Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken stressless skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Viktig at den ikke er for bred. Ca 85 er optimalt.

Jeg liker veldig å ha vippbar benplate som har åpning inn mot stolen, så man kan endre sittestilling litt av og til, ha noe å sette føttene mot. Ikke mange stoler har dette.

Liker egentlig ikke skinn, men kan gå for det. Lett å holde rent, men knirker, og jeg legger pledd der jeg sitter, og pledd sklir lett av skinn. Derfor liker jeg egentlig stoffstoler best, de er også litt "lunere", mykere på et vis. Men de har sine negativer også, vanskeligere å rengjøre, og tåler mindre enn skinn.

Støttepute ved hodet er et pluss, så man slipper å bruke ekstra pute eller pledd til støtte.

Stolene skal stå på samme plass i 10-15 år.

Skulle ønske jeg hadde bedre peiling på hva skummaterialer hadde å si for komforten. Det er visse forskjellige typer skum i forskjellige produkter. Men får vel bare leve med det. Hvis noen har innsikt, del gjerne.

Vurderer å kjøpe disse på nett, men det er dumt man ikke får prøvd dem. Men får det vært så annerledes enn de i møbelkjedene da? Har vært og prøvd en del.

Vil gjerne ha positive erfaringer.

Foreløpige kandidater:

https://www.trademax.no/møbler/lenestoler/stoppede-møbler/munari-reclinerlenestol-svart-p225306-v135453

+ Billig pris, riktig bredde, støttepute til hode.

- Hel benplate, får ikke testet produktet før kjøp.

https://www.trademax.no/møbler/lenestoler/stoppede-møbler/norbo-reclinerlenestol-beige-pu-p225147-v135167

+ Billig pris, ser ut som den er støttende i rygg og hode. Kan fåes i tilsynelatende hvitt, noe jeg virkelig har lyst på. Men, bruker jo pledd, så da er litt av vitsen borte.

- Hel benplate, får ikke testet.

https://www.skeidar.no/produkter/mobler/stoler/lenestol/dallas-recliner/

+ Stoff, støttepute til hode, riktig bredde, høy på martindaleskala, billig pris, riktig bredde. Har prøvd den, og den var god å sitte i, men man føler kanskje at en skinnstressless gir bedre støtte og komfort.

- Hel benplate, får litt lyst på en skinnstressless likevel.

https://www.skeidar.no/produkter/mobler/stoler/lenestol/lea-recliner/

+ Kan ikke huske å ha sett den i butikken, men skal se i morra og få prøvd den hvis den er der. Stoff, benplate med avstand, hodestøttepute, riktig bredde.

- Dyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henger meg på denne, da jeg driver og reparerer stolen jeg bruker nå, som sikkert er 30 år gammel
Alle skruene på fotskammel er byttet ut og den knirker og er løs her og der, men den er for god til å hive ut, før jeg finner en bra nok erstatning 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 27.4.2020 den 12.16):

Henger meg på denne, da jeg driver og reparerer stolen jeg bruker nå, som sikkert er 30 år gammel
Alle skruene på fotskammel er byttet ut og den knirker og er løs her og der, men den er for god til å hive ut, før jeg finner en bra nok erstatning 

Ja! Da har jeg fått prøvd dem litt mer. Den Dallas-reclineren er ikke halvdårlig, men den kan være litt hard, føler at stoff-fyllmengden ikke er så mye som det kunne vært. Den er helt grei da, og ett punkt man bør merke seg nå er at Skeida har tilbud på veldig mange av stolene sine nå! Jeg tror det kom denne uka, for sist gang jeg var der kosta den 6000, nå koster den 4000. Så det må jo sies at det er ok tilbud. De har en del andre også, og av skinn, men ingen jeg virkelig har lyst på. Det var én som var ok,

men jeg har funnet en på Bohus nå, som er av skinn, som jeg nesten har bestemt meg for. Jeg har glemt navnet på den og finner den ikke på nettsida dems. Neste gang jeg drar dit skal jeg huske nanvet og spørre om de kan finne den på nettsida. Den er skikkelig god å sitte i, det er noe med utforminga som gjør at den støtter både sitte-, rygg og nakke samtidig som man ikke synker for dypt ned i den, sånn at skuldrene synker sammen. Prisen var bare 6000 også. Jeg skal poste navnet på den neste gang jeg har vært der.

