Martin Braathen Røise Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Mulig å teste Elon Musks Starlink-prosjekt om bare seks måneder Lenke til kommentar
olemars Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Sist jeg sjekket ville starlink ha minimal dekning nord for 60 grader i første fase. 3 Lenke til kommentar
Ivar Nesje Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Det sto da ingenting om at de skulle betateste "i Norge"? 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 (endret) olemars skrev (1 time siden): Sist jeg sjekket ville starlink ha minimal dekning nord for 60 grader i første fase. Det ser nå ut som de dekker ganske godt nordover: PS. Husk at med 550 km høyde så vil de også gi dekning langt nord for den nordligste satelittbanen. På øyemål ser det ut som banehøyden er tegnet i målestokk. Det kan altså tenkes at dekninga strekker seg så langt som til å dekke Svalbard også. Dekninga per areal vil antagelig bli ganske god her oppe siden sattelittene "snur" og har høyere tetthet her enn rundt ekvator. Endret 27. april 2020 av Simen1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 (endret) Ivar Nesje skrev (1 time siden): Det sto da ingenting om at de skulle betateste "i Norge"? Det er definitivt insinuert med underoverskriften "Norske betatestere kan bli en realitet." Simen1 skrev (3 minutter siden): Det ser nå ut som de dekker ganske godt nordover: PS. Husk at med 550 km høyde så vil de også gi dekning langt nord for den nordligste satelittbanen. På øyemål ser det ut som banehøyden er tegnet i målestokk. Det kan altså tenkes at dekninga strekker seg så langt som til å dekke Svalbard også. Ja, de går til 60° som han nevnte, Oslo ligger på 59,9° Jeg regner med at dems 60° til en grad er en optimistisk eller matematisk optimal utregning, basert på hva jeg har sett tidligere tror jeg ikke vi kommer til å ha disse satellittene her i Oslo. Tidligere har jeg plukket opp at Starlink fase en ville fungere så nord som København. Endret 27. april 2020 av Rudde 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Digi: Hvorfor ikke benytte et illustrasjonsfoto av en Starlink-sattelitt? Det er jo ikke akkurat vanskelig å finne. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Rudde skrev (4 minutter siden): Det er definitivt insinuert med underoverskriften "Norske betatestere kan bli en realitet." Kan de ikke det da? Hvor langt unna er dekning i Norge? 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 hekomo skrev (1 minutt siden): Kan de ikke det da? Hvor langt unna er dekning i Norge? Det har jeg liten tro på. Se oppdatert innlegg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Jeg fant en grundigere analyse av dekningen her. Det ser ut som kun sørlige deler av Norge dekkes. Lenke til kommentar
Erik Gulliksen Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 Hvor kom beta i norge inn? Lengst "nord" det er dekning er 57° latitude Her kan du faktisk se dekings kart , med up-link plasser, og kunde deknings kart. https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1H1x8jZs8vfjy60TvKgpbYs_grargieVw 1 Lenke til kommentar
Håvard Mittet Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 Hvordan skal det nå gå med de el-sensitive? ? 3 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 hekomo skrev (På 27.4.2020 den 11.48): Kan de ikke det da? Hvor langt unna er dekning i Norge? Joda, det vil sikkert være mulig for nordmenn å teste dette også - på lik linje som for alle andre verdensborgere som befinner seg innenfor dekningsområdet. Men se hva journalisten skrev: Altså .. ærlig talt! Norske testere blant de første? Helt feil!! Vi får ikke noen unik tilgang før resten av kloden. Starlink planlegger ingen spesifikk betatest for nordmenn. Slik søppel-ingress og tease-tøv trodde jeg vi ble skånet for, etter at VG kjøpte opp Tek. Jeg forventer mye bedre av TU Media! 5 Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 Direkte sitat fra https://starlink.com " Starlink is targeting service in the Northern U.S. and Canada in 2020, rapidly expanding to near global coverage of the populated world by 2021. " Best det at de ny endret vekk fra at norske betatestere kan bli de første. Så vidt jeg har funnet ut finnes det kun basestasjonen på jorden i USA og Canada for øyeblikket Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 (endret) Om de går til 60 grader nord vil det vel si at Oslo får dem direkte i 90 grader fra bakken? I 550km høyde vil signalene da nå breddegrad X (insert matematikk here) Endret 29. april 2020 av gammalerik Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 gammalerik skrev (8 minutter siden): Om de går til 60 grader nord vil det vel si at Oslo får dem direkte i 90 grader fra bakken? I 550km høyde vil signalene da nå breddegrad X (insert matematikk here) Nei, de går i bane opptil 53º nord i en 550 km høyde, ikke 60°, er markedføres til å teoretisk kunne fungere opptil 60° Nord, noe vi alle vet er et matematisk best-case og dette første skallet med satelitter vil være så godt som ubrukelige i Norge. 1 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Jepp. Intill de får noen sattelitter i polare baner er det vel ønsketenking at vi får Norske betatestere...... Muligt digi.no tenker at nordmenn på feie i sørlige strøk kan være betatestere..... ? Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Rudde skrev (14 minutter siden): Nei, de går i bane opptil 53º nord i en 550 km høyde, ikke 60°, er markedføres til å teoretisk kunne fungere opptil 60° Nord, noe vi alle vet er et matematisk best-case og dette første skallet med satelitter vil være så godt som ubrukelige i Norge. Ja da så. En heldig kar på i tårnet Lindesnes Fyr kan være betatester. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 (endret) Satelittene har begrenset mulighet til å styre antennen, så det holder ikke at satelitten er over horisonten, den må være ganske høyt* over horisonten for at man skal kunne oppnå kontakt. *) 40 grader i.h.t. https://cdn3.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/8174403/SpaceX_Application_-.0.pdf Endret 29. april 2020 av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå