Gå til innhold

Asus Mesh nettverk

Anbefalte innlegg

Vurdere å bytte ut mine Netgear Orbi RBK53(1x router og 2x noder). Har 500/500 linje inn til huset og måler generelt samme speed kablet. MEN når jeg måler trådløst så ligger jeg på 5 til 170(da måler jeg 30cm ifra router/node), og generelt ca 30-60 ellers i huset.

Defor vurdere jeg å bytte ut til Asus(mye pga trådløs speed, og selve GUI / web grense snittet er helt ubrukelig, og VELDIG tregt når jeg skal forrandre noe inne på routeren. Dette gikk mye bedre på Asus når jeg hadde AC68 og AC86...

Nå vurdere jeg 1stk Asus ROG Rapture GT-AX11000 Router, og om den er god nok så holder jeg meg til den. MEN hva sker om jeg kobler opp f.eks Asus RT-AX92U AiMesh system (eller en annen "dårlig" router i mesh), vil det foringe trådløse hastigheten?

Om man blander Netgear Orbi produkter som Netgear Orbi AC3000 tri-band WiFi(Hastighet trådløst 2301-3000 Mbps) med Netgear Orbi AC2200 tri-band mesh WiF(Hastighet trådløst 1901-2300 Mbps)i, så faller wifi hastighetene til den "dårligste" på HELE nettverket.

Det jeg lurer på her, vil det skje med Asus og man blander gode og dårliger routere? Eller opprettholder man hastighetene  som den "gode" routeren har, og de områdene de "dårligere" routeren har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (7 timer siden):

Holder det ikke med en tråd rundt dette?

Ja kanskje det. Så for meg at det var egentlig 1 problem som beskrevet i tråden over her. Jeg har Netgear Orbi RBK53(1x router og 2x noder). Med veldig dårlig WiFi dekning/fart. Trenger ikke 500/500 som linja er, men 200-300 kanskje opptil 400 hadde vært kjekt.

Spørsmålet i denne tråden var vel egentlig(veldig dårlig skrevet av meg dette da...) hva skjer når man blander en "god router" med "dårlig router", vil HELE nettverket gå ned på den dårligste routeren sin WiFi speed/dekning?

Som beskrevet i andre tråden(som du ga kjekk tilbake melding/hjelp på) var det om noen hadde erfaringer med akkuratt den routeren jeg spurte om, Asus ROG Rapture GT-AX11000. Og om den var verdt prisen. Kunne kanskje spurt i samme tråd ja, eller omformulert denne tråden litt(kanskje ikke tatt med spørsmål om Asus ROG Rapture GT-AX11000)...

Ikke en unnskyldning for meg, men har betalt MYE penger for Netgear Orbi produktene, og ønsker IKKE å gjøre det igjen. Så er vel litt for desperat og spør etter hjelp & råd i "vildensky"...

Lenke til kommentar

Hva måler du ytelsen med? Husk at klientene vil ha mye å si også.

Brukte RBK50-serien tidligere, da med hovedenhet + satellitt. Egentlig god erfaring med denne, spesielt med tanke på dedikert backhaul.

Kom vel opp i 350 Mbps+ så vidt jeg husker mot en enkelt klient. Riktignok da ikke i samme rom (lettvegger mellom, riktignok ganske lineære dørplasseringer mellom hjemmekontor i der ruteren står i stua), og klienten i det tilfellet var snakk om PCI-E 3x3-kort 802.11ac fra Asus med eksterne antenner tilsvarende av det man finner på Asus RT-AC68 o.l.. En del klienter ellers vil kunne være både 1x1, mens mange er 2x2. Men med begrensede antenner i mange tilfeller. Kan variere stort mellom bærbare pc-er, selv om de er utstyrt med samme wifi-kort. Naturligvis kan en god ruter kompensere en del for dette. Men med en gang det blir litt avstand og spesielt hinder (vegger, møbler), så faller wifi-ytelsen.

Har selv her hjemme 500/500, men via Speedtest får jeg i en del tilfeller 140-170 Mbps mot enkelte av Speedtest-serverne som løsningen velger selv. Dette på PC som er kablet. Tar jeg imidlertid å måler nettytelsen på andre måter, så er det ingen tvil om at jeg får 500/500. Velger jeg server manuelt hos Speedtest, får jeg bedre resultater....