Lea-reclineren er grei nok også, men den er ganske bred bak, den justérbare hodeputa du ser bygger nesten ingenting, og ett problem med den er at ryggen ikke lener seg skikkelig bakover. Du blir sittende i vinkel, så og si. Det kan kanskje noen like, men jeg vil ha en stol jeg kan lene meg skikkelig bakover og hvile hodet hvis jeg vil.

Har nesten slått fra meg de på Trademax. De ser veldig fine ut, men jeg kan ikke ta sjansen på å kjøpe et par stoler, vente 10 dager, og kanskje måtte sende dem tilbake igjen. Ringte og spurte, de har butikker i Sverige, men ikke i Norge, så det går ikke å prøvd dem først. Var innom Elkjøp i dag også, og de har fjernet 50-dagers returpolicyen sin pga virussituasjonen. Det kan hende mange andre forretninger gjør det også. Så jeg tør ikke ta sjansen på å kjøpe en stol uprøvd.

Dét er så langt jeg har kommet foreløpig ^^

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Lea-recliner er tilnærmet den jeg har idag, så jeg får se på den en dag

Bra vi har noen andre som finner ut hva som er bra ?
Jeg prøvde å finne noe bra ifjor, men gikk lei

Er ikke bare enkelt hvis man skal finne noe man virkelig er fornøyd med. Er jo titalls forskjelige i flere butikker. Men det aller beste tipset er å møte opp der og bare sette seg ned i dem og sitte i dem i 5-10 minutter, for å kjenne etter hvordan den støtter opp rygg, nakke og sittemuskler. Man merker en forskjell etter en liten stund.

Én ting som er litt viktig for meg også, er at den støtter nakken skikkelig, at man ikke ligger og spenner nakken. Det går an å kjøpe sånne nakkeputer .. men vil helst unngå så mye ekstra styr som mulig.

Lenke til kommentar
BareGjest skrev (55 minutter siden):

Dersom man er villig til å betale litt så vil jeg anbefale denne i valnøtt og aluminium:

https://www.bohus.no/stue/stoler/lenestoler/timeout-hvilestol

I motsetning til mesteparten av det som har blitt postet her så ser denne bra ut. Har hatt modellen i 10 år og er fremdeles kjempefornøyd. Med fotskammel så sovner jeg lett i denne etter middag.  

Hæ ^^ Den ser ut som designvare og overpriset. Hvilken forskjell gjør valnøtt og aluminium i forhold til sittekomfort? ^^ Sikkert god å sitte i, men men! Tja! Kanskje!

Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 minutter siden):

Bryr meg ikke om hvordan den ser ut, så lenge prisen er lav/god

Designvare skal jeg ikke ha, og ikke separat fotskammel, da kan jeg likeså gå for sjeselong, men bare sje delen..

De hadde en sånn sjeselongdel på skeidar, og den var fin og grei nok å sitte i  men kosta 16 000 ^^ Så den var latterlig dyr.

Pris er viktig for meg også, men komfort og passform er mest viktig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dubious skrev (På 29.4.2020 den 13.49):

Bryr meg ikke om hvordan den ser ut, så lenge prisen er lav/god

Designvare skal jeg ikke ha, og ikke separat fotskammel, da kan jeg likeså gå for sjeselong, men bare sje delen..

Jeg valgte de her som jeg skrev om .. de passer bra inn her, fotplata har en liten "søkk" så det er mulig å ha føttene der... den støtter rygg og resten av kroppen bra. Fikk 15% rabatt pga meldte meg inn i noe bohusklubb eller noe sånt, der og da. Virkelig fornøyd! Minus er at den ikke har svingfunksjon. Den lager også litt lyd når man vipper den frem og tilbake. Har to pledd som jeg bruker for å beskytte den, som jeg da dytter mellom stolpute og armlener .. dette reduserer knirking en god del. Disse pleddene fra Rusta er billige og suverene, kan vaskes på 40 grader: https://www.rusta.com/no/pledd-amanda-p502214300101.aspx

Y3zH2Yt.jpg

DRWxMv0.jpg

Kjøpte også denne nakkeputa på Jysk, billig og genial! Kan kanskje bli litt liten hvis man har et "stort hode" ^^ Så anbefaler å prøve den på før man kjøper .. men funker veldig bra til meg. Tilbud til 100 kr.

https://jysk.no/soverom/puter/spesialputer/plus/nakkepute-wellpur-malm-30x33x9

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...