).

6. Samt en god dose tid og tålmodighet! ;)

Når du er ferdig står du igjen med en høytaler som det ikke finnes maken til!

Ikke den finishen til en seriøst ferdigbygd sub, men så er den selvgjort til en brøkdel av prisen også.

 

Ta f.eks. de AV-BASS høytalerene jeg har. Deler for ca. 4000,- pr. stk, men lyd/kvalitet til bortimot det 10 dobbelte. Hva sier du til en vekt på 65kg pr. stk?

 

Eltek har også ferdige byggesett. Høytalerkassa kommer ferdig, bare å montere delefilter og element. Men da mener jeg noe av gleden blir borte.

 

Lykke til med dine valg!

Lenke til kommentar
@ZyraX.

Du får nok ikke nødvendigvis mere bass enn på en ferdigbygd sub, men du får samme lyd for mye mindre penger.

I tillegg har du gleden av å velge høytalerelemet og lage kassa selv. Du kan jo velge finish og form nesten som du selv vil.

 

Du trenger følgende hvis du vil bygge alt fra "Scratch":

1. Et basselement m/tekniske data som indikerer hvor stort kassevolum den trenger.

2. Delefilter, terminal og høytalerkabel og evnt. bassport.

3. Noen/mange kvadratmeter MDF plater.

4. Sag, skruer og trelim.

5. Noe enkle tegninger som viser hvilke mål kassen skal ha (Husk riktig kassevolum).

6. Samt en god dose tid og tålmodighet!  ;)

Når du er ferdig står du igjen med en høytaler som det ikke finnes maken til!

Ikke den finishen til en seriøst ferdigbygd sub, men så er den selvgjort til en brøkdel av prisen også.

 

Ta f.eks. de AV-BASS høytalerene jeg har. Deler for ca. 4000,- pr. stk, men lyd/kvalitet til bortimot det 10 dobbelte. Hva sier du til en vekt på 65kg pr. stk?

 

Eltek har også ferdige byggesett. Høytalerkassa kommer ferdig, bare å montere delefilter og element. Men da mener jeg noe av gleden blir borte.

 

Lykke til med dine valg!

Tunge høytalere det der,de blir vel igjen i flyttinga tenker jeg :D

Men her er en link til et byggesett jeg tror hadde vert bra

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...056%20&cart_id=

 

Og hva sier du (dere) til en høytalerkasse i eik det kunne jo blitt fint det.

Eller hva synes dere? :yes:

 

Foresten takker for hjelp Solaris :thumbup:

Endret av ZyraX
Lenke til kommentar

listen til solaris er en grei oppskrift for en sub.

 

men det er glemt dempemateriale, som ull eller vatt (sånne store hvite poser på hansen&dysvik med flere)

 

samt: det er ikke absolutt nødvendig med MDF som byggemateriale. vanlige gulvplater i spon funker like bra i de aller fleste tilfeller, også er det som oftest enklere å få tak i og billigere (her jeg bor er det ingen butikker som har MDF over 12mm, og det er uaktelt for meg å laminere)

Lenke til kommentar

Det viktigste du trenger er: Element, nor til å bygge kasse av og kabel..

 

Skal du gjøre det litt mer profft så trenger du: Materiell til kasse(MDT er veldig bra!), element, gode terminerte kabler, delefilter, (bassporter, avhenger av kasse type), kabel terminal, godt verktøy og eksakte mål på kasse.. 2 kasser med samme volum, men med forskjellig utforming har veldig forskjellig lyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...