Gå til innhold

hvor mange harddiker kan man egentlig putte inn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan sette inn to ide-enheter pr ide kontakt

Harddisker,cdromer,brennere,dvdromer kan være ideenheter..

Nå finnes det også SATA som er en ny standard.. her kan du plugge inn 1 enhet pr kontakt.

På vanlige hovedkort er det gjerne 2 Vanlige IDE kontakter, ergo du kan ha 4 harddisker, men da kan du altså ikke ha cdrom eller lignende.

Det går også ann å kjøpe et tillegskort for å få plass til flere harddisker, disse settes gjerne i et ledig pci spor i datamaskinen din..

Du kan også koble til eksterne harddisker med USB eller Firewire dersom du har dette..

Lenke til kommentar

DU kan dette inn to enheter pr. IDE-kontakt du har. De fleste hovedkort har to eller fire slike. Når jeg sier "enheter" så mener jeg altså harddisker, CDrom, brennere osv.

Du kan også sette inn kort som gir deg flere slike porter. Personlig ha jeg to slike kort, og har 9 harddisker + en DVD-rom i serveren min. Jeg anntar at det maksimale antall vil være begrenset av hvor mange PCI-slots du har tilgjengelig på hovedkortet for å sette inn flere IDE-kontrollere...

-Stigma

Lenke til kommentar

Med mitt hovedkort skull ejeg vel kunne dytte inni 6 PCI kontrollere, som vil gi meg mulighet til 24 HD'er, pluss de 4 som går på hovedkortets IDE-kontroller, pluss 2 til som jeg kan kjøre på hovedkortets S-ATA kontroller.

Så min begrensning er 30 stk.

;)

Men som noen over her nevnte, det er avhengig av hvor mange PCI slots du har, og i grunn hvilken IDE-kontroller du setter i.

Har hørt om IDE kontrollere med mulighet for 8 eller 12 enheter, men er vel snakk om no RAID greier da.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Hvis man skal utvide enda mer, finnes det også utvidelses-enheter som ser ut som et midi-tower eller 19'-kabinett, disse har et passive -backplane hovedkort, dvs. et hovedkort med bare kortplasser og ingen plass for cpu.

Disse har et tilleggskort som settes i en vanlig pc som da sørger for kontakt med tilleggsenheten, så hvis man har et system med 25-30 PCI-plasser og fyller opp disse med disk-kontrollere kan antallet disker bli veldig høyt . :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta den helt ut, og sette inn SCSI hele veien. Er det ikke 16 enheter som er begrensningen per kontroller (?)- noe som vil føre til at maksbegrensningen økes til 16x6 scsi + 4 x ata + 2 x sata. I så tilfelle bør man alliere seg med Vegdekke, slik at man kan låne et dieselaggregat.

:)

Lenke til kommentar

Hahaha. SCSI er ikke noe lurt, begrensning oppadd på 2 TB på en raid partisjon. Uansett takler SCSI kort med ekstern utgang å koble til Disk kabinett, som du kan koble til 15 ide disker (sikkert mer også, men så bare så store på komplett) a 300 gb, og siden hver kontroller takler det, blir det etterhvert ganske mye man har plass til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...