Lenke til kommentar

Måler generelt ytelse ifra min Samsung Galaxy N9 mobilen(speedtest), og tester jeg ifra mobil Orbi app, så får jeg maks fart(testet nå remotely ifra Orbi app på mobilen og får faktisk 506 ned og 515 opp), pga begge noder og router er Cat6 kablet imellom.

Når jeg tester og farten via Apple TV boksene med Speedtest appen(den ene er koblet oppkoblet med kablet = maks fart, men den andre Apple boxen trådløs som er i loft etg = dårlig speed & dekning)

Generelt nettverk oppsett hos meg:

Kjeller - Fiber kommer inn nede i kjelleren, og det går cat6 ifra Altibox router til Netgear Orbi routeren(ca 40m mellom Altibox og Netgear Orbi Router). Her er PC rommet og meste kablet, og får maks fart på PCen(koblet opp med Cat6), med trådløst test ifra min SGN9 kan jeg få en måling på ca Ned 150,0 - Opp 90,6 - Ping 3 - Jitter 2 og da står jeg ca 40cm ifra Netgear router og måler farten.

På enkelte rom som trim rommet i kjelleren så får jeg veldig svakt trådløs nettverket frem til Samsung TVen(enda til det er kun 2 vegger og ca 8meter i mellom Samsung TV(2018) og hoved routeren), og da får ikke kona sett på youtube(mens trimmen pågår) og da blir det ikke lett å være i huset. Må av og til resete TVen sin wifi og søke inn wifi signale på ny, gjerne et par ganger før TVen finner signalet.

Ute området - Her er det kanskje dårligst, og fart på trådløst nettverk er ca Ned 5 - Opp 2,5 - Ping 7 - Jitter 21 og da står jeg ca 11-13meter ifra Netgear router(1 yttervegg, og 1 innervegg) og måler farten. Men dette er ute, og i et «glass hus» som dreper kanskje WiFi signalene. Om den tar WiFi signalet ifra garasjen så er det ca 15meter imellom garasje(betong) til glasshuset.

Garasje - Så går det Cat6 kabel opp til Netgear Orbi Node i garasjen, slik jeg får nettverk i garasjen. Det er ca 4-5m ifra ifra garasje vegg til hus vegg. Garasjen er det betong vegger med armering og tre tak konstruksjon. Med trådløst test ifra min SGN9 kan jeg få en måling på ca Ned 120,0 - Opp 42,7 - Ping 24 - Jitter 9 og da står jeg ca 3 meter ifra Netgear node og måler farten. Her er det meste og kablet(PC og web/ip kamera), men bilen tar trådløs oppdateringer, så kjekt med at farten er så god som den er her…

Midt etasje - Så går det en annen Cat6 kabel opp til midt etasjen til neste Netgear Node(ca 3meter rett opp), der «TV stuen» er, og alt av utstyr(TV, PC og AppleTV) der er koblet sammen med kabler. Måler jeg farten kablet = maks fart.

Med trådløst test ifra min SGN9 kan jeg få en måling på ca Ned 48 - Opp 42 - Ping 4 - Jitter 2 og da står jeg ca 1,5-2 meter ifra Netgear node og måler farten.  Dette er for dårlig når guttungen har besøk og skal spille PC spill sammen her…

Stuen - Med trådløst test ifra min SGN9 kan jeg få en måling på ca Ned 38 - Opp 31,7 - Ping 4 - Jitter 2 og da står jeg ca 5-6 meter ifra Netgear node og måler farten.

Loft - Her har jeg en Samsung TV 2019 og Apple TV boksen trådløst koblet sammen til WiFi nettverket, tester med Speedtest appen på Apple boxen trådløs og via min SGN9, og da ligger den på trådløse på 15-20, og har man på 2x mobiler samtidig og ser på netflix, så hakker og stopper opp på flim streaming.  Her oppe er det svake deknings signaler, og hender at vi må ta en restart og legge inn WiFi nettverket i ny og ne…

Generelt kablet målinger ligger på ca Ned 500 - Opp 500 - Ping 1 på PC og via AppleTV.

Beste trådløs måling er på ca Ned 150,0 - Opp 90,6 - Ping 3 - Jitter 2 og da står jeg ca 40cm ifra Netgear router og måler farten.

