Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på det elektriske

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil, 2012 modell (Kia picanto) som siden den var ny har hatt problemer med det elektriske.

Da bilen var ny opplevde jeg allerede første vinteren, når det var skikkelig kaldt (-5 eller kaldere) at alle knappene/brytere på dashbordet (ikke lys) ble til samme funksjon. Uansett hva jeg trykket på så ville den gjøre en ny telefonsamtale. Jeg leverte den inn for kontroll, men de klarte ikke gjenskape feilen, sikkert fordi det ikke var kaldt nok på verkstedet deres.

Uansett, det har ikke vært et problem da de siste vintrene ikke har vært kalde nok til at det har vært ett problem.

Men nå, etter å ha fått fikset en pære på et av kjørelysene (har kun kjørt med nærlys det siste året), fungerer kjørelysene helt fint, men når jeg setter på nærlysene nå så slår setevarmen seg på samtidig.

Jeg har null peiling på bil, men for meg høres dette ut som om det er noe opplagt feil på det elektriske. Jeg har ikke vært på verksted etter at dette skjer. Det skjer uansett temperatur så feilen er der hvis jeg leverer den inn nå.

Jeg lurte på om det var noen her som har litt peiling og muligens har en idé om hva dette kan være? Så kan jeg i det minste prøve å komme med en forklaring når jeg tar den inn på verksted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snesoey skrev (På 26.4.2020 den 20.26):

Men nå, etter å ha fått fikset en pære på et av kjørelysene (har kun kjørt med nærlys det siste året), fungerer kjørelysene helt fint, men når jeg setter på nærlysene nå så slår setevarmen seg på samtidig.

Kjørelys = 

• nærlys og nærlys med redusert spenning
  • særskilt godkjente lykter (drl)
  • lykter for kurve-/tåkelys

Bilen din har parklys, evt. drl (daytime running lights)/nærlys med redusert spenning, evt. kurve/tåkelys, nærlys og fjernlys.

Kan du forklare hva som skjer med bruk av riktige begreper?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...