Gå til innhold

Ny kinesisk SUV kommer til Norge i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så slappe Kina er med copyright er det billigere å kopiere enn å ta kostnaden med å innovere, men litt overrasket at de går å eksportere til Norge om det er en åpnebar ripoff og at det er uten noe kompensering til originalt firma bak designet. Det sies at når Dyson designet sitt unike støvsugerdesign tok det 1000 runder i R&D. Når man kopierer direkte slipper man dette og får all gevinsten uten all den efforten. En får jo da en urettmessig kommeriell fordel.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Nissan Leaf - Copy - Paste - Rename ?

For en totalt bærtur kommentar. Har du sett på bilder av begge bilene?

Fronten er totalt forskjellig  med en klar skarp linje over hele , mens Nissan har en hengeleppe. Xpeng fronten har stående kjørelys, Nissan Leaf ikke. Hekken er også totalt forskjellig. Lysrekken ligner ikke brytningen på hekken ligner ikke Interiøret ligner ikke i det hele tatt. Sjekk panser i samme slengen...

Begge er kompaktbiler med en spoiler i bakkant. I så fall er Leaf en rip off fra Bolt.

Hva mener du er likt? Den har lykter og dører?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Så slappe Kina er med copyright er det billigere å kopiere enn å ta kostnaden med å innovere, men litt overrasket at de går å eksportere til Norge om det er en åpnebar ripoff og at det er uten noe kompensering til originalt firma bak designet. Det sies at når Dyson designet sitt unike støvsugerdesign tok det 1000 runder i R&D. Når man kopierer direkte slipper man dette og får all gevinsten uten all den efforten. En får jo da en urettmessig kommeriell fordel.

Som jeg svarte Simen1 over, hva er så likt? Begge er kompakt klasse biler. Og Nissan Leaf er mye rart, men ikke nyskapende i designen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, -Birger- said:

Som jeg svarte Simen1 over, hva er så likt? Begge er kompakt klasse biler. Og Nissan Leaf er mye rart, men ikke nyskapende i designen....

Jeg har aldri nevnt Leaf spesielt, bare generelt hvordan Kina stjeler som ravner av andres industridesign. På utstillinger av nye biler kommer som regel en flokk kinesere og tar bilder og noterer flittig ned detaljer slik at de har mest mulig detaljer tidlig sånn at en kan starte kopimaskinen.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Jeg har aldri nevnt Leaf spesielt, bare generelt hvordan Kina stjeler som ravner av andres industridesign. På utstillinger av nye biler kommer som regel en flokk kinesere og tar bilder og noterer flittig ned detaljer slik at de har mest mulig detaljer tidlig sånn at en kan starte kopimaskinen.

Kina starter å innovere dem nå, det begynner å bli en stund siden de kun kopierte. Kopiere først, bygge kunnskap og ansette flinke folk så finner man kjapt ut at man plutselig er i ledelsen i segmentet de startet å kopiere. Se f.eks på batteritetthet. Kina-modellene tar til stadighet grep og er nå i ledelsen angående dette. Det samme med nyvinninger innen mobiltelefoner, hvor alt handlet om å kopiere tidligere, så er de faktisk ofte først ute med nyvinninger idag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så lenge det er penger å tjene på dette har ikke Kina et alt for stort icentiv til å slutte all slik aktitet, men det er bra at det nedreguleres, sannsynligvis p.g.a sanksjoner som svir litt. Mange er ekstremt avhengig av Kina, så det er sannsynligvis ikke de diplomatisk tyngste sanksjonene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 minutter siden):

Så lenge det er penger å tjene på dette har ikke Kina et alt for stort icentiv til å slutte all slik aktitet, men det er bra at det nedreguleres, sannsynligvis p.g.a sanksjoner som svir litt. Mange er ekstremt avhengig av Kina, så det sannsynligvis ikke de diplomatisk tyngste sanksjonene.

De har blitt ei bauta i produksjon. Det er jo fordelen av at alle bilprodusenter i verden har vært i landet og laget sin produksjons-linje der. Etter 100 år så har de funnet gode løsninger, og Kina har kunnet ta de beste løsningene fra X og Y og implementere alt til sine egne produksjonslinjer for egne merkevarer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, oophus3do said:

De har blitt ei bauta i produksjon. Det er jo fordelen av at alle bilprodusenter i verden har vært i landet og laget sin produksjons-linje der. Etter 100 år så har de funnet gode løsninger, og Kina har kunnet ta de beste løsningene fra X og Y og implementere alt til sine egne produksjonslinjer for egne merkevarer. 

Det er ikke så veldig mange år siden en god del kinesere skydde kinamerker og nesten utelukkende valgte andre merker om de hadde muligheten (spesielt sør-koreanske merker).

Lenke til kommentar
vidor skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så veldig mange år siden en god del kinesere skydde kinamerker og nesten utelukkende valgte andre merker om de hadde muligheten (spesielt sør-koreanske merker).

Jepp, men slik var det jo med veldig mye. Huawei er jo ikke akkurat et lite merke idag, og mobilene i seg selv er veldig gode, helt uavhengig av dobbeltmoralen rundt overvåking, akkurat som om de amerikanske OS'ene ikke gjør dette fra før av. 

De nye bilmerkene som dukker opp, får faktisk bra skussmål når det gjelder kvalitet og også sikkerhet. Det finnes jo ikke et land i verden som har hatt samme utvikling som Kina har hatt. Det er jo naturlig når all ekspertise fra vesten ble kastet inn dit, og de kunne fråtse i kunnskap vi brukte 100 år på å lande ved helt til de nå tar over. Det samme skjedde med PV. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
vidor skrev (19 timer siden):

Jeg har aldri nevnt Leaf spesielt, bare generelt hvordan Kina stjeler som ravner av andres industridesign. På utstillinger av nye biler kommer som regel en flokk kinesere og tar bilder og noterer flittig ned detaljer slik at de har mest mulig detaljer tidlig sånn at en kan starte kopimaskinen.

Beklager at jeg oppfattet deg feil.

Å lære av andre er noe alle gjør. Derfor har Munroe en inntektskilde på teardown av Model Y. Jeg har selv vært med p å kjøpe inn konkurrenters utstyr for så å plukke de i biter for å lære av dem.

At Kina som Sør-Korea og Japan tidligere har hatt en bratt lærekurve og dermed kopiert mer er naturlig. Det skjer vel når teknologigapet er stort.

Nå er gapet mye mindre og på noen områder leder nok Kina an. CCTV utstyr er de langt fremme på, det samme ser en på Huaweis Kirin prosessorer med AI støtte.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ohcoochei-a skrev (På 30.4.2020 den 13.53):

I følge spesifikasjonene skal denne ha Chademo hurtiglading. Det er jo ikke så smart i Europa, da alt nytt blir bygget med CSS.

De første bilene får det ja, men de har nevnt at de skal erstatte dem til CCS ved en senere anledning for EU. 
De første får Chademo kun fordi de vil ha tilgang til markedet så tidlig som mulig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...