Lenke til kommentar

Annen ting så synes jeg å huske at Asus hadde bedre GUI og, og at det var en del kjappere når man navigerte inne i GUI menyene og utførte portforward osv. Ser og nå den Asus ROG Rapture GT-AX11000 at en kan gjøre mer kjekek ting, så det var derfor den kom inn i bilde + at den skal "gi" gode WiFi reslutater ifølge spesifikasjonene. En blanding av dårlig WiFi og dårlig GUI på Orbi at jeg ser på andre enheter.

Lenke til kommentar

Et annet element når det gjelder wifi-ytelse, kan være hvordan ting er prioritert. Det ensidige fokuset på maksimal båndbredde mot en enkelt klient for eksempel i tester som gjøres i media, kan være med på å redusere wifi-"opplevelsen" jevnt over. Med andre ord, man utvikler produkter som er raske når det gjelder å flytte store mengder data  - eksempelvis kjøre speedtest eller laste ned en stor fil. 

Den vanlige bruken for svært mange er ikke denne typen bruk. Resultatet av slike prioriteringer der man har godt resultat på store nedlastinger på en enkelt klient, kan være at det tar lengre tid å laste vanlige websider eller at man får dårligere ytelse ved f.eks. spilling via wifi. Spesielt når flere enheter benytter trådløsnettet samtidig.

Dette med maksimale båndbredder har for mange vært enkelt å forstå, så det har vært et enkelt element å bruke i markedsføringen og det er på en måte enkelt å teste. Men det er samtidig noe som for mange wifi-miljøer ikke er med på å gjøre ting bedre. Sagt på et måte er det ganske enkelt å kunne kjøre en svært god bil veldig fort på en bred motorvei uten andre biler. Men i praksis er det ikke slik motorveien og biler nødvendigvis er i virkeligheten.

Slik sett kan kanskje også produkter være optimalisert på forskjellige måter. 

Faktisk kan man her også være for nært ruteren ut i fra det jeg har forstått, spesielt med de antennedesignene man har i dag.

Spørsmål her rundt ditt Orbi-oppsett: Har du gjort noe med innstillinger knyttet til wifi? Du har automatikken for bl.a. kanalvalg påslått, eller har du satt noe manuelt? Innstillinger for kanalbredde? Normalt sett vil jeg ha anbefalt at man har automatikken styre dette.

Kan det være andre nettverk i nærheten som forstyrrer? Tolker dette som en enebolig, slik at i hvert fall på 5 GHz burde ikke dette være noe større problem.

Noen ganger er det også enkelte klienter som bare ikke blir "godvenn" med noen wifi-rutere - kanskje med bakgrunn i chipset som benyttes i klienten og i wifi-ap-et.

For 150 Mbps er jo i utgangspunktet ganske lite for en moderne mobiltelefon. her jeg her nå, har jeg på min mobiltelefon ca. 350 Mbps mot Telenors wifi-ruter (som står i samme rom). Og som sagt, med gode klienter ellers har jeg hatt gode hastigheter med Orbi RBK50-serien (der vel siste tall i koden vel egentlig handler om størrelsen på kittet med tanke på antallet satellitter så vidt jeg husker - hadde da med bare hovedenhet + en satellitt, hvilket var nok for full dekning hos meg - uten at jeg nok i "ytterkant" følte behov for de ekstreme hastighetene).

Har du andre klienter som du kunne brukt for å sjekke ytelsen? Husk at hvis man bruker en bærbar pc, bør den stå i high-performance mode for slik testing, ettersom strømsparingsfunksjonalitet vil kunne gå ut over wifi-kortet og også respons i software for tjenester.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å sjekke speed og signal kvalitet når det begynte å hakke og få dårlig bilde/streaming på et par av trådløse enhetene mine(2stk ssamsung tver som er relativt nye, og 1stk AppleTV 4).

Inne i Netgear Orbi har jeg satt det meste på automatisk, da jeg har forstått at den jobber best automatisk og får ta styringen.

Hos naboen som 3x Google WiFi mesh, og når jeg tester der med tilsvarende avstander og hinder ligger jeg på 300 til 500+ begge veier(dem har og Lyse Fiber med 500/500 linje), på min SGN9 mobiltelefon.

Men det kan vel være at dem Netgear produktene står alt for nærme hverandre? Trodde det ikke hadde så mye å bety, da dem løste det med Mesh nettverket sitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...